Peleillä on erilaisia vetovoimatekijöitä. Between Two Cities luottaa samaan kuin 7 Wonders: laajaan pelaajamääräskaalaan. Peli lupaa toimivansa 1–7 pelaajalla, ilman että pelin kesto venyy moninkertaiseksi pelaajamäärän kasvaessa.
Between Two Cities pitää lupauksensa. Peli toimii hienosti erilaisilla pelaajamäärillä, eikä peli kestä pariakymmentä minuuttia pidempään, vaikka pelaajia olisi seitsemän. Lisäksi peli on helppo oppia ja opettaa, eikä laatikko ole tarpeettoman iso, joten kyseessä on varsin käytännöllinen peli.
Kaupunginrakennusta yhteistyössä
Jokainen pelaaja rakentaa Between Two Citiesissä kahta kaupunkia, yhtä kummankin naapurinsa kanssa. Siitä pelin nimikin tulee. Pelin lopussa lasketaan kaupunkien pistearvot ja pelin voittaa se pelaaja, jonka huonompi kaupunki on paras. Kannattaa siis kehittää molempia kaupunkeja mahdollisimman tasapuolisesti.
Pelaaminen perustuu kaupunkilaattojen kierrättämiseen. Ensimmäisellä kierroksella pelaajat saavat seitsemän laatan käden, josta valitaan kaksi, jotka pelataan. Loput annetaan seuraavalle pelaajalle, taas valitaan kaksi ja niin päin pois, kunnes jäljelle jää vain yksi laatta, jota ei pelata.
Jokaisen kierroksen kahdesta laatasta toinen pelataan vasemmanpuoleiseen kaupunkiin ja toinen oikeanpuoleiseen kaupunkiin. Siinä vaiheessa kun pelattavia laattoja valitaan, naapurien kanssa ei saa keskustella, mutta kun laatat on valittu ja niitä pelataan kaupunkeihin, neuvottelut siitä, kumpi laatoista tulee kumpaan kaupunkiin, ovat sallittuja.
Kaupungeista rakentuu 4×4-ruudukot. Ensimmäisellä kierroksella pelataan siis kuusi laattaa – kolme kummaltakin kaupunginrakentajalta. Toisella kierroksella pelataan kaksi tuplakokoista kahden ruuduun laattaa ja lopuksi vielä kolmannella kierroksella ensimmäisen kierroksen tapaan kuusi laattaa, vain kierrättäen eri suuntaan kuin ensimmäisellä kierroksella.
Erilaisia pisteytysmenetelmiä
Kaupunkeihin pelataan erilaisia laattoja, joilla on omat pisteytyssääntönsä. Kaupat haluavat samalle vaaka- ja pystyriville muiden kauppojen kanssa. Mitä useamman saat samalle riville, sitä enemmän tulee pisteitä.
Tehtaat ovat neljän pisteen arvoisia kaupungille, jossa niitä on eniten ja vähemmän muille. Baareja ja ravintoloita on neljää eri lajia ja mitä useampaa lajia kaupunkiisi saat, sitä enemmän tulee pisteitä.
Toimistot antavat suoraan pisteitä kasvavalla taulukolla lukumäärän mukaan ja lisäksi bonuspisteen jos toimiston vieressä on baari. Puistojen pistemäärä riippuu siitä, kuinka puistoa on vierekkäin yhtenäisenä alueena. Asuntojen pistemäärä on sitä suurempi, mitä enemmän kaupungissa on erilaisia rakennuksia, mutta jos vieressä on tehdas, pisteitä tulee vain yksi.
Toimii monilla eri pelaajamäärillä
Pelaajamääriensä suhteen peli on todellakin niin joustava kuin se lupaakin. Kuten 7 Wonders, Between Two Cities on tavallaan aina kolminpeli, sillä pelaajat ovat pääasiassa vuorovaikutuksessa naapuriensa kanssa. Valinnat tehdään yhtäaikaisesti, joten lisäpelaajat eivät venytä peliä.
Kaksinpelissä luovutaan draftista ja kaupunkien rakentamisesta yhteistyössä – eipä tässä paljon peliä olisi, jos pisteet jaettaisiin. Kaksinpelissä kumpikin rakentaa siis yksin omaa kaupunkiaan. Tämä toimii, mutta ei ole yhtä mielenkiintoista kuin useamman pelaajan pelin laatankierrätys ja yhteistyö.
Mukana on myös yksinpeli. Yksinpelispesialisti Morten Monrad Petersen on kehitellyt peliin korttipakan avulla toimivan Automa-tekoälyn, joka ohjastaa kahta tekoälypelaajaa. Yksinpeli muistuttaa siis kolminpeliä. Automa toimii oikein näppärästi.
Leppoisa perhepeli
Between Two Cities on varsin leppoisa peli, jossa ei suurta draamaa rakennu. Kaupungit rakentuvat pelin edetessä ja loppupisteet ovat yleensä melko tasaisia. Mikään huikea jännitysnäytelmä Between Two Cities ei siis ole, mutta toimii kuitenkin tasaisen mukavasti.
Peliharrastajien kesken en ole juurikaan jaksanut Between Two Citiesiä pelata, mutta perhepelinä Between Two Cities kuitenkin toimii hyvin. Tämä on niitä pelejä, joiden parissa viihtyy hienosti kolme sukupolvea. Jos ensimmäinen pelikerta meneekin opettelemiseen, yksi erä kestää 15–20 minuuttia ja ensimmäisen jälkeen on helppo ottaa toinen erä, jossa kaikki tietävät, mitä tehdä.
Tällä hetkellä pelin saatavuus Suomesta on vähän heikkoa, mutta suomalaisista pelikaupoista on kyllä saanut Stonemaier Gamesin pelejä, joten jos peli kiinnostaa, kannattaa olla yhteyksissä palvelevaan pelikauppaan.
Faktat Between Two Citiesistä
Suunnittelijat: Ben Rosset, Matthew O'Malley, Morten Monrad Petersen
Julkaisija: Stonemaier Games (2015)
Mutkikkuus: Pelin kulku on erinomaisen yksinkertaista ja säännöt yksinkertaiset. Pisteytys saattaa vaatia yhden pelikerran, mutta viimeistään ensimmäisen pelin jälkeen sen kyllä ymmärtää.
Onnen vaikutus: Aina ei saa niitä laattoja, joita haluaisi tai tarvitsisi, mutta vaikka peli on kevyt ja tuuripitoinen, se ei erityisemmin haittaa.
Vuorovaikutus: Kevyenpuoleista on Between Two Citiesin vuorovaikutus. Jonkin verran voi toki yrittää olla antamatta eteenpäin seuraavien pelaajien tarvitsemia laattoja, mutta ensisijaisesti kannattaa kyllä ottaa ne laatat, joita itse tarvitsee. Ei siis missään määrin ilkeä peli.
Teema: Kaupunginrakennusteema on yksi takuutoimivista perusteemoista. Käytännössä peli on aika abstrakti, mutta teema toimii kyllä apuna pelin ymmärtämisessä, pisteytyssäännötkin sopivat hyvin yhteen teeman kanssa.
Uudelleenpelattavuus: Kahta peliä ei voi pelata täsmälleen samalla tavalla, mutta ainahan tässä 4×4-ruudukot rakennellaan, eli kovin suuresti erilaisia pelielämyksiä ei ole tarjolla.
Kieliriippuvuus: Peli on täysin kielivapaa.
Pelaajamäärä: 1–7, toimii oikein mukavasti eri pelaajamäärillä. Kaksinpeli on heikoin.
Pelin kesto: 20 minuuttia, pelaajamäärä ei juuri vaikuta pelin kestoon.