Kategoriat
Peliarvostelut

Bermuda Pirates

Merirosvot keräävät aarteita Bermudan kolmiossa. Aarteita löytyy kyllä, mutta saako ne vietyä kotilaiturille ohi vaarallisten ja yllättävien meripyörteiden? Bermuda Pirates on lastenpeli hauskalla jipolla.

Bermudan kolmioon liittyy lukemattomia myyttejä, salaliittoteorioita ja muita tarinoita. Tunnetuimpia näistä ovat laivojen mystiset katoamiset, joita on väitetysti tapahtunut jo satojen vuosien ajan. On jäljettömiin kadonneita laivoja ja jopa lentokoneita sekä hylättynä löydettyjä aluksia, joille ei ole löydetty mitään selitystä. Vaikka yrityksen puutteesta ei voi syyttää: milloin on syytetty merirosvoja, milloin pyörteitä tai jättiaaltoja, milloin magneettikenttiä, milloin avaruusolentoja tai atlantislaisia. 

Totuus lienee, että katoamisten syyt ovat samat kuin muillakin vaarallisilla vesillä: inhimilliset virheet ja meri. Molemmat ovat pääosissa myös Bermuda Piratesissa.

Bermuda Piratesin kansi

Puhdas gimmick vai hyvä peli?

Pääset haastamaan itsesi ja muut pelaajat paitsi veneen peräsimessä, myös veden lukemisessa. Bermuda Piratesissa on nimittäin kyse näppäryydestä ja muistamisesta – yleinen yhdistelmä lastenpeleissä – mutta aivan uudenlaisella erikoisuudella. Bermuda Pirates onkin aidosti innovatiivinen peli, sillä sen ”gimmick” on paitsi omaperäinen myös toimiva, yllättävä ja hauska. Saman tyyppinen mekanismi löytyy tietääkseni vain yhdestä pelistä, jota ei ole edes Suomen markkinoilla tainnut näkyä (Magician’s Kitchen).

Bermuda Piratesin meri on nimittäin täynnä magneettisia pyörteitä, joihin joutuessaan veneet kippaavat ja aarteet lentävät mereen (eivät kylläkään meren pohjaan, vaan pinnalle kellumaan). Veneen kippaaminen säpsäyttää kivasti joka kerta, joten laivojen luotsaaminen on oikeasti jännittävää. 

Pyörteet ovat pieniä metallilevyjä piilossa pelilaudan alla erillisissä alalaudoisssa (niissäkin ne ovat näkymättömissä), joten joka pelissä vaaran paikat tulevat eri kohtiin, eikä niitä voi mitenkään päätellä. Siksi laudan keskellä olevan aarresaarren laitureihin pitää edetä yrityksen ja erehdyksen kautta löytämällä ”pyörteet” ja muistamalla ne seuraavalla yrityksellä. 

Pelilauta, jossa poijuja ja jalokiviä.
Meri näyttää aika tyyneltä, mutta oikeasti kätkee pinnan alle vaarallisia pyörteitä. Niitä on merkitty poijuilla – jos poijut sitten eivät ole vain hämäystä. Kuva: Tapani Aulu

Pelin tavoite ja säännöt pähkinänkuoressa

Pelin voittaa se, joka hakee keskussaarelta yhden jokaista aarretta omalle laiturilleen. Aarteen voi napata myös merestä, jos se on sinne jäänyt kellumaan kipanneesta laivasta. Haastavammissa säännöissä aarteen voi myös vohkia toisen pelaajan laiturilta.

Aarteita metsästetään työntämällä omaa laivaa perästä pelilautaa pitkin. Laiva yritetään navigoida pyörteiden välistä yhteen aarresaaren neljästä laiturista. Kun se onnistuu, saa ottaa kyseisestä laiturista yhden aarteen, jonka jälkeen pitää yrittää palata aarteen kanssa turvallisesti omaan laituriin. Jos onnistuu, saa jatkaa.

Jos taas laiva osuu pyörteeseen, laivan sisällä oleva magneetti nappaa metallilevyyn ja kippaa laivan nokan alas ja heittää aarteen komeassa kaaressa pois kyydistä. Jos aarre lentää pois pelilaudalta, se palautetaan saarelle, ja jos aarre jää laudalle, voi sen sieltä hakea kuka tahansa pelaaja vuorollaan. 

Pyörteeseen joutuneen pelaajan vuoro päättyy. Koska pyörteet eivät pelin aikana siirry, tarkkaavaiset pelaajat tietävät nyt yhden vaarapaikan myöhemmillä kierroksilla. Ihan puhtaasti muistin varassa ei tarvi toimia, sillä jokaisella pelaajalla on käytössään 3 poijua, joilla voi merkitä löytämiään pyörteitä (tai hämätä vastustajia).

Keskisaaresta voi hakea vain yhden aarteen kerralla, mutta merestä voi nostaa mukaan useammankin aarteen, kunhan laivassa ei ole saman värisiä aarteita. 

Perussäännöillä ensimmäisenä kaikki neljä eri väriä kerännyt voittaa. Edistyneiden säännöissä pitää kerätä 8 pistettä: yksi aarre on 1 piste ja täysi setti 6 pistettä. Tässä versiossa voi myös varastaa aarteita toisten laitureista. 

Pelattavuutta, mutta onko uudelleenpelattavuutta?

Peli on sopiva sekoitus onnea ja taitoa, se on nopea oppia ja opettaa, ja se on kestoltaan lyhyt, joten se sopii melkein mille tahansa peliporukalle.

Ihan pienille lapsille peli on kohtalaisen vaikea, joten jonkinlaisen tasoituksen antaminen voi tulla tarpeeseen. Jäykän analyyttiselle pelaajalle tässä ei järin paljon ole pelattavaa, vaan yhdellä pelillä jippo on nähty. Parhaimmillaan Bermuda Pirates on perhepelinä tai pelikerhon fillerinä. 

Faktat Bermuda Piratesista

Suunnittelijat:

Julkaisija: FoxMind (2019)

Mutkikkuus: Säännöt on selitetty ja omaksuttu minuutissa. Edistyneiden säännötkään eivät ole sen monimutkaisemmat. 

Onnen vaikutus: Pelissä on onnella merkitystä, mutta taitavampi voittaa lähes aina.

Vuorovaikutus: Perussäännöissä ei ole käytännössä lainkaan vuorovaikutusta. Edistyneiden säännöissä voi yrittää varastaa toiselta aarteita. 

Teema: Merellä seilaaminen on oikeasti jännittävää, eli teema toimii, vaikka ohut onkin. 

Uudelleenpelattavuus: Joka pelissä pyörteet ovat eri paikassa, muuten peli on sama. Eli riippuu siitä pitääkö yksinkertaisista peleistä. 

Kieliriippuvuus: Ei ollenkaan

Pelaajamäärä: 2–4. 

Pituus: 10–20 minuuttia riippuen pelaajamäärästä. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *