Beowulfin tarina on yksi vanhimpia tunnettuja englanninkielisiä tekstejä. Beowulf oli germaanien sankari, joka päihitti Grendel-hirviön, pääsi kuninkaaksi ja voitti valtakuntaa kiusanneen lohikäärmeen. Peli kertoo tämän tarinan; pelaajat ovat Beowulfin apureita, joista urhokkain nousee Beowulfin seuraajana kuninkaaksi.
Ulkoisesti Beowulf: The Legend muistuttaa Taru sormusten herrasta -lautapeliä, lähinnä John Howen kuvituksen ansiosta. Beowulf oli merkittävä lähde Tolkienille, mutta lautapeleillä ei ole paljonkaan tekemistä keskenään. Kumpikin seuraa lähdetarinaansa samaan tapaan episodimaisesti ja kummassakin on kortin- ja riskinhallintaelementtejä, mutta siihen yhtäläisyydet jäävät.
Reiner Knizia on tehnyt Beowulfista toisenkin pelin. Beowulf: elokuvaan perustuva lautapeli on aivan eri peli kuin tämä Beowulf ja itse asiassa uusintaversio jo 1990-luvun alkupuolella ilmestyneestä Kingdomsista.
Pelin idea
Peli koostuu huutokaupoista, joissa pelaajat käyttävät kortteja voittaakseen palkintoja. Jos omat kortit eivät riitä, pelaajat voivat ottaa pakasta kortteja onneensa luottaen. Jos nostetut kortit kelpaavat, hyvä, mutta epäonnistumisesta rankaistaan naarmuilla. Naarmuista tulee haavoja ja haavoista ankara sakko pelin lopussa. Naarmuja on melko helppo parantaa pelin kuluessa, mutta haavoista eroon pääseminen on jo vaikeampaa.
Huutokauppapelinä Beowulf on kiinnostava, mutta pelin strategiset elementit tekevät siitä vielä jännittävämmän. Pelaajat tietävät, mitä on tulossa, ja se vaikuttaa siihen, kuinka arvokkaita eri kortit ovat. Huutokauppojen arvon tarkka määritteleminen on vaikeaa, joten pelaajien on arvioitava ja tehtävä päätöksiä epävarman tiedon perusteella.
Kiehtova seikkailu
Tuloksena on temaattisesti toimiva, kiehtova huutokauppapeli. Riskinotto ja tuuriin luottaminen tuottavat hauskoja ja jännittäviä tilanteita. Ne ovat pelin ydin: mikäli riskinotto ei pelimekaniikkana miellytä, ei Beowulfistakaan pidä ja päinvastoin. Tuurilla on oma merkityksensä, mutta tärkeintä on arvioida, milloin kannattaa heittäytyä onnensa nojaan.
Reiner Knizian ominta alaa tuntuvat olevan Beowulfin kaltaiset nokkelat ja nopeat keskiraskaat pelit, vaikka lautapeliharrastajat odottavat jatkuvasti uutta Tigris & Euphratesta tai Taj Mahalia.
Suunnittelija: Reiner Knizia
Julkaisija: Kosmos, Fantasy Flight Games
Ilmestymisvuosi: 2005
Pelaajamäärä: 2-5
Pituus: 60 min