Kategoriat
Peliarvostelut

BattleLore

Vankan ennakkohypen jälkeen paljastui, että Days of Wonderin suuri suunnitelma, suorastaan olemassaolon tarkoitus, oli julkaista BattleLore, Richard Borgin Commands & Colors -sarjan tuorein tulokas.

Fantasiaa ja todellista satavuotista sotaa yhdistelevä sotapeli on firman uusi lippulaiva, johon tullaan panostamaan lähivuosina paljon — tai näin ainakin luulin, kun Uudet lautapelit -kirjaa kirjoitin. Melkoinen yllätys olikin kun elokuussa 2008 ilmoitettiin, että Days of Wonder on myynyt BattleLoren Fantasy Flight Gamesille.

Satavuotinen sota käytiin Englannin ja Ranskan välillä. Nyt mukana ovat ihmisten lisäksi peikot, kääpiöt, velhot ja muut fantasiaotukset. Peli tarjoaa mahdollisuuksia pelata puhtaan historiallisia skenaarioita, mutta paljon menettää, jos jättää fantasiaelementit pois.

Pelin idea

BattleLoren kansiPelimekaniikka on tuttu Commands & Colors, joka Memoir ’44:ääkin pyörittää. BattleLore on tosin lähempänä Commands & Colors: Ancientsia, sillä mukana on paljon edistyneitä sääntöjä, kuten joukkojen moraali. Taistelut keskittyvät lähitaisteluihin. Vaikka jousimiehiä on mukana, niiden merkitys on pienehkö.

Joukkoja aktivoidaan kortteja pelaamalla ja taistelut käydään noppia heittäen. Kortti voi esimerkiksi antaa pelaajan liikuttaa vasemmalta laidalta kolmea yksikköä. Yksinkertaisten liikkumiskorttien lisäksi pakassa on erilaisia toimintokortteja.

Eritasoiset yksiköt on kuvattu yksinkertaisesti, mutta tehokkaasti. Yksittäisessä taistelussa voi käydä kuinka tahansa, mutta pitkämiekalla varustetut joukot lyövät pidemmän päälle lyhytmiekalla varustetut, esimerkiksi. Eri yksiköiden ominaisuuksien muistaminen on helppoa, sillä säännöt ovat loogiset ja ohjeet selkeät.

Tärkeässä roolissa on Lore, taikuus. Taikapisteitä kertyy joka vuoro ja lisäksi heittämällä yleensä hudiksi laskettavia Lore-tuloksia nopilla. Taikuutta voi käyttää erilaisten erikoiskorttien pelaamiseen. Erikoiskorttivalikoima riippuu pelaajan sotaneuvostosta, jonka kokoonpanon voi valita itse. Näin pelaajat voivat räätälöidä käytössä olevaa korttivalikoimaa makunsa mukaan.

BattleLore

Mutkikkaampaa menoa

BattleLore on monipuolisempi kuin Commands & Colorsin kulmakivi Memoir ’44, kiitos laajemman yksikkövalikoiman ja yksityiskohtaisempien sääntöjen. Se on siten vaikeampi oppia ja hallita, mutta vain hieman, sillä kokonaisuus on rakennettu varsin siististi. Peli on helppo opetella vaihe kerrallaan. Skenaariot lisäävät uusia konsepteja mukaan vähän kerrassaan, jolloin oppimistaakka ei ole liian raskas.

Skenaarioihin liittyy yksi pelin merkittävimmistä puutteista. Ohjekirjassa on mukana vain kymmenen skenaariota, jotka ovat käytännössä tutoriaali pelin salaisuuksiin. Vain pieni osa skenaarioista todella hyödyntää pelin kaikkia mahdollisuuksia. On ilmeistä, että uusia skenaarioita tulee lisäosissa ja nettisivuille, mutta niiden hyödyntäminen edellyttää lisäosien ostamista tai väriprintteriä, jolla tulostaa skenaarioita netistä.

Lisäosat

BattleLore on luotu laajennettavaksi. Tähän mennessä peliin on ilmestynyt runsaasti erilaisia lisäosia: yksittäisiä erikoisminiatyyrejä, Specialist Pack -erikoisjoukkoja, skenaarioita ja niin edelleen. Call to Arms tuo pelaajille mahdollisuuden koota armeijoita mielensä mukaan, Epic BattleLore mahdollistaa suuret monen pelaajan taistelut Memoirin Overlordin tapaan.

Onkin melko turvallista sanoa, että BattleLore-pelaajalta ei pelattava hetkessä lopu. Fantasy Flight on tottunut lisäosien julkaisija ja BattleLore on helposti laajennettavana pelinä varma juttu, ainakin niin kauan kuin lisäosat vain käyvät kaupaksi.

Fantasy Flight uudisti pelin kuitenkin täysin ja siirsi tapahtumat Terranothin maailmaan. Tuloksena on BattleLore Second Edition, joka ei ole millään tapaa yhteensopiva alkuperäisen kanssa

Suunnittelija:
Julkaisija: Days of Wonder, nykyisin Fantasy Flight Games
Ilmestymisvuosi: 2006
Pelaajamäärä: 2
Pituus: 60 min

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

7 vastausta aiheeseen “BattleLore”

BattleLore on minulle kovin kaksipiippuinen juttu: toisaalta Memoir ’44 fantasiamiljöössä tai historiallisissa taisteluissa saa ajatuksena innostumaan vielä vaikka pelin on omistanut jo pitkän aikaa ja monet sääntölisäykset Memoiriin verrattuna tuovat pelaamiseen sopivasti lisämakua. Toisaalta taas Lore tuo peliin entistäkin enemmän satunnaisuutta, joka saattaa kääntää pelin täysin jomman kumman pelaajan eduksi, ilman että toisella on asiaan enää mitään sanomista. Kun suurin nyrpistelyn aihe itselleni oli Memoirissakin ajoittain liiallinen satunnaisuus, on tuo BattleLoren kohdalla aihettanut sen, että useammin näistä kahdesta tulee käännyttyä Memoirin puoleen.

Olen samaa mieltä edellä kommentoineen kanssa. Vaikka lore on ihan hauska uudistus, se lisää jo aikaisemmin tuurielementtejä sisältävään pelisysteemiin lisää satunnaisuutta. Borgin peleistä suosikkini on Command & Colors: Ancient. Battlelore on ehdottomasti hyvä peli myöskin.

Mikä estää pelaamasta Battlelorea ilman lorea? Ainakin itse olen niin tehnyt eikä se ole peliä haitannut. Olen tosin pelannut vain satunnaisesti muutaman pelin, joten en tunne peliä erityisen hyvin.

Jos aikoo pelata Battlelorea ilman lorea, voisi yhtä hyvin pelata vaikka C&C:Ancientsia.

BattleLore on loistava peli. Itte kuitenkin tykkään enemmän Memoirista sen nopeuden vuoksi (~60min/skenaario). BLoressa aikaa kuluu paljon kokonaisten rivistöjen hitaaseen liikutteluun ja taktisten muodostelmien pähkäilyyn (~100min/skenaario). Toisaalta tämä kyllä sopii teemaan, sillä onhan sodankäynti keskiajalla ollut huomattavasti hitaampaa ja muodostelmat tärkeitä.

Battleloren toinen laitos on kympin kalliimpi lautapelit.fissä kuin ensimmäinen (joka toki on loppunut). Onko tälle jotain erityistä syytä (jotain lisäyksiä toisessa laitoksessa tms.) vai mitä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *