Heitä ja liiku on lastenpelien peruskauraa, yksinkertainen perusmekaniikka, joka on kaikille tuttu ja siten helppo ja varma valinta. Se on myös aika tylsä ratkaisu, ainakin jos siihen ei tee jotain lisäkäännettä. Baluba on kilpajuoksu, jossa pelilaudan radan läpi pitää juosta noppaa heittäen, mutta tässä pelissä on mukana pari pientä käännettä, jotka tekevät siitä paljon tavallisia heitä ja liiku -pelejä kiinnostavamman.
Kun komponentit ovat vielä hauskan ja kiinnostavan näköiset, on helppo todeta Baluba onnistuneeksi lastenpeliksi. Mutta tutustutaan toki tarkemmin, miten vesiputouksen päällä oikein juostaan.
Eläinystävät apuna
Pelaajat aloittavat Balubassa laudan toisesta nurkasta ja matka vie kohti laudan vastakkaista nurkkaa. Reitti kiemurtelee pari kertaa laudan keskellä olevan vesiputouksen yli. Vesiputouksessa kelluu eläinlaattoja, joilla on merkittävä osa pelissä – ne kun määräävät, millaista vauhtia eteneminen tapahtuu.
Vesiputouksen virtoihin työnnetään pelin aluksi muutama eläinlaatta. Joka vuoro saa lisätä uuden laatan, joka työntää aikaisempia laattoja ja vaikuttaa siihen, mitkä eläimet näkyvät – joka toinen eläin kun on piilossa. Kun noppaa heitetään, se näyttää jonkun eläimen kuvan. Silloin lasketaan laudalla näkyvät eläimet ja näin monta askelta saa liikkua. Jos siis heittää apinan, lasketaan laudalla näkyvät apinat ja liikutaan yhtä monta askelta.
Pelaajilla on siis vähän vaikutusvaltaa siihen, miten monta askelta pääsee etenemään. Nopanheitto tulee ensin ja laatan lisääminen vasta sitten. Uudet laatat aloittavat piilossa, eli jos nostaa apinalaatan, siitä ei ole heti iloa, vaikka olisi heittänyt apinan – mutta jos muistaa, missä virrassa on piilossa apina, laatan voi lisätä siihen virtaan ja saada uuden apinan näkyviin.
Lisäbonuksena pelaajilla on pelin alussa valitut ystäväeläimet: jos vuoronsa aloittaa tai lopettaa ystäväeläimen vieressä, saa edetä lisäaskeleen. Nopasta voi tulla myös käärme, jolloin johdossa oleva pelaaja joutuu ottamaan askeleen taaksepäin.
Helppo ja hauska lastenpeli
Baluba on yksinkertainen ja hauska lastenpeli. Se näyttää hyvältä, komponenteissa on sopivasti jujua liu’utettavien laattojen muodossa ja pelaaminen on mukavan tuttua ja turvallista, olematta kuitenkaan liian tylsä ja tavanomainen. Lapset viihtyvät, eikä aikuisillakaan ole ikävää.
Muistielementti on hyvä lisä nopanheittelyyn. Jos ei muista, se on lähinnä mittava satunnaiselementti, mutta jos muistaa, mitä kaikkea laudan kätköissä piilee, saa ihan konkreettista etua peliin.
Julkaisijan ikäsuositus Baluballe on 5+, mikä varmasti pitää paikkansa melko tarkkaan. Isommille, kouluikäisille lapsille Baluba alkaa jo olla vähän yksinkertainen, etenkin jos pelikokemusta on kertynyt, mutta kokemattomille pelaajille Balubaa voi suositella vähän isommillekin lapsille.
Faktat Balubasta
Suunnittelijat: Manfred Reindl, Stefan Dorra
Julkaisija: Kosmos (2016), Lautapelit.fi (2017)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset, niiden parissa ei tarvitse pitkään ihmetellä. Kun peli on lapsille tuttu, sen pelaaminen pitäisi onnistua ilman aikuisten apua.
Onnen vaikutus: Tuurilla on paljon merkitystä, koska onnekkailla nopanheitoilla pääsee pitkälle. Hyvämuistinen pelaaja pystyy kuitenkin parantamaan asemiaan jonkin verran pelaamalla laattansa oikeaan kohtaan. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista ja toisaalta muistettavaa on aika paljon, joten sattumalla on paljon vaikutusvaltaa.
Vuorovaikutus: Ainoa varsinainen vuorovaikutustekijä on käärme, joka on satunnainen ja kohdistuu aina vain johdossa olevaan pelaajaan, joten kovin pahasti siitä ei voi mieltänsä pahoittaa.
Teema: Eläinkuvitus on hauskan näköistä ja vesiputous on hienosti rakenneltu.
Uudelleenpelattavuus: Peli kestää käyttöä aivan mukavasti. Lapset luultavasti jaksavat pelata tätä kerta toisensa jälkeen, eikä tämä aikuisillekaan välitöntä piinaa ole.
Kieliriippuvuus: Pelin osissa ei ole lainkaan tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–4, parhaimmillaan jos pelaajia on enemmän, mutta toimii kahdestaankin.
Kesto: 20 minuuttia.