Triviapeleillä on perinteisesti vahva jalansija suomalaisessa pelikulttuurissa, sillä Trivial Pursuit useine erilaisine versioineen on yksi maamme tunnetuimmista ja eniten pelatuista peleistä. Siksi onkin miellyttävä nähdä ehtaa suomalaista tuotantoa oleva uudenlainen tietopeli kotimaanmarkkinoille suunnattuna.
Arvuutin on Touko Tahkokallion suunnittelema ja Sampo Sikiön kuvittama lautapeli, joka näyttää erittäin hyvältä, on varustettu hauskalla teemalla ja tuo raikkaan tuulahduksen triviapelien riveihin.
Pelin idea
Arvuutin alkaa sillä, että pelaajat valitsevat peliin viisi kysymyskategoriaa vapaavalintaisesti ja nostavat käteensä numerokortteja kolmesta eri numerokategoriasta (numerot 1–9, 10–20 sekä 30–80), passauskortin sekä kaksi satunnaista pistekorttia. Tämän jälkeen pelaajat kysyvät vuorotellen kysymyksen jostain kysymyskategoriasta, johon kaikki pelaajat vastaavat käyttäen kädessään olevia numerokortteja. Vastaus kaikkiin kysymyksiin on jotain väliltä 1–100 ja pelaaja(t), joka kykenee antamaan lähimmän vastauksen kysymykseen, voittaa kyseisen kysymyskortin itselleen.
Pelaajat eivät välttämättä kykene antamaan juuri sitä vastausta, jonka he haluaisivat antaa, sillä kädessä olevat numerokortit määräävät sen, minkälaisiin vastauksiin pelaaja kierroksella kykenee. Lisäksi lähimmän vastauksen tehnyt pelaaja myös menettää kaikki pelaamansa numerokortit ja siten hänen mahdollisuutensa vastata oikein tuleviin kysymyksiin pienenee.
Uusia numerokortteja on mahdollista nostaa käteen, mutta se vaatii passauskortin pelaamista ja vastausmahdollisuuden menettämistä kyseisellä kierroksella. Palkkioksi menetetystä mahdollisuudesta pelaaja saa kuitenkin valita kolme vapaavalintaista numerokorttia käteensä, mikä antaa lisää valinnanvaraa vastata tuleviin kysymyksiin.
Peli päättyy, kun kolme viidestä kysymyskategoriasta ylittää pelilaudalla määritellyn huoltotason, joka sijaitsee kolmen ja neljän kysymyksen välissä (eli kun kolmannesta kysymyskategoriasta esitetään neljäs kysymys). Tämän jälkeen jokainen voitettu kysymyskortti sekä pelin alussa jaetut salaiset pistekortit tuottavat pisteitä pelaajille ja pelaaja, jolla on eniten pisteitä voittaa pelin. Se, kuinka monta pistettä voitettu kysymyskortti pelaajalle tuottaa, riippuu siitä kuinka monta kertaa kyseistä kysymyskategoriaa on kysytty pelin aikana. Jokainen kysymyskerta nostaa jokaisen kyseisen kategorian voitetun kortin pistearvoa pelin lopussa yhdellä ja maksimissaan yhden kysymyskategorin kortit voivat tuottaa kuusi pistettä korttia kohden.
Uudenlainen tietopeli?
Arvuutin on säännöiltään yksinkertainen triviapeli, jonka pelaaminen on helppoa ja vaivatonta. Peli näyttää poikkeuksellisen hyvältä ja erottuu positiivisesti edukseen muista suomalaisessa markettilevityksessä olevista lautapeleistä. Peliä voi pelata hyvin niin kolmella kuin kahdeksalla pelaajalla, joskin pelikokemukset ovat eri pelaajamäärillä kovasti erilaisia.
Kahdeksalla pelaajalla tieto ratkaisee, kun useampi pelaaja yrittää joka kierroksella vastata kysymyksiin, kun taas kolmella pelaajalla pelattaessa kysymyksen voi voittaa pelaamalla minkä tahansa numerokorttiyhdistelmän tai vaikka satunnaisen yhden kortin, jos muut pelaajat passaavat samalla kierroksella. Hyvin eri pelaajamäärille sopivia pelejä ei koskaan ole liikaa ja tässä suhteesssa Arvuutin on täydellinen ostos.
Pelin komponentit ovat pääosin oikein toimivat, mutta numerokorttikategorioissa käytetyt värit voisivat olla hieman selvemmin toisistaan erottuvat, jotta ne hämärässäkin baariympäristössä erottuisivat vaivatta toisistaan muutoin kuin numeroita selaamalla. Pelin kysymyslaatikot voisivat myös olla hiukan tukevampia, jotta ne pysyisivät paremmin pystyssä pelipöydällä (joka ei välttämättä kaikissa olosuhteissa ole kovapintainen ja tasainen).
Testipelien perusteella pienimuotoista huolta aiheutti jokaisen kysymyskategorian kysymysten vähäinen määrä (150 kategoriaa kohden) ja se, että nuo kysymykset oppii peliä pelaamalla suhteellisen nopeasti ulkoa. Peliin on toisaalta helppo tuottaa uusia kysymyslaatikoita uusista kysymyskategorioista ja toivotaan, että näitä saadaan markkinoille lähitulevaisuudessa – mikään ei nimittäin ole niin hauskaa kuin arvuutella kysymyksiä kysymyskategorioista, jotka ovat mahdollisimman outoja ja todellisuudesta vieraantuneita.
Arvuuttimen luvataan olevan uudenlainen tietopeli ja monessa mielessä se on juuri sitä. Peli näyttää positiivisesti erilaiselta kuin perinteiset suomalaiset triviapelit ja siinä on monta pientä edistysaskelta myös pelimekaniikkojen osalta verrattuna vanhempiin veljiinsä. Toisaalta Arvuutin ei kuitenkaan ole aivan triviapelien kehityksen kehityksen kärjessä, sillä siinä tieto ratkaisee – viimeaikainen suuntaus tietopeleissä on ollut se, että pelaajien ei välttämättä tarvitse tietää oikeaa vastausta vaan riittää, että he joko osaavat arvioida hyvin vastauksen suuruusluokkaa tai seuraavat kanssapelaajia ja heidän vastauksiaan. Onni Games ja Touko Tahkokallio ovat kuitenkin tuoneet markkinoille mielenkiintoisen tietopelin, joka toivottavasti löytää tiensä Trivial Pursuitin rinnalle (ja ohi) suomalaisten triviapelien perheessä.
Faktat Arvuuttimesta
Suunnittelija: Touko Tahkokallio
Julkaisija: Onni Games (2010)
Mutkikkuus: Peli ei säännöiltään ole monimutkainen ja on helposti pelattavissa koko perheen kesken.
Onnen vaikutus: Tieto ja tuuri ovat pelissä hyvin tasapainossa.
Vuorovaikutus: Pelaajilla ei suoraan ole mahdollisuutta vaikuttaa toistensa peliin, mutta vastausten tarkastelu aiheuttaa puhetta pelipöydän ympärillä.
Teema: Hauska ja hyvännäköinen.
Uudelleenpelattavuus: Pelata voi, kunnes kortit osataan ulkoa.
Kieliriippuvuus: Peli on suomenkielinen.
Pelaajamäärä: 2–8
Pituus: 30 minuuttia
6 vastausta aiheeseen “Arvuutin”
Arvuutin on mainio tietovisailupeli. Parasta pelissä on sen tehokkuus: yksi peli kestää korkeintaan puoli tuntia, helposti vähän vähemmänkin, ja kaikki ovat mukana koko ajan. Jokainen vastaa kaikkiin kysymyksiin, eikä Trivial Pursuitin nopanheittelyn tapaista merkittävistä päätöksistä vapaata joutoaikaa yksinkertaisesti ole.
Kaksinpeli on testattu; en erityisesti suosittele, vaikka toimii peli niinkin. Veikkaan, että enemmän on parempi, vaikka en ole itse kokeillut kuin nelinpeliin asti.
Kuuden pelin aikana saatiin yksi laatikollinen kortteja jo kiertämään ympäri, niin että saatiin sama kysymys uudestaan. Pelasimme tosin alussa hieman väärin ja liian pitkiä pelejä. Toisaalta, korttejahan kuluu myös lisäbonuksiin ja joka kortissa on kuitenkin kolme kysymystä, mutta silti: kysymysvalikoima on rajallinen, joten ahkeralla pelaamisella kysymykset on kulutettu loppuun pian. Toivottavasti peli myy sen verran, että siihen saadaan lisää kysymyksiä.
Kysymyslaatikoiden kapeus ja kaatumisherkkyys on ylivoimaisesti pelin toteutuksen huonoin puoli. Ainoa huono puoli, sanoisin — muuten peli on todella hyvän näköinen. Pidän Sampon tyylistä, tuolla Lautapelioppaan yläpalkissakin killuu Sampon suunnittelema logo.
Kysymykset vaikuttivat yleensä ottaen aika hyviltä. Joukossa oli miellyttävän outoja kysymyksiä ja toisaalta paljon sellaisia, joissa voi hyvin arvioida suuruusluokkaa, vaikka ei oikeaa vastausta tietäisi (ja sellaisia, joiden oikean vastauksen tietäminen valmiiksi on ainakin hyvin vaikeaa, jos ei mahdotonta).
Pidin myös siitä, miten korttien nostamisen kanssa sai vähän taktikoida, milloin nostaa ja milloin ei.
Kaikin puolin oikein positiivinen elämys, suosittelen kyllä ehdottomasti kaikille triviapelien ystäville. Puolen tunnin peliaika tarkoittaa, että vaikka menisi huonosti, niin ei ole ainakaan pitkä harmi ja jos tykkää, uusintamatsin pelaaminen on helppo juttu.
Pienoinen kommentti kysymyslaatikoihin: tarkoituksena on, että kansi sujautetaan kysymyslaatikon alle. Tämä tekee niistä stabiilimpia, vaikka ovat edelleen hieman kaatumisherkkiä myönnetään. Jos kaatuminen on ongelma, voi laatikot asettaa toki myös lappeelleen makaamaan.
Hauska triviaviritys, jossa tarvitaan vähän tuuriakin. Sopivan kevyttä ja hauskaa kamaa, uskoisin löytäväni useitakin mahdollisia kohdeporukoita, joille tätä voi suositella peluutettavaksi. Jokohan Trivial Pursuit viimein kuolisi? Vielä erityiskiitos nätistä grafiikasta. Ja tuleehan niitä lisäkysymysbokseja?
Arvuutin oli tämän joulun lahjoista kovin hitti ja upposi kyllä peliporukkaan ku veitsi voihin!
Jo aiemmin Tiedolla tai Tuurilla -peli oli ollut meidän suosikkimme, joten hieman samankaltainen pelimekaniikka viehätti suuresti. Erityisen ilahduttavia olivat myös kysymykset, jotka eivät olleet samaa vanhaa Trivial Pursuit -knoppitietoa, vaan näistä jalostettuja, yllättäviä ja opettavaisiakin kyssäreitä.
Pelilaudan grafiikoita kehuttiin hyvin suuresti ja (mielestäni) aluksi sekavahko design yksinkertaistui pelin aikana erittäin toimivaksi. Yhden pelin kesto oli erittäin oivallinen.
Valittelun aiheita kuului vain ensimmäisellä pelikerralla numerokorttien värien vaikeasta erotettavuudesta, mutta nopeasti huomasimme, ettei tästä ole käytännön haittaa ollenkaan. Kysymyslaatikot asetimme suoraan lappeelleen. Lisäkysymysbokseja tullaan toivomaan lisää – tässä on mielestämme todellinen trivialintappaja!
Kiitoksia Touko ja Onni Games, KUTGW!
Edit: Muistinpa vielä, että kysymyskortteihin kaivattiin kovasti myös oikeaa vastausta sanallisessa muodossa, á la Tiedolla tai Tuurilla. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa?
Saakohan tätä peliä enää mistään? Puolenkuun peleissä näyttäisi olevan tilaustuotteena, mutta kokemukset ovat osoittaneet, että niitä ei useinkaan saa. Käytettynäkään tämä ei ole tullut vastaan.
Pelin painos on ollut loppu jo pidemmän aikaa eli uutena peliä ei varmasti saa mistään. Käytettynä olen nähnyt muutaman kappaleen liikkeellä eli kärsivällisyydellä ja hyvällä tuurilla vastaan saattaa tulla käytettyjä kappaleita.