Vuonna 2017 Paolo Mori ja CMON julkaisivat fantasiateemaisen aluehallintapelin Ethnos. Vuonna 2023 Space Cowboys julkaisi pelin uudelleen uudella teemalla ja pienillä muokkauksilla. Aluehallinnan sijaan pelaajat kisaavat nyt arkeologisten kaivauksien tutkimisesta.
Arkeologian roolit
Archeos Societyn alkuasettelussa valitaan millä yhdistelmällä kahdestatoista roolikortista peliä lähdetään pelaamaan. Mukaan valitaan kuusi roolia, ja näiden kortit sekoitetaan yhdeksi pakaksi, ja jokaiselle pelaajalle jaetaan yksi käsikortti. Pöydän keskelle tehdään rivi korteista, johon nostetaan pelaajien lukumäärä + 2 korttia esille.
Jäljelle jäänyt pakka jaetaan kahtia, ja alempaan puoliskoon sekoitetaan kolme apinakorttia. Kuusi arkeologista kaivauslautaa laitetaan pöydälle joko ennalta määritellyin puolin, tai pelaajat arpovat yhden laudan, joka käännetään edistyneemmälle puolelle. Halutessaan pelaajat voivat myös valita laudat ja roolit draftaamalla, joka tosin pidentää peliä turhaan.
Peli kestää pelaajamäärästä riippuen joko kaksi tai kolme arkeologista sesonkia. Vuorollaan pelaaja joko nostaa kortin korttiriviltä tai sokkona pakasta, tai pelaaa retkikunnan kädestään pöydälle eteensä. Mikäli pelaaja nostaa rivistä, ei tilalle nosteta pakasta uutta korttia. Kädessään pelaajalla voi olla enintään kymmenen korttia. Jos pelaaja nostaa pakasta kolmannen apinakortin, loppuu meneillään oleva sesonki automaattisesti ja seuraa välipisteytys. Kaksi ensimmäistä apinakorttia toimivat vain varoituksena sesongin lopun lähestymisestä.
Retkikunta värin tai roolin mukaan
Retkikuntaan pelaaja valitsee kädestään kortteja jotka ovat joko kaikki samaa väriä tai kaikki samaa roolia. Päälimmäiseksi valittu kortti on retkikunnan johtaja, jonka värin mukaan pelaaja pääsee etenemään kaivauksilla, mikäli pelasi tarpeeksi ison retkikunnan. Mikäli retkikunnan johtajan roolikortti antaa myös jonkin toiminnon, pelaaja voi halutessaan toimia sen mukaan. Tämän jälkeen pelaaja palauttaa kaikki käteensä jääneet kortit pöydän yhteiseen korttiriviin.
Sesongin päätyttyä pelaajat voivat toimia roolikorttien, joilla on sesongin loppuun liittyviä toimintoja mukaan, kerätä kaivauslaudoilta pisteet etenemisensä mukaan (mutta eivät resetoi kulkuvälinemerkkejään) ja saavat pisteet vielä pelaamiensa retkikuntien kokojen mukaan.
Uusi sesonki alkaa pakan uudelleen järjestelyllä ja aloittava pelaaja on viimeisen apinakortin nostanut pelaaja. Viimeisen sesongin jälkeen peli päättyy eniten pisteitä keränneen arkeologin voittoon. Tasapelin ratkaisee isoimman retkikunnan pelannut pelaaja.
Aluehallinnasta kilpajuoksuksi
Uusi kuvitus John McCambridgeltä on perusnättiä, ja pelin graafinen yleisilme on miellyttävä. Mitenkään mieleenpainuva se ei kuitenkaan ole. Kaivauslaudat ovat kauniita ja toimivia, mutta pelaajien kulkuvälinemerkkien värivalinnat hieman ihmetyttävät. On valkoinen, harmaa, vaaleanruskea, keskiruskea, musta ja tummanruskea. Nämä ovat hieman liian samankaltaisia värejä, jotka ovat mahdollisesti värisokeiden hankala erottaa. Toki merkit ovat jokaisella pelaajalla eri muotoisia, joten kyllä ne jotenkin silti erottaa. Korteissa on hyvin sekä väri että symboli, joilla erottaa mihin lautaan kortti viittaa.
Pelin vuorovaikutus on melko matalaa. Kilpailu pisteistä on toki vahvasti läsnä, mutta muiden pelaajien peliin ei suoranaisesti voi vaikuttaa. Suurin vaikutus on sillä, mitä kortteja joudut antamaan korttiriviin takaisin pelattuasi retkikunnan pöytään. Ilkeyttä ei pelistä löydy. Archeos Society on helppo opettaa ja tekstittömien komponenttien myötä peliä voi pelata, vaikka ei englantia osaisi, kunhan joku seurueesta kykenee tarkastamaan sääntöjä tarvittaesta.
Isomman porukan peli
Kaksinpelissä ei ihan saada samanlaista kilpailua kehiin kuin esimerkiksi viidellä pelaajalla. Archeos Society tuntuukin olevan enemmän isomman porukan peli. Peliajaksi on määritelty noin tunti, mikä on melko paikkansapitävä, sillä vuorot kulkevat nopeasti. Ensimmäiseen peliin on hyvä varata hieman enemmän aikaa, sillä rooleissa menee hetki opetella, mitä kukin kortti tekeekään, koska näissä ei ole tekstiä vaan pelkät symbolit.
Archeos Society on kevyt mutta toimiva. Alkuperäinen Ethnos ei aluehallinnan vuoksi omaan makuun istunut, mutta näennäinen muutos kuvitteelliseksi kilpajuoksuksi toimii minulle. Kovat Ethnos-fanit eivät tätä muutosta ole kovin hyvin nielleet, mutta se on ihan ymmärrettävää.
Archeos Society on kelpo peli, mutta ei sellainen, johon tekisi mieli palata turhan tiuhaan.
Faktat Archeos Societysta
Suunnittelija: Paolo Mori
Julkaisija: Space Cowboys (2023)
Mutkikkuus: Peli on melko suoraviivainen ja kevyt, ja sen oppii helposti. Lukutaitoa ei vaadita.
Onnen vaikutus: Pakasta nostettaviin kortteihin liittyy tuuria, mutta useimmiten pelaaja pääsee valitsemaan jo pöydällä olevista korteista, mikä laskee tuurin vaikutusta.
Vuorovaikutus: Pelin vuorovaikutus on melko köyhää.
Teema: Arkeologinen teema on päälleliimattu ja tulee ilmi lähinnä kuvituksesta.
Uudelleenpelattavuus: Koska pelissä on kerrallaan vain kuusi kahdestatoista roolikortista mukana, on vaihtelevuutta ja uudelleenpelattavuutta kiitettävästi. Myös kaivauslautojen puolta vaihtelemalla saa erilaisia pelikokemuksia.
Saavutettavuus: Pelaajien kulkuvälinemerkkien värit ovat mielestäni hieman ongelmallisen lähellä toisiaan, vaikkakin erotettavissa eri muotoisilla merkeillä. Pelikorteissa on värien lisäksi symbolit, mikäli värejä on hankala erottaa. Säännöt ovat englanniksi, mutta komponenteissa ei ole tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–6.
Pituus: noin tunti.