Kategoriat
Peliarvostelut

Aqua Romana

Antiikin Rooman akveduktit ovat meidän päiviimme asti säilynyt arkkitehtuurin ihme. Jos tähän peliin on luottaminen, putket rakennettiin vähän miten sattuu. Mitenköhän on? Aqua Romanassa näkyy sama kuin Metrossa eli kun putkien pistemäärä riippuu niiden pituudesta, niin tokihan niitä kieputetaan mutkalle, vaikka se ei realistista olisikaan.

Pelin idea

Aqua RomanaAqua Romanassa tavoitteena on rakentaa mahdollisimmat pitkät vesiputket. Pelaajien työläiset aloittavat vesisäiliöstä ja lähtevät etenemään laattoja latoen. Rakentaminen edellyttää, että työläinen näkee laudan reunalla kulkevan rakennusmestarin eli on samalla rivillä pysty- tai vaakasuuntaan.

Jos näköyhteys syntyy, työläinen saa jatkaa putkeaan mestarin osoittamalla laatalla. Valikoima on pieni, mutta selkeä: suora, mutka, risteys ja kaksi rinnakkaista mutkaa. Työläinen siirtyy putkensa päähän ja rakennusmestari astuu askeleen eteenpäin. Kun putki törmää toiseen putkeen tai laudan reunaan, se on valmis ja pisteytetään. Putken saa myös pisteyttää keskeneräisenä.

Pisteenlaskussa on mutka matkassa, sillä pisteradan ruutuihin mahtuu vain yksi nappula kuhunkin. Jos putki on 12 pisteen arvoinen, mutta kyseinen ruutu on jo varattu, nappula asetetaan seuraavaan tyhjään ruutuun. Siksi lopettaminen ajoissa voi olla hyvä idea.

Rauhallista rakentelua

Aqua Romanaa verrataan usein Metroon, mutta pelit ovat luonteeltaan täysin erilaisia. Koska laattoja ei saa rakentaa vapaasti vaan rakentaminen riippuu mestareista, peli etenee eri lailla. Tarkka pelaaja huolehtii, että omat työläiset näkevät rakennusmestareita, ettei vuoroja tarvitse jättää väliin sen vuoksi. Tietty suunnitelmallisuus onkin paikallaan.

Aqua Romana on kaikinpuolin näyttävä peli. Pelilauta on kaunis, rakennusmestarit isoja puunappuloita, laatat siistejä, selkeitä ja tukevia. Vaikka tosiharrastaja pistääkin pelimekaniikan korean ulkoasun edelle, näin kaunista peliä on ilo pelata. Pelaajamäärästä riippuu, paljonko pelissä on kaaosta, kaksinpeli on hallitumpi ja nelinpeli yllätyksellisempi.

Suunnittelija:
Julkaisija: Queen Games, Tactic
Ilmestymisvuosi: 2006
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 60 min

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *