Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Antike

Antike on taas yksi peli, joka sijoittuu antiikin Välimeren ympäristöön — laudan puolesta riippuen aivan Välimeren ympärille tai enemmän Arabian niemimaalle. Pelaajat ottavat komentoonsa tutut kansat ja yrittävät johtaa ne menestykseen. Varsinainen sivilisaatiopeli Antike ei ole, siitä puuttuu monia tekijöitä, joita toiveikkaat pelaajat Civilizationin perillisiltä odottavat. Antiken ytimessä on logistiikka ja tehokkuus.

Antike 2:n kansi

Pelin idea

Antiken perusidea on vuoromekanismi rondel. Rondeli on ympyrä, jossa on kahdeksan eri toimintoa, resurssien tuotantoa ja käyttöä ja joukkojen liikuttamista. Pelaajat liikkuvat ympäri rondelia omalla merkillään, jokaisella vuorolla saa edetä yhdestä kolmeen askelta ja enemmän, jos on valmis maksamaan.

Yksittäiset toiminnot ovat hyvin lyhyitä ja varsinkin pelin alussa vuorot kiitävät eteenpäin. Pidemmiksi vuorot venyvät oikeastaan vain silloin, kun pelaajat liikuttavat suuria armeijoitaan ja suunnittelevat isoja hyökkäyksiä. Rondeli rajoittaa valintoja sopivasti.

Sivilisaatiot kehittyvät eri osa-alueilla, pääasiassa taisteluun liittyen mutta myös tuotantoa voi tehostaa. Pelin tavoitteena on kerätä voittopisteitä eri osa-alueilla, kehittämällä, laajentumalla ja valloittamalla. Voittopisteet ovat ikuisia. Kun piste esimerkiksi kaupunkien määrästä on saatu, sitä ei menetä vaikka kaupunkeja menettäisikin.

Pelilauta
Antike II:n pelilauta. Rondeli on laudan oikeassa yläkulmassa.

Brutaalia sotimista

Taistelu Antikessa on yksinkertaista ja brutaalia, kumpikin osapuoli menettää yhtä monta yksikköä. Voittaja on se, jolla on enemmän joukkoja, ja useimmiten suurin voittaja on muut pelaajat. Tämä piirre ärsyttää monia Antikessa, mutta toisaalta se vähentää sotimisen merkitystä radikaalisti. Usein pelissä ei soditakaan ennen kuin aivan lopussa.

Antike on hieman outo lintu. Se ei oikein täysin istu sivilisaatiopelien joukkoon ja sellaisilla odotuksilla se voi olla suurikin pettymys. Pelissä on tiettyjä ongelmia, kuten pitkäksi venyvä, jumiutuva loppupeli ja hankala kolminpeli. Kolminpeliin suunnittelija Mac Gerdts suosittelee vain 10 pisteeseen pelaamista tavallisen 12 sijasta ja muillakin pelaajamäärillä yhden pisteen pudottaminen tavoitteesta voi parantaa peliä ja estää loppupelin jumiutumista.

Ongelmista ja pelin luonteesta seuraa, ettei Antike miellytä kaikkia. Parhaimmillaan se on kuitenkin nopea, sulavasti etenevä peli, joka toimii suuremmillakin pelaajamäärillä ripeästi. Vaikka peli ei varsinainen sivilisaatiopeli olekaan, oman kansan johtamisessa vaatimattomasta alusta Välimeren hallitsijaksi on oma hohtonsa.

Kansat kehittyvät
Kansat kehittyvät ykkös-Antikessa. Kuva: Gary James / BGG

Antike II

Vuonna 2014 ilmestynyt Antike II paikkaa ykkösversion ongelmia mukavasti. Yksiköt ovat vähän kalliimpia rakentaa, toisaalta kaupunkien valloittaminen on helpompaa. Tämä poistaa loppupelin jumitusta mukavasti. Laudalla on myös neutraaleja temppeleitä, joita tuhoamalla voi saada voittopisteitä. Tiedettäkin on fiksailtu.

Mielestäni Antike II on niin täydellinen onnistuminen, että se tekee alkuperäisestä Antikesta täysin tarpeettoman. Jos peli yhtään kiinnostaa, ohittakaa ykkösversio ja keskittykää kakkoseen, se on selvästi parempi peli.

Rooma
Välimeri Rooman näkökulmasta. Kuva: Mikko Saari

Faktat Antikesta

Suunnittelija:

Julkaisija: Eggertspiele, Rio Grande Games (2005, 2014)

Mutkikkuus: Säännöt ovat verrattain yksinkertaiset ja pelaaminen hyvin suoraviivaista. Rondeli on selkeä ja johtaa yksinkertaisiin, nopeisiin vuoroihin. Sotiminen vaatii vähän päänraapimista aluksi, jotta ymmärtää hankalimmat tapaukset, mutta ei sekään vaikeaa ole.

Onnen vaikutus: Pelissä ei ole lainkaan satunnaistekijöitä.

Vuorovaikutus: Tämä on Antiken parhaita piirteitä: pelaajien on torpattava johdossa olevaa pelaajaa ja huolehdittava tasapainon säilymisestä, mutta peli ei toisaalta vajoa turhauttavaksi köydenvedoksi, kun saavutettuja pisteitä ei menetä.

Teema: Antiikkinen teema jää aika pinnalliseksi, mikään suuri kertomus tämä peli ei ole.

Uudelleenpelattavuus: Laudan kaksi eri puolta ja eri pelaajamäärien tuoma vaihtelu pitävät pelin tuoreena ainakin jonkin aikaa.

Kieliriippuvuus: Pelissä on hyvin vähän tekstiä, eikä mitään piilotettua.

Pelaajamäärä: 2–6, käytännössä en kyllä suosittele kaksinpeliksi (sitä varten on Antike Duellum).

Kesto: 90–120 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *