Kategoriat
Peliarvostelut

All Roads

Kaikki tiet vievät Roomaan! Tieverkostoon rakennetaan myös taloja, huviloita, kylpylöitä ja monumentteja. Kuka on paras rakentaja?

Suomalaisen Markus Kettusen suunnittelema All Roads on yksinkertainen ja selkeä lautapeli, jossa rakennellaan tieverkostoa ja erilaisia rakennuksia Rooman ympäristöön.

All Roadsin kansi

Laattoja ja mökkejä

Sääntökirja on selkeä ja lyhyt. Ensimmäiseen peliin riitti, että katsoin Nopparallin videon ja ystävä lukaisi muutamassa minuutissa säännöt läpi. 

Jokaisella pelaajalla on pino laattoja, joihin on kuvattu erilaisia teitä. Jokaisen pakka on samanlainen, mutta pakat on sekoitettu, joten laatat tulevat satunnaisessa järjestyksessä. Omalla vuorollasi nostat pinostasi kaksi laattaa ja asetat molemmat pelialueelle. Ainoana sääntönä on, että laatoilla olevien teiden pitää viedä Roomaan eli pelin alussa pöydälle asetetulle aloituslaatalle.

Pelin tavoitteena on päästä eroon rakennuksistaan. Pienimpiä taloja saa pelata laudalle, kun tieverkostoon muodostuu umpikuja, joka ei johda mihinkään. Tien päätyyn nousee silloin talo. Jos tieverkosto muodostaa silmukan, sen sisällä olevat talot saa päivittää paremmiksi. Niistä tulee silloin huviloita, paitsi jos mökki on sopivasti järven rannalla: silloin siitä tulee kylpylä. Jos onnistuu rakentamaan alueen, jonka sisällä ei ole lainkaan teitä, sinne saa pystyttää arvokkaan monumentin.

Peli loppuu kuuden kierroksen jälkeen, kun kaikki laatat on pelattu. All Roadsissa jokainen käyttämättä jäänyt talo antaa miinuspisteitä kokonsa mukaan. Eniten pisteitä saanut pelaaja voittaa, eli siis se jolla on vähiten miinuksia. Meidän peleissä kaikkien pisteet jäivät -9 ja -19 välille.

Vihreän pelaajan nappulat ja nappuloiden pistearvot näyttävä laatta.
Neljän pisteen monumentit kannattaa ehdottomasti saada laudalle. Kuva: Vilma Vihervaara

Autatko kaveria?

Peli herättää heti vahvoja Carcassonne-viboja. En missään nimessä sano, että se olisi huono asia, koska Carcassonne on loistava peli. Etenkin nelinpelissä joudut väkisinkin auttamaan muita pelaajia, mutta toisten suoranaiselle estelylle ei yleensä jää aikaa. Voit toki kokeilla, mutten usko voittoosi. Yleensä peli on mukavan leppoista rakentelua.

All Roads on aika kevyt ja siksi perhepeliksi sopiva. Peli on myös nopea, mikä tukee perhepeliksi sopivuutta hyvin. Kaksinpelit ovat jopa naurettavan nopeita, ja tämä on mielestäni hyvä asia. Meidän nuorin pelaaja on vain kuusivuotias, mutta pienellä avustuksella pystyi hienosti pelaamaan. Ehkä avustin liikaa, koska nuorin voitti heti ensimmäisen pelin. 

Harrastajien peliksi All Roads on omaan makuuni turhan kevyt, mutta koska alkuvalmistelut hoituvat nopeasti, tämän voi hyvin pelata pidemmän pelin jälkeen. 

Pelin ulkonäkö ei hivele silmiäni, mutta selkeä se kyllä on. Teema voisi olla mikä tahansa, sillä se ei pelatessa näy millään lailla. Pelaajien komponenteissa ei ole mitään symbolia, ainoastaan värit, jotka eivät ole erityisen ystävällisiä värisokeille. Itse kuitenkin asetat omat nappulasi laudalle, joten jos et erota värejä, niin luultavasti silti muistat minne pistit nappulat tai voit kysyä muilta (lisäksi nappulat on tarvittaessa helppo merkitä vaikka tussilla).

Suomalaisuudesta annan pelille aina ison plussan. Kyllähän All Roads jää selvästi plussan puolelle, vaikka ei miksikään uudeksi lempipelikseni yllä. 

Lähikuva rakentuneesta pelilaudasta nappuloineen.
Sininen on rakentanut etualalle umpikujan, jonka päähän on noussut pieni talo. Taaempana näkyy valmistunut silmukka (joka kulkee Rooman läpi), jonka sisällä olevat talot on päivitetty huviloiksi. Sininen ja punainen ovat onnistuneet myös tekemään monumentit. Kuva: Vilma Vihervaara

Hauska tehofilleri

En tiedä, miten pysyvä suosikki All Roads on, mutta ainakin ensituntumalta se miellytti minua kovasti. Pidän fiksuista peleistä, jotka pakkaavat paljon kiinnostavaa päätöksentekoa lyhyeen peliaikaan ja siinä All Roads onnistuu.

Kaksinpeli on tosiaan vähän liiankin rivakka tapaus ja varsinaisesti All Roads loistaa useammalla pelaajalla. Jo kolmella pelaajalla mukaan tulee kiinnostavaa yhteistyötä. Koska kaikki silmukan sisällä olevat pelaajat saavat rakennuksensa päivitettyä, kannattaa toisten pelaajien silmukkapotentiaaliin lähteä loisimaan – ja jos muilla on kovasti yhteistyötä tekeillä, silmukkaa pidentävä laatta voi olla paikallaan, etenkin jos sillä saa itsekin jotain tavaraa laudalle.

Vain kahdentoista siirron mittaisessa pelissä ei ole paljon varaa hukkasiirtoihin, jotka eivät edistä omaa tavoitetta. Mielenkiintoista on myös se, miten pelin dynamiikkaan vaikuttaa rakennusten loppuminen pelaajilta. Päivitettyjä tönöjä on rajallisesti, eli silloinhan varsinkin on ilo päivitellä omia mökkejä, jos saman alueen sisällä olevat vastapuolen mökit eivät päivity.

En tätä omakseni kaipaa, mutta Tavernan hyllyssä All Roadsin on hyvä olla; tulen sitä sieltä ehdottomaan jatkossa takuuvarmasti, kun tarvitaan illan päätteeksi joku nopea ja nokkela peli.

Yleiskuva nelinpelistä All Roadsia.
All Roads ei ole mikään kaunotar, mutta ulkoasu on selkeä ja toimiva. Kuva: Vilma Vihervaara

Faktat All Roadsista

Suunnittelija

JulkaisijaLautapelit.fi (2023)

Mutkikkuus: All Roads on erittäin yksinkertainen ja sen voi helposti opetella säännöistä ennen pelaamista.

Onnen vaikutus: Laattojen satunnaisessa järjestyksessä on pieni tuurielementti, mutta ratkaisevaan asemaan se ei nouse.

Vuorovaikutus: Pelaajat voivat estää toisiaan, mutta moninpelissä tulee myös autettua muita.

Teema: Kaikki tiet vievät Roomaan, mutta mitenkään muuten teema ei pelatessa näy. Se voisi olla mitä tahansa.

Uudelleenpelattavuus: Eri pelaajamäärät muuttavat peliä mukavasti. Nopeutensa vuoksi uskon, että peli pääsee usein pöydälle.

Saavutettavuus: Peli ei vaadi lukutaitoa ja vaikka laatikon kyljessä ikäsuositus on 8+, kuusivuotias pelasi hyvin mukana. Pelaajien värit ovat värisokeiden kannalta hankalat.

Pelaajamäärä: 1–4.

Pituus: 5–20 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *