Uwe Rosenbergin farmari-trilogian (tai nykyisin melkeinpä tetralogian) päätähti, Agricola, on saanut läjän kortteja ja lisäosia, mutta sisarpeliä ei ole näkynyt. Tilanteeseen tuli vuonna 2012 muutos, kun pelkästään kaksinpelinä toimiva Agricola: All Creatures Big and Small ilmestyi. Nimi piteni, peli lyheni ja keskiöön jäi maatalouden sijaan pelkkä eläintenjalostus.
Pelin idea
Pelaajat ovat eläintenjalostajia, jotka kasvattavat tilallaan lampaita, sikoja, lehmiä ja hevosia. Perusideana on kerätä laudalleen kaksi samanlaista eläintä, jolloin jokaisella kierroksella saa uuden eläimen. Villinä ja vapaina eläimet eivät voi kirmailla, vaan jokaiselle lajille tulisi rakentaa oma aitauksensa.
Agricola: ACBAS on isoveljensä tapaan työläisenasettelupeli, joten eläimet ja resurssit kerätään asettamalla omat nappulat tuotteita tarjoaviin ruutuihin. Jokaiseen ruutuun mahtuu vain yksi pelaaja, joten toinen ei samaa hyötyä saa. Jos ruudun hyöty ei ketään miellytä, lisätään joka kierros lisää tuotteita, kunnes joku potin puhdistaa. Säännöt ovat muutenkin alkuperäistä Agricolaa pelanneille tuttuja: jokaiseen aidattuun ruutuun mahtuu kaksi eläintä ja talli tuplaa mahtuvien eläinten määrän. Pelin alussa olevaan taloonkin mahtuu edelleen yksi ”kotieläin”.
Uutena ominaisuutena ovat rakennuslaatat. Resursseilla rakennettavat laatat antavat pelaajalle yleensä pisteitä, eläimiä tai lisää tilaa eläinten säilytykseen. Lisäksi rakennuksen jokainen sivu vastaa yhtä aitaa, jolloin aitauksien pystyttäminen nopeutuu.
8 kierroksen jälkeen peli loppuu ja pisteet lasketaan. Jokaisesta eläimestä saa yhden pisteen, lisäpisteitä irtoaa niin rakennuksista kuin eläinlajien runsaasta keräyksestä. Kaikkia lajeja tulisi kuitenkin pyrkiä jalostamaan, sillä alle neljästä eläimestä nettoaa miinuspisteitä.
Trimmattu Agricola
Agricola: ACBAS on käytännössä virtaviivaistettu Agricola. Monia asioita, kuten kortit, ja maanviljely, on jätetty surutta pois. Valinta varmasti jakaa mielipiteitä ja osalle peli on jo liian yksinkertainen. Toisaalta pelin kesto on puserrettu 30 minuuttiin ja pelaaminen on huolettomampaa. Esimerkiksi jatkuvaa painetta perheen ruokkimiselle ei enää ole.
Pelissä on kestoonsa nähden ihan mukavasti mietittävää. Toisen peliä tulisi blokata mahdollisuuksien mukaan ja samalla omia eläinmääriä kasvattaa. Korttien puutos poistaa pelistä kuitenkin satunnaiselementit kokonaan. Tämä voi johtaa siihen, että tietyt valinnat lopulta automatisoituvat ja peli voi tuntua ratkaistulta.
Jonkinlaisen avun tarjoaa ensimmäinen nimihirviölisäosa Agricola: All Creatures Big and Small – More Buildings Big and Small, joka lisää peliin 27 uutta rakennusta. Näistä 4 valitaan satunnaisesti vanhojen tuttujen rakennusten joukkoon. Lisäosa on enemmän pelaaville pakollinen ostos, vaikka samalla se nostaa pelin kokonaishintaa lähemmäs alkuperäistä, mutta myös kaksinpelinä toimivaa, Agricolaa.
Paljon pienessä paketissa
Vaikka Agricola: ACBAS on pakattu pieneen laatikkoon, sisältä löytyy paljon nättiä tavaraa. Agricola: Goodies -lisäosasta tutut eläinnappulat löytyvät valmiiksi pelistä ja ovatkin alkuperäisiä kuutioita ilmeikkäämpiä. Resurssit ovat edelleen pelkkiä laattoja, samoin perheenjäsenet. Kaiken kaikkiaan puuta on pienessä paketissa kiitettävä määrä.
Pelin laatikko on samaa kokoa kuin Kosmoksen kaksinpelisarjan pelit ja pääideakin on hyvin samanlainen – tarjota helposti lähestyttävä ja rento kaksinpeli. Tässä tavoitteessa peli onnistuukin loistavasti, voitaisiin jopa puhua hieman haastavammasta pariskuntapelistä. Kosmos-sarjaan kuuluessaan peli olisi ehdottomasti sarjan parhaimmistoa.
Agricola: ACBAS on miellyttävä peli, joka on helppo kaivaa esiin pikaisiin pelisessioihin. Jo alkuperäistä Agricolaa kaksinpelinä tahkonneet eivät pelistä varmaankaan innostu, mutta virtaviivaistetulle versiolle on oma yleisönsä. Heille peli raottaa alkuperäisen Agricolan maailmaa ilman sääntöyliannostusta.
Faktat Agricola: All Creatures Big and Smallista
Suunnittelija: Uwe Rosenberg
Julkaisija: Lookout Games, Z-Man Games (2012)
Mutkikkuus: Pelin säännöt oppii melko nopsaan, vaikkei alkuperäistä Agricolaa tuntisikaan.
Onnen vaikutus: Satunnaiselementtien puuttuessa taito ratkaisee.
Vuorovaikutus: Toisen peliä seurataan tarkkaan ja estelyä, tahallista ja tahatonta, esiintyy.
Teema: Teema on edelleen vetovoimainen ja eläinnappulat herättävät ihastusta.
Uudelleenpelattavuus: Kohtalainen. Pelattavaa löytyy, mutta satunnaisuuden puutos voi tehdä pelistä hieman ennalta-arvattavan.
Kieliriippuvuus: Laatoissa ja pelilaudassa on jonkun verran tekstiä.
Pelaajamäärä: 2
Pituus: 20–30 minuuttia.
5 vastausta aiheeseen “Agricola: All Creatures Big and Small”
Pitäisi vissiin jossakin vaiheessa koettaa peliä…vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Tämä peli on myös hyvä keino samalla vaivalla korvata Agricolan eläinneliöt animeepleillä, jos ei halua sijoittaa Goodies-lisäosaan tai erilliseen animeeple-pussiin joita alkaa olla vaikea löytää.
Minä olen pelannut Agricolaa viime aikoina pääasiassa kaksinpelinä, mutta tämä miniversio jaksoi silti kiinnostaa. Paljon tuttuahan tässä on, mutta silti peli on omanlainen haasteensa. Tuntuu myös, että erilaisia lähestymistapoja riittää ihan sopivasti.
Peliseura, eli kahdeksanvuotias poikani, ei innostunut tästä ihan yhtä paljon, vaan pitää alkuperäistä Agricolaa parempana.
Tätä lueskellessa tuli kysymys; mitkä pelit muodostavat legendaarisen Rosenbergin farmari-trilogian??
Peliarvostelun aikoihin Uwe Rosenberg oli tehnyt kolme toisiinsa liittyvää maatalouspeliä – Agricolan, Le Havren ja At the Gates of Loyangin. Näitä kutsuttiin englanniksi ”Harvest trilogy” -nimellä. Lisäksi oli ilmestynyt jo Ora et Labora, jossa on paljon samaa kuin kolmessa edellisessä pelissä. Nykyään puhutaan jo ”Maatalous-sarjasta”, sillä samantyylisiä pelejä on Uwelta tullut melkoinen määrä.
– Sampsa