Kategoriat
Peliarvostelut

Agemonia

Suomalainen Agemonia on valtavankokoinen laatikko, josta löytyy runsas kymmenien skenaarioiden fantasiaseikkailu. Kotimaisin voimin tehty peli pärjää hienosti ulkomaisille kilpailijoilleen.

Modernien kampanjapohjaisten yhteistyöpelien joukkoon on saatu suomalaisedustusta. Agemonia tarjoaa 38 skenaarion fantasiaseikkailun, jossa heitetään noppaa, kehitetään hahmoa, taistellaan, tehdään valintoja monihaaraisen tarinan äärellä sekä nautitaan pelin kauniista osista ja ulkoasusta.

Pelin pääsuunnittelija on Max Wikström, jonka pitkä tausta roolipelien vetäjänä näkyy pelissä. Pelin lisäksi Max on luonut Agemonian ainutlaatuisen taustamaailman. Tarinan on taas kirjoittanut Mike Pohjola. Pelitiimi heidän lisäkseen on laaja ja mukana on esimerkiksi tunnettuja näyttelijöitä ääninäyttelijöinä.

Suomalaisissa medioissa Agemonia on ollut jo esillä muun muassa Ylessä ja Helsingin sanomissa. Lautapelioppaassa on kirjoitettu ennen Agemonian Kickstarter-kampanjaa mehevä katsaus pelin taustoihin, mukaan lukien suunnittelijan haastattelu.

Fantasiamaailmassa tapahtuu

Agemoniassa pelaajat ovat eri fantasiakansojen edustajia, seikkailijoita, jotka ovat kukin omista syistään saapuneet Ambergate-nimiseen kaupunkiin. Jotakin suurta on tapahtumassa Agemonian maailmassa, ja heillä vaikuttaa olevan siihen sanomista!

Heidät vedetään mukaan tapahtumiin, joissa pelaajat valinnoillaan muuttavat niiden lopputuloksia. Pelin slogan antaakin jo pääsuunnat: pelaa sankarina tai muutu matkalla pahikseksi.

Pelin seitsemän valittavana olevaa hahmoa edustavat pelimaailman eri kansoja ja kulttuureita. Juonikuvioita on useita ja pelaajien valitsemien hahmojen taustatarinat kietovat heidät jo heti lähtöasetelmassa mukavasti mukaan tarinaan.

Tarina ja maailma ovat ehdottomasti pelin vahvuuksia ja pelistä vaikuttaakin saavan sitä enemmän irti mitä enemmän on valmis paneutumaan sen sisältöihin, kuten hahmojen taustatarinoihin. 

Skenaariot ja kaupunkivaiheet

Miten tällaista monimutkaiselta vaikuttavaa peliä pelataan?

Agemonia jakaantuu taktisiin skenaarioihin ja tarinapohjaisempiin kaupunkivaiheisiin. Tarina on tosin ujutettu mukaan myös skenaarioihin tarinakorttien avulla. Pelin eteneminen tallennetaan mukana tuleviin tallennuslappuihin tai tarjolla olevaan Agemonia-appiin tai -verkkosovellukseen. 

Peli opastaa sääntönsä kolmen opastuksena toimivan skenaarion avulla. Jokaisessa niistä tulee mukaan uusia mekaniikoita. Ensimmäisessä skenaariossa ei esimerkiksi ole vihollisia lainkaan. Tässä peli pääsee osoittamaan vahvuuksiaan heti alusta lähtien: ”miniatyyrit kartalla” -peli voi kantaa itsensä elegantisti ilman taistelun kahinaakin!

Skenaariokirja aukeaa kartaksi, jossa liikutaan ruudusta toiseen. Tietyt ruudut aktivoivat tarinakortteja, joita luetaan ja jotka elävöittävät värikkäät sivut. Skenaarioissa on tavoitteita, joihin pyritään ja ne ovat monipuolisempia kuin tavanomainen ”surmaa kaikki viholliset”. Jokainen pelaaja valitsee haluamansa toiminnon, jonka jälkeen aloitekortti määrää järjestyksen, jossa hahmot ja viholliset toimivat. Sitten mennään tutkimaan, mitä kartalta löytyy, ja sepä onkin erinomaisen hauskaa puuhaa!

Agemonia on kestävyyslaji

Taktisen pelin ytimessä on varsin yksinkertainen staminamerkkien eli hahmon kuntoa ja kestopisteitä kuvaavien chippien (pokerista tuttujen pelimerkkien) tasapainottelu ja nopan heittäminen. Jokaisella hahmolla on oma maksimimäärä staminamerkkejä. Erilaiset testit, vaikkapa puun siirtäminen pois tieltä, tai vihollisen lyöminen aseella, vaativat nopan heittoa ja tuloksia, joita voi parantaa käyttämällä staminaa.

Paremmat toiminnot vaativat staminaa myös aktivoinnissaan. Jos stamina menee nollaan, jää hahmo perustoimintojensa varaan eikä pysty parantamaan nopanheittojensa tuloksia. Tällöin viimeistään hahmon tulee levätä ja palautua hetki saadakseen pelimerkkejä takaisin käyttöön. Jos taas kestopisteet menevät nollaan, eli kaikki pelimerkit on käännetty punaiselle puolelleen, hahmo on loukkaantunut ja toiminnot ovat entistä rajoittuneempia. Tätä pitää välttää!

Taktiikan lisäksi strategia on tärkeä elementti. Tämä tapahtuu pääasiassa skenaarioiden väleissä, staminamerkkien kanssa tasapainoilussa ja pelaajien välisessä vuorovaikutuksessa. Kuka tekee valintoja tehdäkseen hahmostaan nopean ja ketterän, kuka taas panostaa taisteluun tai muiden suojelemiseen vahingolta. Rahakas hahmo voi ostaa parannusjuomaa koko joukolle, tai ostaa itsekkäästi itselleen voimakkaan esineen, muistaen kuitenkin, että pelissä menestytään tai hävitään yhdessä. Omia valintojaan ei tarvitse perustella ja kukin pelaaja saa päättää itse paljonko kertoo muille hahmonsa tarinasta.

Tarinaa kirjoissa ja korteissa

Agemonian kirjoitettu tarina esittäytyy pelaajille monimuotoisesti tarinakirjana, johon viitataan eri tilanteissa, ja tarinakorteissa, jotka aktivoituvat skenaarion aikana.  Kaupunkivaiheessa eli skenaarioiden välissä pelaajat viettävät aikaa Runedalen kaupungissa, jossa vierailu eri paikoissa aktivoi omia tarinoitaan ja vaihtoehtoja, mistä valita. Tarina etenee jopa joissakin esinekorteissa! Lisäksi jokaisella hahmolla on oma pienempi tarinakirjansa, jossa hahmo etsii omia ratkaisujaan pitkin kampanjaa. Tarinaa riittää paljon, eikä valintojen ja poisvalintojen vuoksi kaikkea sisältöä voi nähdä yhden kampanjan aikana.

Nykyajan peleissä on pääasiassa kahdenlaisia tarinavetoisia ratkaisuja. Toisissa peleissä tarina rakentuu pelaajien välisessä vuorovaikutuksessa, esimerkkeinä vaikkapa ihmissusipelien eri versiot tai viime vuosien suosikki Nemesis. Niissä tarinaa ei juuri ole luettavaksi asti. Toiset taas ovat vahvasti ennalta kirjoitettuja, esimerkkeinä Sleeping Gods ja Tainted Grail: Fall of Avalon.

Agemonia on näistä ehdottomasti enemmän jälkimmäisessä ryhmässä, mutta iloksemme huomasimme rakentavamme tarinaa ja hauskoja vuorovaikutuksia valinnoillamme. Toinen pelaaja avaa vaivalla oven huoneeseen, johon toinen ryntääkin omalla vuorollaan nappaamaan mukaansa kaiken arvokkaan! Tai yksi pelaaja muiden yllätykseksi hyppii ohitse vaarallisen vihollislauman saadakseen viimeisen iskun arvokasta lastia kantavaan päävihulaiseen, jotta saa poimittua tavarat itselleen. Yksi tekee rikoksia kaupungissa samalla kun toinen yrittää estää niitä tapahtumasta, tietysti ensimmäisen avustuksella. Näin valitut toiminnot rakentavat omaa tarinaansa valmiiksi kirjoitetun lisäksi.

Isojen pelien kerho

Gloomhaven, BoardGameGeek-sivuston entinen pitkäaikainen rankinglistan ykkösnimi, on viime vuodet toiminut tarinavetoisten, taktisten kampanjapelien kruununjalokivenä, ja vertaaminen siihen onkin ollut jo keskustelujen aihe muun muassa BGG:ssä. 

Gloomhaven on sadan taktisen skenaarion kampanja, jossa tarina etenee skenaarioiden väleissä. Tarinaa siinä on melko vähän, vaikka valintojakin toki pääsee tekemään, hahmojaan kehittämään ja uusia salaisia hahmoja avaamaan. Yksi parhaista ja innovatiivisimmista puolista Gloomhavenissa on sen kekseliäs korttivetoinen toimintojen aktivoiminen, eli pelissä ei heitetä noppaa ja sattuman rooli on pieni.

Agemonian positiivinen puoli Gloomhaveniin verrattuna on taktisten skenaarioiden herättämä uteliaisuus ja tarinan sisällyttäminen kartan eri ruutuihin tarinakortein. Skenaarioita voi lähestyä monipuolisesti, osaa jopa täysin pasifistin arvoin surmaamatta yhtäkään vihollista. 

Agemonian toinen hyvä puoli on yksinkertaiset ja elegantit toiminnot, joissa valinnoilla on merkitystä. Nopan heittäminen on helppo tapa ratkaista konfliktit, ja Agemonia tekee sen hyvin. Nopan heittämiseen on liitetty valintoja, joissa pelaaja päättää, käyttääkö staminamerkkejään vai säästääkö niitä tuleville vuoroille. Nopanheiton tulos ei ole koskaan nolla, kunhan olet säästänyt vähintään yhden pelimerkin aiemmilta vuoroilta. Näin nopan heittämisestä on tehty vähemmän sattumaan perustuvaa.

Vertailuja muihin isoihin kampanjapeleihin jäämme vielä odottamaan. Agemonia on herättänyt hyvän määrän keskustelua ja kiinnostusta BoardGameGeekissä, ja saanut jo erinomaisia arvosteluita.

Isojen tarinakampanjoiden aatelia

Agemonia on monipuolinen ja kohtuullisen helposti ymmärrettävä iso lautapeli, joka pitää vahvasti roolipelimäisyyttä mukanaan. Se tosin vaatii ainakin yhdeltä henkilöltä merkittävän määrän perehtymistä sääntöihinsä. 

Pelikokemukseen kuuluu sääntökirjan ja kampanjakirjan selaaminen. Eduksi ja hyödyksi pelikokemukselle on sääntökirjan hakemiston löytäminen pelin nettisivuilta, ennakkomateriaalina muutamien tarinoiden lukeminen ja kuuntelu, sekä sitoutuminen useisiin pelisessioihin. 

Agemonia on kuin elävä kirja, iso lautapeli täynnä yllätyksiä, jännittäviä tilanteita ja ihmeteltävää. Oma kokemus on, ja näyttäisi olevan arvosteluissa muidenkin, että Agemonia houkuttelee pelaamaan lisää ja kysymään siltä kysymyksiä, joihin se vastaa skenaario ja valinta kerrallaan, tarinan lukemisen edetessä. Lämmin suositus tälle kotimaiselle mestariteokselle.

Faktat Agemoniasta

Suunnittelija:

Julkaisija: Lautapelit.fi (2024)

Mutkikkuus: Agemonia on peliharrastajapeli ja suosittelen, että ainakin yksi pelaaja opettelee säännöt huolella. Tutoriaaliskenaariot ovat erinomaiset ja opettavat pääsäännöt matkan varrella. Pelimekaniikat ovat elegantteja ja yksinkertaisia. Pieniä tarkentavia sääntöjä on paljon.

Onnen vaikutus: Toimintojen onnistuminen määritellään nopanheitolla, jonka lopputulokseen voi vaikuttaa. Tulos ei juuri koskaan ole ”nolla”. Tarinoissa olevien valintatilanteiden tulokset ovat erilaisia, eikä niissä ole selkeää hyvää tai huonoa lopputulosta, johon onnekas tai epäonnekas valinta johtaisi.

Vuorovaikutus: Skenaariot vaativat yhteistyötä, pohdintoja ja keskustelua. Kaupunkivaiheissa keskustelu jatkuu: kuka lainaa kellekin rahaa, kuka valitsee minkäkin ammatin tai kaupunkitoiminnon, mikä skenaario pelataan seuraavaksi, ja niin edelleen. Peli sallii ja vaatii paljon vuorovaikutusta ilman, että yksi pelaaja ohjaa koko porukan valintoja.

Teema: Pelissä on uniikki fantasiamaailma, jossa on paljon taikuutta ja mysteeriä. Siinä ei lainkaan tuttuja, perinteisiä fantasiakansoja, vaan kukin kansa Agemoniassa on lähtöisin Max Wikströmin mielikuvituksesta.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä tai vähintään hyvä keskitaso. Valintoja ja tarinavaihtoehtoja on erittäin paljon, mutta skenaariot ovat pääosin staattisia samoilla lopputuloksilla, eli jo kampanjan jo kerran läpi pelannut pelaaja tietää suurelta osin mitä skenaarioissa tulee vastaan. Monessa skenaariossa on kuitenkin aikaraja, eivätkä pelaajat mitenkään ehdi tutkia koko skenaariota läpikotaisin, jättäen yllätyksiä sinne tänne.

Saavutettavuus: Peli on kokonaan englanninkielinen ja sisältää vaativaakin sanastoa. Tekstiä on paljon eli myös mahdollista pelin tarinan kääntämistä toiselle kielellä pelisessioiden aikana olisi paljon. Kognitiivista kuormaa kaikenlaisten yksityiskohtien muistamisesta on runsaasti.

Pelaajamäärä: 2–4. Peli mukautuu pelaajamäärään eri tavoilla: aikarajat, vihollisten kestopisteet ja testien vaikeustasot muuttuvat.

Pituus: 60–120 minuuttia. Skenaariot kestävät noin pari tuntia, mutta pituus vaihtelee. Kaupunkivaiheet kestävät noin puolesta tunnista tuntiin (tasolle kaksi noustessa kaupunkivaihe voi kestää jopa kaksi tuntia).

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *