Hyvin kaksinpelinä toimivat Age of Steam -kartat ovat harvinaisia. Tässä Bézier Gamesin vuoden 2009 Essen-setin osana ilmestyneessä karttapaketissa on kaksi kaksinpelattavaa karttaa, jotka tarjoavat mielenkiintoisia haasteita kahdelle Age of Steam -fanille tiivistämällä peliä ja uusimalla huutokaupan täysin. Mukana on myös Oklahoma Land Rush, omaperäinen kartta 3–6 pelaajalle.
Lisäosat ovat yhteensopivia myös Steamin kanssa. Kartat on präntätty kartongille, mukana on kaksi noin A3-kokoista arkkia, joiden toisella puolella on kaksinpelikartta ja toisella puolella puolet Oklahoma Land Rushista. Kuvitus on Bézierin perussiistiä jälkeä, eli Steam-pelaajien mielestä vaisua ja Age of Steam -pelaajien mielestä tyylikästä.
1867 Georgia Reconstruction
Yhdysvaltojen sisällissota teki rumaa jälkeä Georgian rautateille. Tällä kartalla pelaajat pääsevät jälleenrakentamaan Georgiaa. Kartalla on jonkin verran valmista rataa, jota voi hyödyntää.
Rakennusprojekteja voitetaan lahjomalla, joka tapahtuu huutokaupassa. Rahan sijasta käytetään kuutioita. Itse peliin tarvitaan vain kolme väriä kuutioita, joka jättää kaksi väriä pelaajien käyttöön. Kumpikin pelaaja saa 20 kuutiota, joilla käydään sokkohuutokauppaa. Korkeamman tarjouksen tehnyt voittaa ja saa pelata ensin, mutta molemmat menettävät kuutionsa.
Jotta huutokaupassa olisi jotain järkeä, erikoistoimintoja on tarjolla vain yksi: urbanisaatio. Ilman sitä on vaikea elää, sillä kartalla on aluksi vain kaksi kaupunkia.
Muuten mennään perussäännöillä, mitä nyt siirretyt kuutiot kerätään omaan varastoon, jolloin niitä voi käyttää huutokaupassa. Jos huutokauppakuutiot loppuvat, toinen saa aina aloittaa ja jos kummaltakin loppuvat kuutiot, aloittaja ratkaistaan nopalla.
Toistaiseksi ainoa pelini tällä kartalla oli varsin katkera kokemus, sillä hävisin pelin käytännössä toisella kierroksella. Kartalla on vähänlaisesti yhteyksiä, varsinkin ilman urbanisaatiota, ja huutokaupan häviäminen kahdella ensimmäisellä kierroksella johti siihen, etten voinut enää voittaa. Kartta vaatii tarkkaa pelaamista, eikä missään nimessä saa antaa toisen pelaajan voittaa kahta ensimmäistä huutokauppaa.
Erikoinen kartta, siis, enkä ole täysin varma, pidänkö vai enkö.
South Carolina
Toinen kaksinpelikartta South Carolina käyttää samaa huutokauppasysteemiä. Tällä kertaa kaupunkeja on kartalla enemmän — laudalle tehdään neljä urbanisaatiota pelin alussa, joten kaupungit eivät ole aina samoilla paikoilla — ja ainoa käytössä oleva toiminto on Engineer. Kartan reunalla sijaitseva Charleston on lisäosan huomion keskipiste, koska sinne tulee valtaosa uusista kuutioista.
Ilkeänä ominaisuutena pelaajien pitää maksaa jokaisesta kuutionsiirrosta lahjuksia yhden rahan verran. Tämä varmistaa, ettei käteistä rahaa ole koskaan liikaa. Lisäksi se, että laudalla on tälläkin kartalla vain kolmenvärisiä kuutioita, tuo oman haasteensa pitkien ja tuottoisien yhteyksien rakentamiseen.
South Carolina on miellyttävä kaksinpelikartta, ehdottomasti yksi parhaista kokeilemistani. Raha on sopivan tiukassa, rakentaminen tarjoaa haasteita ja huutokaupatkin ovat mielenkiintoisia.
Oklahoma Land Rush
Setin iso kartta tarjoaa pelattavaa jopa kuudelle pelaajalle. Oklahoma Land Rushissa pelaajat yrittävät vallata tilaa Oklahomasta. Kartalla on viisi kaupunkia itäreunalla ja muuten vain pikkukyliä. Uusien kaupunkien määrää on rajoitettu viiteen, eli jokaiselle värille on yksi uusi kaupunki.
Kuutiot levitellään pelin alussa laudalle siten, että laudan länsipuoli peittyy täysin kuutioihin. Lisää ei tule, joten pelissä ei ole kuutioiden suhteen mitään satunnaisuutta itse pelin aikana. Laudalla olevat kuutiot voi kerätä rakentamalla rataa niiden päälle. Omalla radalla lojuvan kuution voi kuljettaa siinä missä tavallisesti kaupungissa olevan, matka radalta ensimmäiseen kaupunkiin tai kylään lasketaan ensimmäiseksi linkiksi.
Kartalle on kahdet säännöt. Leppoisammassa versiossa kuutioita saa kuljettaa vapaasti sopivanvärisiin kaupunkeihin. Vaikeammassa versiossa tavaraa saa kuljettaa vain kartalla valmiiksi oleviin kaupunkeihin. Tällöin urbanisaatio on hyödytöntä ja oikeastaan lähinnä ase, jolla voi tärvellä vastapuolen reittejä.
Vaikeampi versio on todellakin vaikea. Kuutioiden haaliminen vaatii paljon radanrakentamista, joka maksaa, joten tuloihin on vaikea päästä käsiksi. Testipelissämme oli neljä pelaajaa, joista voittaja oli ainoa, joka ei mennyt konkurssiin. Itse sinnittelin seitsemännelle kierrokselle, vaikka tiesinkin että loppu on varma: osakkeet olivat kaikki pelissä eikä firma kannattanut, joten rahat loppuisivat varmasti.
Helpommassa versiossa pelin voi aloittaa näppärästi urbanisoimalla suoraan kuutiopeltojen keskelle, joten rahaa tulee sisään huomattavasti vähemmällä työllä. No, Age of Steam -faneissa on perinteisesti vähän masokistin vikaa, joten kenties kartta sopii hyvin kohderyhmälleen, itse kuitenkin aion seuraavalla kerralla kokeilla helpompaa sääntöä.
Yhteenveto
Tämä kolmen kartan setti on kelpo paketti, jossa on kaksi mielenkiintoista ja haastavaa kaksinpelikarttaa ja kokeilemisen arvoinen useamman pelaajan kartta. South Carolina nousee itselläni parhaiden kaksinpelikarttojen listalla korkealle ja Oklahoma Land Rushia kokeilisin mieluusti toistekin. 1867 Georgia Reconstruction tuntuu ensipelin perusteella liiankin ankaralta, mutta silläkin on faninsa ja kenties kokeilen sitä vielä joskus uudestaan paremmalla menestyksellä.
Faktat karttasetistä
Suunnittelija: Ted Alspach
Julkaisija: Bézier Games (2009)
Mutkikkuus: Age of Steam ja Steam ovat haastavia pelejä, jotka eivät sovi ihan kenelle tahansa.
Onnen vaikutus: Matala, kartoilla on vähänlaisesti satunnaiselementtejä.
Vuorovaikutus: Kaksinpeleissä vuorovaikutus on vahvaa, mutta ei Oklahoma Land Rushissakaan saa rauhassa rakennella.
Teema: Toimii, kartoissa on mielenkiintoisia aiheeseen liittyviä yksityiskohtia ilman että säännöt ovat erityisen raskaat.
Uudelleenpelattavuus: Arvelisin hyväksi.
Kieliriippuvuus: Kartat ovat sääntöjä lukuunottamatta kielivapaita.
Pelaajamäärä: 2 tai 3-6.
Pituus: Kaksinpelikartoilla 30-45 minuuttia, Oklahoma Land Rushilla 90-150 minuuttia.