Tunnettu pelisuunnittelija Michael Schacht vie pelaajat Afrikan siirtomaavallan aikoihin. Pelaajat edustavat siirtomaavaltoja ja kiertelevät pitkin ja poikin Afrikkaa tekemässä tutkimusmatkoja ja keräämässä paikallisia aarteita parempaan talteen.
Peli on samaa sukua kuin Schachtin aikaisempi Valdora. Yhtäläisyydet ovat kuitenkin aika pinnallisia: kansikuva on samantyylinen ja peli käyttää samanlaista kirjamallista korttipakkaa kuin Valdora.
Pelin kulku
Pelilauta kuvaa Afrikkaa. Kartta on täynnä reittien yhdistämiä kohteita vierailtavaksi. Pelaajat liikkuvat kohteesta toiseen pelaamalla kortteja: jokaisella kohteella on yksi tai kaksi symbolia ja pelaamalla oikeanlaisen kortin saa liikkua kohteeseen. Vuorolla saa liikkua niin paljon kuin haluaa, kunhan on kortteja, millä maksaa.
Miksi Afrikassa sitten pitää liikkua? Pelilaudan reunassa on tarjolla viisi tutkimusmatkaa, joille voi liittyä. Tutkimusmatkoilla on alku ja loppu. Kun liikkuu tutkimusmatkan alkuruutuun, voi liittyä tutkimusmatkalle. Kaikki, jotka liittyvät mukaan, saavat pienen palkinnon – rahan tai pari, tai kenties kortin. Jos joku tutkimusmatkalla mukana oleva vierailee matkan kohteessa, matkan saa sulkea ja sulkeva pelaaja saa palkinnoksi rahaa ja pisteitä. Muut jäävät ilman.
Afrikassa on lisäksi kaksi kirjaa, joista voi selailla seikkailuja. Seikkailut ovat kortteja, jotka edellyttävät vierailua tietyssä paikassa. Jos vierailu onnistuu, saa palkinnoksi joko avustajan (kädessä pysyvä matkakortti) tai esineen. Esineitä keräilemällä tienaa pisteitä pelin lopussa.
Seikkailuissa on pari jujua. Ensinnäkin eteläiseen Afrikkaan suuntautuvat seikkailut löytyvät Pohjois-Afrikan kirjasta ja päinvastoin. Lisäksi seikkailujen ostaminen maksaa rahaa. Seikkailuja ei saa myöskään valita, vaan kirjasta voi poimia vain näkyvillä olevia seikkailuja. Kirjaa saa selata, mutta vain yhden sivunkäännön saa ilmaiseksi, muista on maksettava.
Vuorollaan voi siis joko nostaa pari matkakorttia, ostaa seikkailukortteja suoritettavaksi tai liikkua ja suorittaa tutkimusmatkoja ja seikkailuja. Peli päättyy, kun tutkimusmatkakortit on kelattu läpi.
Tehokkuus on hyve
Africana on niitä pelejä, joissa kannattaa olla tehokas. Yksi vuoro, jolla tekee monta asiaa, on parempi kuin samojen asioiden tekeminen monen vuoron aikana. Seikkailuja esimerkiksi saa ostaa monta kerralla, kunhan vain on rahaa. Parempi siis säästää vähän rahaa ja ostaa sitten monta seikkailua kertaheitolla.
Tehokkuuden suhteen on vähän rajoituksiakin. Matkakortteja saa olla kädessä vain viisi ja avoimia seikkailuja edessä vain kolme. Loputtomasti ei siis saa hamstrata, vaan välillä pitää juoksennellakin. Erinomaisen näppärät avustajakortitkin ovat miinuspisteitä pelin lopussa.
Hyvä tuuri auttaa tehokkuuden kanssa. Jos tutkimusmatkoja tulee tarjolle sopivasti lähtemään lähikaupungeista, niille liittyminen sujuu näppärästi. Parhaassa tapauksessa tutkimusmatkan suoritettuaan saa saman tien aloitettua uuden. Huonolla tuurilla homma käy paljon nihkeämmin. Väittäisin, että tätä peliä ei aina voita taitavin pelaaja.
Kelpo perhepeli
Africana on kelpo peli, joka sopii mainiosti kevyiden pelien ystäville. Se on samaa tasoa kuin vaikkapa Thurn und Taxis tai Mallorca. Sopii hyvin aikuisten kesken pelattavaksi, tai isompien, vähän enemmän lautapelejä pelanneiden lasten kanssa pelattavaksi. Peli valittiin Vuoden peli -finalistiksi vuonna 2012 perhepelien sarjassa.
Pelin kesto on sopivan lyhyt, se ei viivy pöydällä liian pitkään. Nelinpeli menee luvatussa tunnissa. Pelissä on pientä vaaraa pelaajien kohmettumisesta, sen verran puzzlemaisia vuorot voivat joskus olla. Yleensä vaihtoehtoja on kuitenkin sen verran vähän, että pelaajat eivät pääse kovin pahasti jäätymään. Oma kokemukseni rajoittuu toistaiseksi nelinpeliin, joka toimii, BoardGameGeekistä saa puolestaan sen kuvan, että peli toimii kaikilla eri pelaajamäärillä, mutta parhaiten kahdella tai kolmella pelaajalla. Se on helppo uskoa.
Kokeilemisen arvoinen peli siis, mikäli ajatus kiertelystä pitkin ja poikin Afrikkaa tehtäviä suorittamassa kuulostaa hauskalta. Rakentelemaan pelissä ei pääse, eikä pelaajien välistä vuorovaikutusta ole, mitä nyt kevyttä kilpajuoksua siitä, kuka ehtii ensimmäisenä suorittamaan tutkimusmatkat.
Pieni virhe säännöissä
Sääntöjen suomennokseen on livahtanut pieni virhe pisteenlaskun kohdalle. Kolmesta samanlaisesta esineestä saa 12 pistettä ja neljästä erilaisesta esineestä saa 10 pistettä. Pelilaudan pisteenlaskutiivistelmä näyttää onneksi oikeat lukemat.
Faktat Africanasta
Suunnittelija: Michael Schacht
Julkaisija: Lautapelit.fi, Abacus (2012)
Mutkikkuus: Säännöt ovat melko yksinkertaiset, mutta sen verran mutkikkaat, että ne kannattaa opetella huolella etukäteen.
Onnen vaikutus: Hyvä tuuri edistää voittamista merkittävästi. Pelkällä tuurilla ei aina voita, mutta paljon se auttaa.
Vuorovaikutus: Pelaajien kesken on vähänlaisesti vuorovaikutusta, rajoittuen lähinnä satunnaisiin kilpajuoksuihin tutkimusmatkoista.
Teema: Siirtomaateema on aika pinnallinen, teema voisi ihan yhtä hyvin olla mitä tahansa muutakin.
Uudelleenpelattavuus: Pelissä on sen verran vaihtelua, ettei tätä ihan muutamalla pelikerralla puhki kuluta.
Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa sääntöjä lukuunottamatta.
Pelaajamäärä: 2–4.
Pituus: 45–60 minuuttia.
5 vastausta aiheeseen “Africana”
Africanan säännöissä itselleni on jäänyt epäselväksi muutama seikka. Osaisikohan joku vastata kysymyksiini?
1 Saako kirjaa selata ja sen jälkeen nostaa matkakortteja tai vaihtoehtoisesti liikkua.
2 Saako tutkimusmatkalle liittyä (liikkumatta) ja sen jälkeen ostaa seikkailukortteja
3 Saako seikkailukortteja selata kummasta tahansa kirjasta, vaikka ostaa saa vain toisesta.
1. Kirjaa saa selata vain osana B) Osta seikkailukortti -toimintoa, eli vastaus on: ei saa.
2. Säännöissä sanotaan: ”Jos pelaajan tutkija on liikkumisvaiheensa aikana esillä olevan tutkimusmatkakortin aloitusalueella, pelaaja voi liittyä tutkimusmatkalle.” eli vastaus tähänkin on: ei saa.
3. Tähänkin vastaus on sama: ei saa. Saat selata vain sitä kirjaa, josta ostat.
Kysyisin muutamaa sääntötarkistusta:
1. Onko niin että alussa jaettava Jokeri matkakortti pysyy kädessä koko pelin ajan?
2. Onko myös kaikki hankitut avustajat pelin loppuun asti käytössä?
3. Voiko pelaaja käydä yhden oman vuoron aikana lopettamassa useita tutkimusmatkoja (minin on osallistunut) jos matkakortit siihen oikeuttavat?
4. Saako sekä jokerimatkakorttia että avustajaa käyttää vain yhden kerran oman vuoron aikana?
1. Kyllä.
2. Kyllä, kunhan korttiraja ei ylity.
3. Voi.
4. Kyllä.
Ehkä tuota kohtaa kaksi (2) pitää tarkentaa sillä että jokeri- ja avustajakorteista voi halutessaan luopua mikäli oman vuoron lopussa viiden kortin raja ylittyy. Näin ollen em. kortit eivät välttämättä ole käytössä pelin loppuun asti. Lisään kuitenkin sen etten tiedä yhtään tilannetta jossa jokerikortista kannattaisi luopua.