Koko perheen seikkailupeli Adventure Land on Wolfgang Kramerin ja Michael Kieslingin taattua laatua ja kun julkaisijanakin on Haba ja kuvittajana Franz Vohwinkel, ulkoasukin on takuuvarmasti kohdallaan. Olisiko tässä siis täydellinen koko perheen seikkailupeli?
Vastaus riippuu siitä, mitä seikkailupeleiltään tahtoo. Adventure Landissa on mainio idea ja toimiva pelimekaniikka, mutta seikkailun tuntu on hivenen pintapuolista. Ei tarvitse kovin paljon raaputtaa, kun fantasiaseikkailun pinnan alta jo kuultaa kylmä pelimekaniikka.
Etene kohti kulmaa
Pelilauta on ruudukko ja pelaajat aloittavat seikkailunsa ruudukon vasemmasta yläkulmasta. Jokaisella vuorolla saa liikkua kaksi kertaa. Yhdellä liikkeellä yksi seikkailijoista (joita on jokaisella pelaajalla kahdeksan tai kymmenen) liikkuu haluamansa määrän ruutuja joko oikealle tai alaspäin. Vain hirviöiden läpi ei saa juosta, muuten menoa ei rajoita mikään.
Vasemmalle ja ylöspäin? Sinne ei sovi mennä sitten lainkaan. Paluuta menneeseen ei ole, vaan seikkailijat etenevät vääjäämättömästi kohti oikeaa alanurkkaa. Tämä tuo muuten yksinkertaisiin siirtoihin mukavaa raskautta, valintoihinsa on sitouduttava pysyvästi.
Siirrot etenevät nopeasti, sitten tulee ylläpitoa. Jokaisen vuoron jälkeen avataan kaksi korttia, jotka tuovat kartalle jotain uutta tavaraa. Jokaista ruutua vastaa pakassa yksi kortti ja se, mitä ruutuun voi tulla, riippuu maastonmuodosta. Metsiin sikiää yrttejä, vuorille miekkoja, kaupunkeihin seuralaisia, jokeen kultaa ja usvaan hirviöitä.
Yrtit ja miekat ovat laattoja, joita kerätään itselle – ne auttavat myöhemmin taisteluissa. Seuralaiset takertuvat seikkailijan mukaan ja kulkevat tämän matkassa loppupelin ajan. Kulta kerätään joesta talteen vesihirviötä varoen ja usvahirviöitä vastaan taistellaan.
Taistelut ovat yksinkertaisia. Hirviöllä on pistearvo, joka pitää voittaa. Jokaisen seikkailijan ja seuralaisen taisteluarvo on yksi, jokaisella käytetyllä miekalla saa heittää yhtä noppaa ja miekassa voi myös olla lisätehoa, joka lasketaan mukaan. Sitten heitetään noppia ja jos summa ei vielä riitä hirviön voittamiseen, yrteillä saa lisäpotkua ja kullalla voi ottaa lisäpotkua tai heittää noppia uudestaan.
Seikkailun päämäärä
Se, mikä pelin varsinainen päämäärä on, riippuu valitusta skenaariosta. Pelissä tulee mukana kolme eri skenaariota. Ensimmäinen skenaario, The Fellowship, jakelee pisteitä usvahirviöiden voittamisesta, seuralaisten keräämisestä (mitä enemmän yhdellä sankarilla on seuralaisia, sitä parempi) ja kullan keräämisestä.
The Magnificent -skenaariossa pisteitä kertyy usvahirviöiden voittamisesta, kullasta, miekasta ja yrteistä ja lisäksi suuren seurueen muodostamisesta. Tässä skenaariossa pelaajien sankarit saavat poikkeuksellisesti kerääntyä yhteen ja jokainen pelaaja saa kolme pistettä jokaisesta isoimmassa porukassaan olevasta sankarista ja seuralaisesta.
Escape to the Cities -skenaario on joukon monimutkaisin. Siinä pisteitä kertyy usvahirviöistä ja kullasta, sekä normaalisti keräämisestä että lisäbonuksena eniten keränneille. Lisäksi jokainen pelilaudan viidestä kaupungista pisteytetään erikseen ja eniten väkeä kaupunkiin kerännyt pelaaja tienaa hyvät pisteet. Kaupunkien ulkopuolelle jääneet seikkailijat ovat miinuksia usvahirviöiden määrän verran, mikä on herkästi varsin raskas sanktio.
Itse pelimekaniikka ei skenaarioiden välillä muutu, vain pisteenlasku.
Kelpo koko perheen seikkailu
Adventure Land ei ole lainkaan hullumpi peli. Teema on vähän kepeä, mutta onnistuu ruokkimaan mielikuvitusta. Vuorot etenevät mukavan nopeasti, usein nopeammin kuin vuorojen välissä tapahtuva ylläpitotyö eli korttien nostaminen ja uusien elementtien lisääminen laudalle.
Seikkailijoiden siirtämisessä on mukavasti pähkäiltävää. Se on toisaalta helppoa, tavaran kerääminen on kuitenkin aina hyvää, mutta jos vähän pysähtyy miettimään, on ihan hauskaa tuumailla, miten pitkälle raaskii edetä. Etenkin kolmannessa skenaariossa joutuu jo vähän pohtimaan, miten saa maksimoitua pisteensä. Myös se, miten peli voi loppua aivan yllättäen (peli päättyy, kun kaikki miekat ja seuralaiset on pelattu laudalle) tuo oman lisämausteensa peliin, etenkin kolmosskenaariossa, jossa pitää murehtia kaupunkien ulkopuolelle jäävistä sankareista.
Lisäosa King & Princess tuo kolme uutta skenaariota ja tuntuu pidemmän päälle vähän pakolliselta hankinnalta, jos peliä aikoo enemmän pelata.
Pelistä on kirjoitettu myös Puutyöläisessä ja Todellisuuspaossa. Kiitos Todellisuuspaon väelle testikappaleen lainasta!
Faktat Adventure Landista
Suunnittelija: Michael Kiesling, Wolfgang Kramer
Julkaisija: HABA (2015)
Mutkikkuus: Säännöt ovat melko yksinkertaiset, ensimmäisen pelikerran jälkeen niiden pitäisi jo olla hyvin hallussa. Jos säännöt osaa itse, ne on helppo opettaa muille.
Onnen vaikutus: Peliä ajava korttipakka tarjoilee satunnaisia yllätyksiä. Toinen iso satunnaiselementti on taistelu hirviöitä vastaan, mutta siinä hyvä varautuminen varmistaa onnellisen lopputuloksen.
Vuorovaikutus: Suoraa negatiivista vuorovaikutusta pelaajien kesken ei ole, kilpajuoksua resursseja kohtaan kylläkin. Kolmosskenaariossa on enemmistöelementti, joka myös lisää vuorovaikutusta peliin.
Teema: Fantasiateema on aika pinnallinen ja yksityiskohdaton, mutta pelissä on sen verran tarttumapintaa, ettei se tunnu aivan abstraktilta.
Uudelleenpelattavuus: Pidemmän päälle lisäosa lienee pakollinen hankinta, jotta saa vähän vaihtelua, kolmen skenaarion tarjoamat mahdollisuudet on nopeasti nähty. Skenaariot eivät kuitenkaan ole kertakäyttöisiä, peli etenee joka kerta kuitenkin eri tavalla.
Kieliriippuvuus: Pelissä ei ole lainkaan tekstiä sääntökirjan ulkopuolella.
Pelaajamäärä: 2–4. Toimii hyvin eri pelaajamäärillä, kolmosskenaarion enemmistöpelit tosin ovat vähän nuivia kahdestaan.
Pituus: 30–45 minuuttia, ripeästi pelaten voi mennä nopeamminkin.