Vuosien varrella tästä bisnespelistä on ilmestynyt lukuisia laitoksia, viimeksi vuonna 2016. Alunperin pelin julkaisi tarralapuista ja teipeistä paremmin tunnettu 3M, jolla oli 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alussa reippaasti aikaansa edellä ollut aikuisille suunnattu Bookshelf Games -sarja.
1970-luvulla tämä sarja ja siinä sivussa Acquire päätyi legendaarisen Avalon Hillin omistukseen. Avalon Hillin myynnin myötä Acquiren kodiksi päätyi nykyinen Hasbro, joka julkaisee peliä edelleen Avalon Hill -brändin alla. Tämä fuusioiden ja yrityskauppojen ketju istuukin Acquiren teemaan erinomaisesti!
Hotelliketjujen kehittämistä
Acquiressa pelaajat kehittävät hotelliketjuja ja ostavat niiden osakkeita. Kun kaksi hotelliketjua kohtaavat, isompi nielaisee pienemmän. Isomman arvo kasvaa, mutta pienemmän yhtiön isoimmat osakkeenomistajat saavat mukavan korvauksen osakkeistaan. Peli päättyy, kun hotelliketjut eivät voi enää yhdistyä toisiinsa, jolloin pelaajien osakesalkut likvidoidaan ja eniten rahaa kerännyt vie voiton.
Pelialue on 9×12 -ruudukko. Jokaista ruutua varten on yksi laatta. Pelaajilla on kuuden laatan käsi, josta joka vuoro on pelattava yksi. Kun laudalla on kaksi laattaa vierekkäin, ne muodostavat hotelliketjun. Hotelliketjuja on seitsemän. Kun hotelliketjuja tulee peliin, pelaajat voivat ostaa niiden osakkeita korkeintaan kolme osaketta vuorossa. Hotelliketjun osakkeen hinta riippuu kahdesta tekijästä: ketjuun kuuluvien laattojen määrästä ja ketjun tasosta. Ketjuja on kolmea hintatasoa, uutta ketjua perustaessaan voi valita, miten kalliin ketjun haluaa perustaa sikäli kun valinnanvaraa on jäljellä.
Kun ketjuja on olemassa, pelaajat voivat ostaa niiden osakkeita. Joka vuoro saa ostaa kolme osaketta. Näin pelaajien käteisvarat muuttuvat pikkuhiljaa osakkeiksi. Jossain vaiheessa rahat kuitenkin loppuvat, sillä osakkeita ei saa myydä.
Kun kaksi hotelliketjua törmää, pienempi yhdistyy isompaan. Yhtä isojen ketjujen kohdatessa yhdistäjä saa valita. Pienemmän ketjun kaksi suurinta osakkeenomistajaa saavat bonukset ja sen jälkeen osakkeet pistetään lihoiksi: ne voi vaihtaa 2:1 uuden ketjun osakkeisiin, myydä tai säilyttää tulevaisuuden varalle. Varsinkin pelin alussa on tärkeää päästä osalliseksi näistä bonuksista, sillä ne ovat olennaisin tapa saada peliin lisärahaa.
Kun ketju on kasvanut 11 laatan kokoiseksi, se on turvassa: sitä ei voi enää fuusioida osaksi toista ketjua. Peli päättyy, kun joku ketju kasvaa 41 laatan kokoiseksi tai kun kaikki laudalla olevat ketjut ovat 11 laatan kokoisia eivätkä voi enää yhdistyä. Kaikki ketjut maksavat suurimmille omistajilleen bonukset ja kaikki osakkeet myydään. Eniten rahaa kerännyt voittaa.
Laattatuuria ja taitavia sijoituksia
Acquiressa menestyminen vaatii tarkkaa osakkeiden ostamista, mutta myös tuuria. Tuurielementtiä tulee laattojen myötä, tosin se, mitä laattoja itse saa, ei ole oikeastaan merkittävin tuurielementti. Toki auttaa, jos pääsee alussa perustamaan paljon ketjuja, koska ketjun perustaja saa ylimääräisen bonusosakkeen. Hyvään paikkaan saatu kaksi ketjua yhdistävä laatta on myös tervetullut.
Merkittävin tuurielementti on siinä, pääseekö alussa fuusioihin mukaan. Jos jää ulkopuolelle ensimmäisistä fuusioista eikä pääse nostamaan bonusrahoja, voittaminen muuttuu hyvin vaikeaksi. Menestyksekäs pelaaja saa runsaasti rahaa, jolla ostaa lisää menestystä. Aivan armoton palautesilmukka ei ole, mutta kyydistä voi pudota ja silloin loppupeli on hieman tylsää.
Yksi klassikkokiista lautapeleissä on se, ovatko pelaajien omistukset avoimia vai salaisia. Acquire lienee se alkuperäinen kiistakohde, sillä säännöt eivät sano, ovatko pelaajien omistamat osakkeet julkista tietoa vai eivät. Salaisia osakekauppoja pelissä ei ole, eli kaikki tieto on avointa – se puhuu avointen korttien puolesta. Avoimet kortit poistavat pelistä hieman epävarmuutta, kun pelaajat voivat suunnitella ostoksensa kaiken mahdollisen tiedon kanssa. Peli toimii molemmin tavoin.
Klassikko ja syystä
Acquire on todellinen klassikko ja syystä. Peli on hyvä, eikä edes ikäisekseen vaan ylipäätään. Acquire on yhä BoardGameGeekin listoilla kahdensadan parhaan pelin joukossa. Jotkut ovat pelanneet peliä jo 1960-luvulta lähtien ja pelaavat yhä.
Pelistä on ilmestynyt vuosien varrella useita laitoksia. Alkuperäiset 3M:n julkaisemat Bookshelf-sarjan laitokset ovat suosittuja – minullakin oli sellainen, eBaystä näitä löytää kohtuulliseen hintaan – ja Hasbron vuonna 1999 julkaisema roimasti ylituotettu laitos maksaa pahimmillaan satoja euroja.
Tuorein laitos on Avalon Hillin vuonna 2016 julkaisema laitos, jossa peliä on hieman muutettu: pelilaudan koko on 10×10, ei 9×12, maksutaulukkoa on muutettu ja kahden suurimman omistajan sijasta kolme suurinta omistajaa tienaa. Jos haluaa alkuperäiselle Acquirelle uskollisen pelin, vuoden 2008 laitos vastaa alkuperäistä.
Acquire toimii mukavasti eri pelaajamäärillä. Parhaimmillaan se on noin neljällä pelaajalla. Peli vetää jopa kuusi pelaajaa, mutta yhden viisinpelin perusteella sanoisin, että kuusinpelissä on liikaa kaaosta ja odottelua – viisinpeli on pelattava, mutta pelaan mieluummin neljällä.
Hämmentävää on, ettei kukaan ole koskaan katsonut tarpeelliseksi julkaista Acquirea Suomessa.
Faktat Acquiresta
Suunnittelija: Sid Sackson
Julkaisija: 3M (1962), Avalon Hill (1976-), Hasbro (1999, 2008)
Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat yksinkertaiset, eikä niissä ole turhia mutkia. Ne mahtuvat näppärästi pelilaatikon kannen sisäpuolelle 1960-luvun painoksissa.
Onnen vaikutus: Tuuria on jonkin verran mukana, mutta taitavin pelaaja voittaa.
Vuorovaikutus: Toisten peliä on seurattava, jotta pääsee mukaan fuusioihin.
Teema: Bisnesteema toimii hienosti, raha virtaa niin kuin pitää. Raha ratkaisee!
Uudelleenpelattavuus: Laatat varmistavat, että pelit muotoutuvat eri tavalla joka kerralla. Jotkut ovat pelanneet peliä 1960-luvulta tähän päivään asti, joten eiköhän uudelleenpeluuarvoa riitä.
Kieliriippuvuus: Pelin osat ovat enimmäkseen kielivapaita.
Pelaajamäärä: 3–6, joissain versioissa mukana myös kaksinpelisäännöt. Parhaimmillaan 3–5 pelaajalla.
Pituus: 60-90 minuuttia.