Tarinallisuus on ollut yksi lautapelaamisen trendeistä viime aikoina ja Above and Below tarjoaa sitä kunnon annoksen. Pohjalla on europeli, työläistenasettelua ja resurssinpyöritystä, mutta päällä on tarina, joka tuo mieleen Tales of the Arabian Nights -lautapelin tai Choose Your Own Adventure -pelikirjat.
Kokonaisuus on Red Raven Gamesin pelien tapaan Ryan Laukatin käsialaa: pelisuunnittelu ja kuvitus ovat molemmat saman miehen kynästä. Tämä on harvoin hyvä asia, mutta tässä se toimii: Laukatin kuvitustyyli on omaperäinen, helposti tunnistettava ja viehättävä. Above and Below on joukosta erottuva, kaunis peli.
Niin päällä kuin alla
Kuten nimi vihjaa, Above and Below jakautuu kahteen osaan. Pelaajat rakentavat kylää niin maan päällä kuin sen alla. Tämä tapahtuu työläisiä hyödyntämällä: osa väestä osaa rakentaa uusia rakennuksia, osa kouluttaa uusia työläisiä, ja kaikkia voi käyttää maanalaisissa seikkailuissa ja sadonkorjuuseen. Jokaista työläistä saa käskyttää kerran kierroksessa, jos kylässä vain riittää sänkyjä, jotta työläiset voivat levätä ja jaksaa sitten seikkailla lisää.
Pelissä on monenlaista tehtävää. Pisteitä kertyy rakentamalla, erityisesti tekemällä arvorakennuksia, mutta myös resursseja keräämällä. Resursseja ei käytetä mihinkään, vaan niitä kerätään pisteradalle, joka määrää tulot pelin aikana ja tuottaa pelin lopussa pisteitä kerätyistä resursseista.
Rakennuksista saa pisteitä, sänkyjä joissa lepuuttaa työläisiä, resurssituotantoa, noppien uusintaheittojen kaltaisia erikoiskykyjä ja muuta käytännöllistä. Kalliit arvorakennukset tuottavat runsaasti pisteitä pelin lopussa, mikäli niiden vaatimukset onnistuu täyttämään, eli niistä saa myös hyvin suuntaa pelille.
Valitse oma seikkailusi maan alla
Maanalaiset seikkailut ovat pelin suola ja se, miksi Above and Below on niin mielenkiintoinen. Kun pelaaja lähettää seurueen luoliin, heitetään nopalla sattumanvarainen luku seikkailujen kirjasta. Joku toinen pelaaja lukee, millaista seikkailua on luvassa ja seikkailija pääsee sitten tekemään valintoja. ”Kuljette synkässä luolassa, jossa kohtaatte vanhan sokean miehen. Autatteko häntä vai ryöstättekö tavarat?”
Valintoihin liittyy aina tietty määrä lamppuja. Mitä vaikeampi juttu, sitä enemmän pitää olla lamppuja. Seikkailijat tarjoavat tietyn määrän lamppuja, yleensä riippuen nopanheitosta. Jos pitää pusertaa väkisin lisälamppuja, seikkailijat voi uuvuttaa sairaalakuntoon, mutta silloin toipuminen käyttökuntoon vaatii vähän enemmän työtä.
Kun valinta on tehty ja nopat heitelty, katsotaan onnistuuko. Epäonnistumisesta seuraa yleensä lähinnä se, että joutuu poistumaan luolista tyhjin käsin. Onnistumisesta tulee vaihtelevia palkintoja ja lisäksi seurue löytää luolan, johon on mahdollista rakentaa maanalaisia asumuksia.
Seitsemän kierrosta seikkailuja
Above and Below on aika lyhyen oloinen peli, vain seitsemän kierrosta. Alkuun varsinkin rahantulo on sen verran hidasta, että kalliiden pisterakennusten hinnat tuntuvat hirvittäviltä. Säästämällä, kasvattamalla tuloja ja seikkailemalla onnekkaasti rahaa kuitenkin kertyy ja näihinkin arvorakennuksiin pääsee käsiksi. Peli tuntuu silti loppuvan vähän kesken.
Ihan ongelmatonta seikkaileminen ei ole. Vaikka kirjassa on 215 seikkailua, samat alkavat pikkuhiljaa toistua. Peliin on olemassa Desert Labyrinth and Underforest -lisäkirja seikkailuja, mutta sitä ei ole tähän mennessä voinut ostaa kuin Kickstarter-kampanjoiden yhteydessä. Pelattavaa riittää pitkäksi aikaa, mutta ei loputtomasti.
Lisäksi seikkailut vievät aikaa – mikä onkin varmasti melko keskeinen syy pelin rajoittamisessa seitsemään kierrokseen. Jos nelinpelissä seikkaillaan noin kerran vuorossa, se tekee pelin aikana 28 seikkailua. Jos jokaisen seikkailun läpikäymiseen menee pari minuuttia, aikaa kuluu yksin näihin tunti – ja siitä jokainen pelaaja saa päätöksenaikaa vartin verran ja jos lukijaa kierrätetään, toisen vartin lukuaikaa. Loput menee odotteluun. Onko kiva kuunnella, kun toiselle luetaan seikkailua? Syytä olisi, koska sitä pelissä tapahtuu paljon. Alkuun se on varmasti hauskaa, mutta kuinka pitkään hupia riittää?
Tuuripitoista pelattavaa pienille pelaajamäärille
Keston vuoksi Above and Below on parhaimmillaan pienemmillä pelaajamäärillä. Kaksinpeli toimii mainiosti, samoin kolminpeli. Hitailla pelaajilla peliin on syytä varata merkittävästi enemmän aikaa kuin laatikko lupaa. Jos peliaika kolkuttelee kolmea tuntia – mikä on hyvin mahdollista, etenkin jos tarinoiden parissa kuluu enemmän aikaa – alkaa peli minusta viipyä pahasti liian pitkään pöydällä. Toisaalta tarinoiden läpi kiitäminen ihmeemmin eläytymättä syö pelin vetovoimaa.
Tuuria on myös syytä sietää keskimääräistä enemmän. Jos haluaa eliminoida tuurin vaikutusta pelistä, voi unohtaa maanalaisen seikkailemisen ja keskittyä rakentelemaan kyläänsä maan päällä. En ole koskaan kokeillut, koska se ei ole hauskaa, mutta tällainenkin strategia saattaisi toimia. Maan alle saa kuitenkin rakennettua parempia rakennuksia, joten tavallaan tässä haittaa omaa menestystään.
Maan alla tuuri korostuu. Seikkailujen tulokset ovat kovin sattumanvaraisia. Joskus onnistaa, joskus ei, ja palkintojen arvot vaihtelevat villisti. Kahdesta yhtä vaikeasta seikkailusta voi saada aivan eritasoiset palkinnot. Seikkailuja ei ole pyrittykään tasapainottamaan keskenään. Tämä on melko villi tuurielementti, joka pitää vain hyväksyä.
Ristiriitainen tapaus
Lopulta meillä on siis käsissämme peli, joka yrittää olla yhtä aikaa sekä vakavasti otettava europeli että humoristinen tarinankerrontaseikkailu. Above and Below on kepeä ja vahvasti tuuripitoinen, mutta saattaa silti kestää kaksi tai kolme tuntia. Vaikutelma on vähän ristiriitainen, eikä Above and Below ole aivan täydellinen osuma.
Kaksinpelinä Above and Below kuitenkin toimii hyvin ja on säällisen mittainen – ja jos kierrosten vähäisyys vaivaa, kaksinpeliä on aivan mahdollista pidentää kierroksella tai parilla.
Valitettavasti täytyy todeta, että pelin saatavuus Suomessa on heikkoa, eikä ulkomaisistakaan pelikaupoista peliä aina löydy. Red Raven Games on melko pieni julkaisija, eikä pysty pitämään peliä tasaisesti saatavilla. Käytettyjä kappaleita löytyy kuitenkin ainakin BGG:n markkinapaikalta runsaasti. Toinen vaihtoehto on odotella keväällä 2017 ilmestyvää Near and Faria, joka kehittelee samaa ideaa eteenpäin.
Faktat Above and Below’sta
Suunnittelija: Ryan Laukat
Julkaisija: Red Raven Games (2015)
Mutkikkuus: Säännöt ovat melko yksinkertaiset ja kun ne osaa, peli on helppo opettaa. Erilaisia toimintoja ja vaiheita on vähän ja ne ovat selkeitä.
Onnen vaikutus: Maan päällä tuuria ei juurikaan ole, maan alla sitten sitäkin enemmän. On siis mahdollista säädellä onnen vaikutusta: seikkailemalla enemmän ja ottamalla riskejä enemmän tuurin heittely on suurempaa, seikkailemalla vähemmän onnen heilahduksille altistuu vähemmän.
Vuorovaikutus: Suoraa negatiivista vuorovaikutusta ei ole, jonkin verran kilpaillaan samoista resursseista. Pelissä on pieni kaupankäyntielementti pelaajien kesken, mutta oman kokemukseni perusteella kukaan ei koskaan käytä sitä.
Teema: Pelillä on omanlainen tunnelmansa ja oma kiehtova maailmansa. Ryan Laukatin kuvitus tekee pelistä hyvin miellyttävän katsella ja tunnelma välittyy mainiosti.
Uudelleenpelattavuus: Satunnaisesti pelattuna seikkailukirja kestää kulutusta, mutta jos peliä pelaa paljon lyhyen ajan sisään, seikkailut alkavat käydä tutuiksi.
Kieliriippuvuus: Pelissä itsessään ei ole tekstiä, mutta tarinakirja edellyttää sujuvaa kielitaitoa. Pelaamiseen riittää, että kaksi pelaajista osaa englantia hyvin.
Pelaajamäärä: 2–4, tolkullisemman mittainen pienemmillä pelaajamäärillä.
Pituus: noin 30 minuuttia pelaajaa kohden, mutta jos tarinoiden kanssa kestää, aikaa kuluu helposti 45 minuuttia pelaajaa kohden.