Kategoriat
Peliarvostelut

7 Wonders Duel: Pantheon

7 Wonders: Duelin ensimmäinen lisäosa Pantheon tuo peliin uusia valintoja jumalakorttien muodossa.

7 Wonders: Duel – Pantheonin kansi

7 Wonders Duel on isoveljensä 7 Wondersin tavoin niittänyt useita palkintoja ja monet pitävätkin kaksinpeliversiota jopa alkuperäistä peliä parempana.

Lisäosia on julkaistu tähän mennessä kaksi, ja niistä ensimmäinen, Pantheon, on ilmestynyt myös suomeksi.

Jumalien värväystä 

Lisäosan varsinaisena pihvinä toimii pakka jumalakortteja ja rintamalaudan yläpuolelle asetettava Pantheonin alue, johon näitä kortteja asetetaan myyntiin. Jumalakortteja on viittä eri väriä, ja kullakin kortilla on oma väriinsä liittyvä ominaisuus. Vihreät kortit liittyvät tieteisiin, keltaiset valuuttaan, ruskeat ihmeisiin, punaiset sotavoimiin ja siniset pisteisiin sekä poistokortteihin. 

Pelin alussa kunkin väriset jumalakorttipakat sekoitetaan omiksi pinoikseen ja viiden ensimmäisen aikakauden kortin päälle arvotaan jumalakorttipakkoja vastaavat mytologialaatat. Kun pelaaja saa tällaisen kortin käännettyä auki, hän saa laatan itselleen ja saa katsoa vastaavan värisen jumalakorttipakan kaksi päällimmäistä korttia. Toinen näistä korteista tulee asettaa johonkin Pantheon-laudan kuudesta paikasta kuvapuoli alaspäin. Kun viisi paikkaa on täytetty, kuudenteen paikkaan lisätään porttikortti. 

Toisen aikakauden alussa Pantheoniin pelatut kortit käännetään oikein päin. Tästä eteenpäin pelaaja voi kortin pelaamisen sijaan aktivoida Pantheonista itselleen jumalakortin. Kortin hinta määräytyy sen perusteella, kuinka lähellä kortti sinua on: lähin kortti maksaa 3 rahaa, kaukaisin 8 rahaa. Poikkeuksena on porttikortti, joka maksaa aina tuplasti normaalihintaan verrattuna, mutta sillä saakin katsoa jokaisen jumalakorttipakan päällimmäisen kortin ja pelata niistä yhden. 

7 Wonders Duel: Pantheon kakkoskierroksen alussa
Pelin tilanne kakkoskierroksen alussa. Pantheonin lisäykset ovat pelilaudan yläpuolella. Kuva: Joonas Hannula

Mielenkiintoisia valintoja 

Jumalakorteilla on monenlaisia ominaisuuksia. Osa näistä on melko peruskauraa (9 pistettä, pari sotamerkkiä, 12 rahaa), mutta varsinkin ruskeat ihmeisiin liittyvät kortit voivat olla hyvin voimakkaita (saat varastaa vastustajan rakentamattoman ihmeen tai rikkoa jo rakennetun ihmeen, jolloin sen voi rakentaa myöhemmin uudelleen). Ensimmäisellä aikakaudella tuleekin olla tarkkana, ettei tule antaneeksi vastapelaajan halvimpaan päätyyn niitä parhaita kortteja. 

Jumalakorttien aktivoinnin ajoitus on tarkkaa puuhaa. Toisella aikakaudella peliin tulee kertakäyttöisiä alennuslätkiä, joita saa avaamalla korttipyramidia lähes pohjalle saakka. Näiden avulla jumalien aktivointi tulee halvemmaksi, mutta liian pitkään odottamalla on vastapelaaja todennäköisesti jo ehtinyt viedä parhaat kortit. Lisäksi aiemmin pelkällä peruspelillä on voinut joutua tilanteeseen, jossa mikään tarjolla olevista korteista ei ole ollut erityisen hyvä. Nyt tällaisen tilanteen voi ohittaa jättämällä kortin pelaamatta ja aktivoimalla sen sijaan jumalakortin. 

7 Wonders Duel: Pantheonin sisältö
Lisäosan kaikki sisältö. Kuva: Joonas Hannula

Pienempiä muutoksia 

Lisäosa tuo mukanaan myös pari jumalakortteihin liittyvää ihmettä, joista toisella saa alennuksia kaikista jumalakorteista ja toisella saa pelata ilmaiseksi yhden jumalakortin valitsemastaan pinosta. 

Uusia edistysmerkkejä tulee lisäosassa kolme. Näistä yhdellä saa pisteitä keräämistään mytologia- ja alennuslaatoista, toisella saa rahan aina liikuttaessaan rintamamerkkiä ja kolmannella saa pelata minkä tahansa ketjutettavan kortin yhdellä rahalla, jos ei omista ketjutukseen tarvittavaa alkuperäistä korttia. 

Lisäksi lisäosa korvaa kolmannen aikakauden kiltakortit temppelikorteilla. Ne ovat varsin suoraviivaisia: yhdellä temppelikortilla pelaaja saa 5 pistettä, kahdella 12 ja kolmannella 21. Kaikkia kolmea ei siis missään tapauksessa saa päästää vastustajan leiriin. 

Toimivaa hupia 

Pantheon on varsin toimiva lisä 7 Wonders Dueliin. Se ei muuta varsinaista peruspeliä mitenkään (muutoin kuin temppelikorttien osalta), vaan tuo siihen uuden, helposti omaksuttavan kerroksen.

Jumalakorteilla voi tehdä mielenkiintoisia asioita, mutta peliin ei kuitenkaan tule juurikaan lisää monimutkaisuutta. Temppelikortit eivät ehkä ole yhtä mielenkiintoisia kuin alkuperäiset kiltakortit, mutta ne voi halutessaan jättää pelistä pois pelikokemuksen siitä kauheasti järkkymättä. 

Lisäosaa onkin helppo verrata alkuperäisen 7 Wondersin ensimmäiseen lisäosaan, Leadersiin. Tosin siinä missä Leaders oli käytännössä pakkohankinta, Duel toimii ehkä hieman paremmin omillaankin. Sopivaa pientä lisämaustetta Dueliinsa haluaville Pantheon tarjoaa kuitenkin toimivan lisäkerroksen. 

Lisäosan sisältö peruspelin laatikossa
Helppo säilytysniksi: lisäosa mahtuu peruspelin laatikkoon sijoittamalla se insertin alle. Kuva: Joonas Hannula

Faktat 7 Wonders Duel: Pantheon –lisäosasta 

Suunnittelijat: ,

Julkaisija: Repos Production (2016) 

Mutkikkuus: Ei juuri mutkista alkuperäistä peliä. Korttien symbolit voivat vaatia hieman opettelua, mutta muutoin lisäosa on melko suoraviivainen tapaus. 

Onnen vaikutus: Korttituuri voi vaikuttaa jonkin verran, mutta taitavampi yleensä pärjää paremmin. 

Vuorovaikutus: Tiukkaa kaksintaistelua alusta loppuun. Kortit asetetaan Pantheoniin siten, että sinulle halvemmat kortit ovat vastustajalle kalliimpia ja päinvastoin. 

Teema: Mytologisia jumalia tässä käsitellään, teema on varsin toimiva. 

Uudelleenpelattavuus: Lisäosan avulla peruspeliin saa lisää vaihtelua tuoden siihen lisää uudelleenpeluuarvoa. Ei välttämättä kuitenkaan innosta peliään jo puhki pelanneita. 

Kieliriippuvuus: Korteissa on tekstinä vain jumalien nimet. 

Pelaajamäärä: 2

Pituus: 15–30 minuuttia, ei juurikaan pidennä peruspeliä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *