Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

7 Wonders Duel

Kaksinpelattava Duel on tuttua 7 Wondersia ilman draftia ja muita moninpelin ominaisuuksia. 7 Wonders: Duel on jopa suosittua edeltäjäänsä parempi – 7 Wonders toimiikin yllättäen parhaiten tällaisena napakkana kaksinpelinä, jossa rakennetaan ihmeitä, kehitetään sivilisaatiota, soditaan ja tieteillään.

7 Wonders on suosittu peli 3–7 pelaajalle. Kaksinpelinä se ei sellaisenaan toimi. Pelin mukana tulee kaksinpelimuunnelma, joka edellyttää kolmannen mielikuvituspelaajan käyttämistä, eikä sellainen ratkaisu kaikkia miellytä.

Niinpä tarvittiin 7 Wonders Duel, joka on alusta pitäen kaksinpeliksi suunniteltu 7 Wonders. Peruspelin draftausmekaniikasta on luonnollisesti luovuttu, mutta muuten Duelissa on paljon sellaista, joka on peruspelistä tuttua – aina yksittäisistä korteista ja niiden kuvituksesta alkaen.

Tuloksena on toimiva kaksinpeli, joka ainakin minua kiinnostaa huomattavasti enemmän kuin peruspeli.

Noukintaa korttipyramideista

7 Wonders: Duelin kansi

Drafti on 7 Wondersin perusjuttuja, mutta jos se on unohdettava, on mietittävä, mikä siinä lopulta on olennaista. Lopputulema on yksinkertainen: draftista voidaan luopua, kunhan korttien saatavuus on jatkossakin rajallista ja omilla valinnoilla voi vaikuttaa siihen, mitä kortteja vastapelaaja saa. Tässä Duel onnistuu.

Kortit ladotaan pöytään muodostelmaan. Tarkka muodostelma vaihtelee pelin edetessä, mutta ensimmäisellä kolmesta aikakaudesta se on pyramidi, jossa on kaksi korttia huipulla ja kuusi alimmalla rivillä. Alin rivi on kuvapuoli ylöspäin, seuraava rivi kuvapuoli alaspäin ja näin vuorotellaan huipulle asti.

Vuorollaan pelaaja saa ottaa jonkun alarivin korteista ja tehdä sille mitä tahtoo. Sitten on toisen pelaajan vuoro ja niin edelleen, kunnes muodostelma on tyhjennetty. Kun kuvapuoli alaspäin olevien korttien alta otetaan kortteja pois, ne avautuvat ja tulevat saataville. Poimimalla kortteja antaa siis vastapuolelle mahdollisuuksia poimia aiemmin lukossa olleita kortteja, joista osa on yllätyksiä ja osa tiedossa. Korttisetistä poistetaan joka peliin muutama kortti, eli näkymättömät kortit voi arvata, mutta ei tietää varmaksi.

Ykkösaikakauden korttipyramidi. Kuva: Mikko Saari
Ykkösaikakaudella kortit ladotaan tällaiseen pyramidiin. Alussa alarivi on vapaana ja lisää aukeaa pelin edetessä. Kuva: Mikko Saari

Monipuolista korttien käyttämistä

Kuten alkuperäisessä 7 Wondersissa, kortteja voi käyttää muutamalla eri tavalla. Jos resurssit ja rahat riittävät, kortin voi pelata omaan pöytään ja saada sen edut. Kortin voi myös muuttaa rahaksi tai käyttää ihmeiden rakentamiseen.

Resursseja saa omassa pöydässä olevista korteista tai ostamalla rahalla. Kaikkea voi ostaa, mutta vastapuolen tuotanto nostaa hintoja, kun vastustaja pääsee monopolisoimaan markkinoita. Mukana on myös rakennusketjuja, eli rakentamalla jonkun tietyn rakennuksen saa jatkossa jonkun toisen rakennuksen ilmaiseksi.

Ihmeitä on kummallakin pelaajalla neljä. 7 Wondersissa on tietysti mahdotonta rakentaa kahdeksaa ihmettä, eli viimeinen jää tekemättä, jos pelaajat kovin ihmeellisiksi heittäytyvät.

Maailman 12 mahdollista ihmettä. Kuva: Mikko Saari
Tusinan verran ihmeitä. Näistä joka peliin tulee kahdeksan, joista voi rakentaa seitsemän. Kuva: Mikko Saari

Pikavoittoja sodasta ja tieteestä

Peli kestää kolme aikakautta, mutta voi päättyä aikaisemmin sota- tai tiedevoittoon. Sotiminen tapahtuu köydenvetoradalla, jossa kilpien rakentaminen siirtää sotamerkkiä vihollista päin. Jos sotamerkin saa puskettua radan päätyyn asti, voittaa heti, mutta matkan varrellakin se tietää viholliselle rahanmenoa ja pelin lopussa pistetappioita.

Tieteessä kerätään tuttuun tapaan erilaisia symboleita. Täydellä kuuden erilaisen symbolin setillä voittaa välittömästi, samanlaisten settien pareilla taas pääsee nauttimaan tiedebonuksista, jotka helpottavat elämää erilaisin melko pienin tavoin.

Jos peli pääsee loppuun asti, lasketaan pisteitä eri osa-alueista. Pisteitä kertyy runsaasti, eikä voittaja ole aina mitenkään ilmeinen ennen lopullista pisteenlaskua.

Sotamittari. Kuva: Mikko Saari
Sotaa käydään sotamittarilla, joka tietysti sopii tällaiseen kaksinpeliin erinomaisesti. Kuva: Mikko Saari

Notkea kaksinpeli

7 Wonders Duel on erinomaisen miellyttävä peli. Siinä missä tavallinen 7 Wonders alkoi tuntua jossain kymmenennen pelin kohdalla puisevalta ja olen sittemmin vältellyt peliä aktiivisesti, 7 Wonders Duel tuntuu ainakin toistaiseksi freesiltä.

Draftia on nähty muissakin peleissä, mutta tällainen korttien noukkiminen muodostelmista pöydältä tuntuu uudelta. Aivan vastaavaa ei tule mieleen. Tähän on onnistuttu tiivistämään draftin peruspiirteet hyvin kaksinpeliin sopivaan muotoon. Sotiminenkin käy luontevasti kaksinpelissä, kun omat saavutukset ovat suoraan toiselta pois ja sodan ja tieteen pikavoiton uhka on hyvä olla olemassa. Veikkaan, että näitä voittoja nähdään harvoin, mutta niiden uhka luo mukavasti jännitettä peliin.

Kun toteutus on komponenttien osalta toimiva – kortit ovat pieniä, mutta siivon näköisiä, laatikko on säällisen kokoinen ja varustettu erinomaisella lokerikolla – ja kestokin kohdallaan noin puolen tunnin paikkeilla, 7 Wonders Duelista on vaikea keksiä valittamista. No, sääntökirja voisi olla parempi, nyt se on sekava ja sääntötarkistusten tekeminen ei ole aivan helppoa.

Fiksuja kaksinpelejä etsivien kannattaa ehdottomasti kokeilla, vaikka alkuperäinen 7 Wonders ei miellyttäisikään.

Boksin insertti. Kuva: Mikko Saari
Tätä inserttiä on pakko ihailla: kaikki tavarat mahtuvat siihen, kortit myös muovitettuina, eikä mikään pääse liikkumaan vaikka boksin kääntäisi nurin. Kuva: Mikko Saari

Laatikon sisältö

Opi pelin säännöt

Lisäosat

Lisäosat 7 Wonders Duel: Pantheon ja 7 Wonders Duel: Agora on arvosteltu Lautapelioppaassa erillisissä jutuissa.

Faktat 7 Wonders Duelista

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Lautapelit.fi (2016), Repos Production (2015)

Mutkikkuus: Pelin säännöt eivät ole aivan selkeimmät mahdolliset, mutta huolellisella opettelulla niistä selviää kyllä ja sen jälkeen peli on suoraviivainen pelata.

Onnen vaikutus: Tuurilla on hieman sijaa, mutta taitavampi pelaaja voittaa käytännössä aina.

Vuorovaikutus: Suoranaista kiusantekoa on vähänlaisesti, parilla ihmeellä on mahdollista tuhota toiselta kortteja. Muuten vuorovaikutus on epäsuoraa. Toisen menestystä tieteessä ja sodassa on pakko seurata.

Teema: Jos unohtaa sen, että peli tiivistää noin 2000 vuotta historiaa tapahtumaan samanaikaisesti, antiikkinen teema toimii hienosti.

Uudelleenpelattavuus: Tämä mietityttää jonkin verran, koska pelissä on käytännössä aina lähes kaikki kortit. Asetelmassa on kuitenkin sen verran satunnaistekijöitä, että samalla tavalla ei voi pelata. 7 Wondersin pahin ongelma on jumittuminen samoihin strategioihin: se ei ole Duelissa mahdollista.

Kieliriippuvuus: Korteissa on tekstiä vain nimien verran, pelissä ei ole sääntökirjan lisäksi muuta olennaista tekstiä.

Pelaajamäärä: 2

Pituus: 15–30 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

19 vastausta aiheeseen “7 Wonders Duel”

Ei suomenkielisiä ohjeita olisi missään? Tai opetusvideota?

Siinä toivetta Mikolle :)

Seitsen, ei ole vielä, mutta on tämä suomeksi tulossa. Opetusvideon tekeminen kävi kyllä jo mielessä, etenkin kun sääntökirja on kaikkea muuta kuin erinomainen, eli eiköhän se jossain vaiheessa toteudu.

Hienoa! Peli tilaukseen vanhana 7 wonders fanina. Ei vaan aina ole nuo englanninkieliset ohjeet se helpoin juttu..

Nyt toistakymmentä peliä takana. Huippu peli. Hyvin balanssissa ja loppuun asti pysyy jännänä.

Laatikon suunnittelussa on toimittu hienosti, sillä kortit mahtuvat muoveineenkin hyvin lokeroihinsa.

Joo, tuo insertti saa kyllä ihan täydet pisteet. Okei, lisäosavaraa ei juurikaan ole, mutta peruspelin säilyttämiseen 5/5.

Kysymys: Kun pyramidista otetaan kortti, niin käännetäänkö alla väärinpäin ollut kortti heti auki ja pelaaja voi sen jälkeen päättää rakentaako esim. ihmeen josta saisi uuden vuoron ja näin ollen saisi otettua pyramidista tuon väärinpäin olleen kortin itselleen?

Ari, sääntökirjan mukaan kortin paljastus tapahtuu vasta oman kortin pelaamisen jälkeen (englanniksi sanotaan näin: ”After having played your card, you must reveal any cards which may have been hidden and which are now accessible.”). Eli vastaus on ei.

Kiitos nopeasta vastauksesta. Suomenkielisestä ohjeesta ei oikein ota tuosta selvää.

Tiede- ja sotavoitot voivat vaikuttaa hieman liiankin epätodennäköisiltä. Tätä voi koettaa korjata siten, että tiede- ja sotakorttien poistamista aikakausipakoista ei sallita.

Arvostelussa sanotaan, että kortit ovat pieniä eli ilmeisesti eri kokoisia kuin normi 7 wondersissa.
Minkä kokoiset suojat tämän pelin kortteihin käyvät?

Olisi kova into ostaa metalliset kolikot tähän peliin. Vinkkejä hyviksi koetuista ulkolaisista kaupoista siis pyydetään. En suomalaisista kauppapaikoista noita kolikoita löytänyt.

Aloin vaimon kanssa pelaaman ilman, että kummallakaan olisi kokemusta perus 7 Wonders -pelistä. Ohjeet (suomenkieliset) eivät kyllä olleet selkeimmät/loogisimmat, mutta huolellisen lukemisen ja pelikertojen jälkeen homma kyllä aukeni. Ensimmäinen peli kesti meillä peräti kaksi tuntia, mutta nyt peli menee puoleen tuntiin.

Laatikko on erinomainen ja tosiaankin muovitetut kortit mahtuvat sinne hyvin (eipä tarvitse boksia modifioida). Korttien ym. osien kuvitus on kivan näköistä ja selkeää. Peli on ohjeiden sisäistämisen jälkeen simppeli pelata ja uudelleenpelattavuus mainio. Peli tuntuu olevan aina kuin uusi. Peli on aina päättynyt siviilivoittoon eli tiede- tai sotavoittoja tulee harvemmin. Hyvää kaksinpeliä hakevalle loistohankinta =).

…no niin… vihdoinkin bongasin tämän pelin kirppiksellä ja kas… kotona huomasin että englanninkielisenä sen kotiin kannoin. Osaako joku kertoa mistä voisi löytää suomenkieliset ohjeet? =)

Osa kaupallisista rakennuksista (keltaiset kortit) muuttavat kaupankäynnin sääntöjä ja asettavat joidenkin resurssien hinnan aina yhdeksi rahaksi. Onko jatkossa hinta kiinteä 1 vai 1 + lukumäärä, jonka vastustajan kaupungin ruskeat ja harmaat rakennukset tuottavat ostettavaa resurssia?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *