1856 on arvostetuimpia ja kuuluisimpia 18xx-pelejä. Osaltaan tämä kyllä johtuu siitä, että tämä ja 1870 ovat Mayfairin julkaisemia ja ison painoksen takia olleet pitkään hyvin saatavilla. Ansiot eivät tule ainoastaan hyvästä saatavuudesta, vaan kummatkin ovat pelinä erinomaisia. Pelit ovat myös raskaammasta päästä eivätkä näin suositeltavimpia tapauksia genreen tutustumisessa. Olen kuitenkin itse aloittanut pöytäpeliurani 18xx-peleissä juuri 1856:lla.
Pelin idea
En selitä tässä tarkemmin 18xx-genren peruskuvioita. Suosittelen lukemaan yleisen artikkelin genrestä. 1856 sijoittuu Kanadaan ja sen tärkeimmät erikoisuudet ovat lainat ja Kanadan valtiollinen rautatieyhtiö. Joka kierros firmat voivat ottaa yhden lainan, joista täytyy maksaa joka kierros korkoa. Kanadan valtiollinen rautatieyhtiö tulee peliin ensimmäisen viitosjunan mennessä ostoon ja silloin kaikki yhtiöt, jotka eivät saa maksettua lainojaan pois, muodostavat valtiollisen yhtiön. Tämä on usein pelaajan kannalta toivottavaa.
Pienempiä nyansseja pelissä on yhtiöiden määränpäät, jonka saavutettuaan ne saavat viimeisen puolikkaan pääomastaan käyttöön. Toisaalta yhtiöt tarvitsevat perustamiseensa pienemmän määrän ostettuja osakkeita kuin yleensä. Muuten 1856 on hyvin pitkälle 1830-tyylinen peli. Osakekauppa on raakaa ja tarjoaa tilaa operoida. Firmoja on yksitoista ja Kanadan valtiollinen ja pienfirmoja kuusi. Kun kartta on vielä iso, niin tarjolla on paljon liikkumavaraa peli-ideoiden suhteen.
Raskas ja vaarallinen
Aloittelijalle onkin ehkä suurempi ongelma, että firmat eivät ole missään nimessä balanssissa, vaan toiset firmat ovat selvästi parempia kuin toiset eikä asiaa välttämättä edes näe kovin helposti päällepäin. Esimerkiksi Welland näyttää erittäin hyvältä, mutta sitä vaikeuttaa kovasti kaksi erillistä kaupunkia sisältävien OO-laattojen vähyys, joka käytännössä useimmiten blokkaa sen pääsyn määränpäähänsä pitkäksi aikaa. Peli on helppo hävitä heti alussa ottamalla huono firma. Tämä on tylsää, kun peli voi kestää jopa kahdeksan tuntia.
Pituus on varmasti yksi merkittävistä tekijöistä, kun katsotaan pelin kiinnostavuutta ensikertalaisen silmissä. 1856:n pituus vaihtelee rajusti. Yli kymmenen tunnin sessio ei ole mikään ihme, mutta voi pelin pelata reilusti alle neljään tuntiinkin. Ensimmäinen pelikerta venyy helposti ainakin kahdeksaan tuntiin ja sen jälkeen reippaasti pelaavassa porukassa viisi tuntia on aika normaalia.
Peliajasta kolme neljäsosaa on mielenkiintoista ja tarjoaa kovasti pähkäiltävää. Valitettavasti genrelle tunnusomaiseen tapaan viimeinen neljännes on tylsin osuus, jossa on paljon raskasta laskemista ja vähän merkittäviä päätöksiä. Kun tilanne stabiloituu lopussa, on suositeltavaa, että tuotot lasketaan paperilla. Oikein tehtynä tämä voi nopeuttaa loppua jopa tunnin.
Yhteenveto
1856 on toimiva raskaamman sarjan 18xx-peli, jonka koko antaa runsaasti liikkumatilaa toteuttaa luovia bisnessuunnitelmia. Koosta kuitenkin seuraa myös pelin pituuden kasvaminen, joka ei kuitenkaan nopeassa porukassa ole merkittävää eikä välttämättä hitaammassakaan, jos sen tiedostaa ja hyväksyy. Pelin omat ideat toimivat ja tuovat oman lisäulottuvuutensa peliin. Olen pelannut tätä livenä enemmän kuin mitään muuta 18xx-versiota. Ei siitä syystä, että se olisi välttämättä paras, vaan lähinnä koska se on ollut pisimpään tarjolla. 1856 ei ole ykkössuosikkejani, mutta kuuluu luottoketjuun, jota voin aina 18xx-sessiossa pelata.
Aloittelijapelinä 1856 on vähän ongelmallinen tapaus. Se ei ole välttämättä paha, koska erikoisominaisuuksistaan huolimatta se on aika selkeä ja antaa erinomaisen kuvan genren perusluonteesta. Toisekseen sen saatavuus on selvästi parasta, mitä tämän genren peleiltä voi odottaa. Toisaalta pelin massiivisuus, pitkä peliaika ja genrellekin tiukempaan päähän luettava armottomuus eivät ole kuitenkaan hyvän aloituspelin ominaisuuksia.
Jos haluat aloittaa genreen tutustumisen tästä pelistä, kannattaa hieman tutustua ja printata joitakin strategiavinkkejä pelisessioon kaikkien katsottavaksi. Luonnollisesti säännöt on hyvä käydä tarkasti lävitse. Ne eivät loppujen lopuksi ole perustaltaan hankalat, mutta niissä on monia yksityiskohtia, jotka on helppo pelata väärin. Kun vielä sessiossa keskittyy pelin sujuvaan etenemiseen, mahdollisuus positiiviseen alkuun 18xx-genren parissa on vähintäänkin optimoitu.
Faktat 1856:sta
Suunnittelija: Bill Dixon
Julkaisija: Mayfair Games (1995)
Mutkikkuus: Erittäin haastava peli, jonka opetteleminen tyhjästä on varsin työlästä. Parasta on, jos saa pelin jo osaavan opettajan tai pystyy aloittamaan helpommalla 18xx-pelillä.
Onnen vaikutus: Pelissä ei ole varsinaisia tuurielementtejä.
Vuorovaikutus: Peli on vahvasti vuorovaikutteinen, toisten pelaajien tekemisillä on suuri merkitys.
Teema: Rautateistä ja talouskeinottelusta kiinnostuneille 1856 on kultaa, teema toimii erittäin hyvin.
Uudelleenpelattavuus: Pelissä on tietyt toistuvat jutut, mutta silti sen verran vaihtelua, että pelattavaa riittää pitkäksi aikaa.
Kieliriippuvuus: Pelin komponenteissa on jonkin verran tekstiä. Jos säännöt ymmärtää, muusta selviää kyllä.
Pelaajamäärä: 3–6
Pituus: 4–10 tuntia
2 vastausta aiheeseen “1856”
Hyviä sääntövinkkejä näköjään ujutetaan myös arvosteluihin. Kanadan rautatiethän perustetaan, kun eka kutosjuna ostetaan (ei vitosjuna). ;-)
Tätä pientä typoa lukuunottamatta hyvä arvio ja ainakaan ei anna liian ruusuista kuvaa pelin vaikeudesta. Se on helposti tosiaan hankala, armoton ja pitkä (ainakin) ensikertalaisille. Ainakaan mikäli peliporukka ei ole valmiiksi raskaamman sarjan ekonomiapelien faneja, niin suosittelisin kyllä kokeilemaan 18xx-sarjaa jollain lyhyemmällä/kevyemmällä pelillä ensin.
Minulle 1856 oli toinen kokeilu 18XX:n parissa (ensimmäinen oli Steam over Holland), ja pelistä jäi melko hyvä tuntuma ensiyrittämällä. Lopulta pelin mekaniikka ei kuitenkaan ollut mitenkään ylivoimaisen haastava, mutta eri kysymys on sitten tietenkin se, miten tällaista mammuttia pelataan hyvin. Haasteita ja kommervenkkejä riittää varmasti usealle pelikerralle!
1856:n parissa ei tosiaankaan kannata lautapeliharrastustaan aloitella, mutta toki jos junagenre kiehtoo, on 1856 ehdottomasti kokeilemisen arvoinen.