Koska Suomi ei ole kovinkaan kaksinen maa myrskybongaukselle, niin saattaa kuulostaa hassulta, että juuri täältä tulee ensimmäinen vakavasti otettava pelijulkaisu aiheesta.
Suurin vaikuttaja tuohon teemavalintaan on kuitenkin henkilökohtainen kiinnostus aiheeseen. Mikään todellinen bongari en ainakaan vielä ole, sillä vasta tänä kesänä kokeilin ensimmäisen kerran tosissani myrskybongausta, mutta lopputulos oli varsin vaikuttava.
Myrskybongauksen maailmanmestaruuskisat
Tornado Alert! -peli ei sijoitu Suomeen, vaan Yhdysvaltojen kuuluisalle tornadovyöhykkeelle. Ajallisesti peli sijoittuu lähitulevaisuuteen, sillä vielä ei ole olemassa myrskybongauksen maailmanmestaruuskisoja. Teemansa puolesta pelimme on hieman ilmastonmuutoskriittinen. Taustalla on ajatus siitä, että myrskybongauksesta muodostuu suosittu extremehuvi, kun myrskyjen määrät ja voimakkuudet alkavat kohota ilmaston lämmetessä. Kiinnostuksen kohottua huomattavasti järjestetään kaikkien aikojen ensimmäinen myrskybongauksen maailmanmestaruuskisa, johon pelaajat luonnollisesti ottavat osaa.
Tässä reikäpäisessä kisassa hurjimmista paikoista saa kuvattua potentiaalisesti parhaat kuvat, mutta oman turvallisuuden kustannuksella – joka voi kostautua tylysti erän aikana. Kaikki pelin kortit kuvaavat jotain paikkaa tai tapahtumaa. Korttien kuvaamat paikat ovat sitä parempia, mitä suurempi numeroarvo niillä on. Toisaalta kuvauspaikat ovat aina vain sitä vaarallisempia mitä suurempi numeroarvo niillä on, joten näiden tekijöiden välillä tasapainoilu on tärkeää.
Pelaamisesta tekee ongelmallista se, että kaikki pelaajat ovat kuvaamassa samaa myrskyä, eikä kukaan yleensä halua antaa muille tilaisuutta räpsiä hyviä kuvia. Tästä seuraa usein, että pelaajat kärkkyvät otollista tilaisuutta kuvaamiselle varsin pitkään ja lopputuloksena saattaa olla pyöreä nolla erän päätteeksi. Erien välillä pelaajilla on kuitenkin mahdollisuus hylätä viimeisin tulos, mutta hylkäämisestä saa yhden miinuspisteen sanktiona. Normaali peli kestää kolme n. 15 minuutin mittaista erää, jonka jälkeen jokaisen pelaajan huonointa tulosta verrataan muiden huonoimpiin ja näistä paras voittaa.
Tornado Alert! on pohjimmiltaan nopeuspeli, mutta sen todellinen luonne riippuu täysin pelaajista. Pelissä voi kuitenkin pärjätä myös olematta nopea, sillä riskien hallinnan ja pienen muistipelielementin vuoksi liika nopeus voi olla pahasta. Mitä vähemmän erään osallistuu pelaajia, sitä tärkeämpää on kädenhallinta. Taktista pelisilmää tarvitsee myös jonkin verran onnistuakseen sotkemaan muiden pelin tilaisuuden tullen.
Suunnitteluprosessi
Omalla mittapuullani Tornado Alert! syntyi hetkessä, varsinkin jos sitä vertaa julkaisuaan odottavaan suurpeliimme, jota hiottiin nelisen vuotta. Tornado Alert! ei siis ole ensimmäinen pelimme, vaikka ensimmäinen julkaisuksi asti päässyt onkin. Idea myrskybongauspelistä syntyi jo yli kaksi vuotta sitten, joskin hyvin erilaisena kuin tämä juuri painosta saapunut luomus. Se oli hyvin yksinkertainen, kevyt ja nopea. Myös Tornado Alert! kuuluu kevyimpiin suunnittelemiini peleihin, mutta se on joka suhteessa pykälän verran raskaampi kuin sitä edeltänyt kehitysversio.
Tornado Alertin evoluutio alkoi varsinaisesti kesältä 2009, jolloin ensimmäinen karkea testipeliversio näki päivänvalon. Ensimmäisessä versiossa ei ollut käytännöllisesti katsoen laisinkaan grafiikkaa, vaan pelkästään tekstiä ja numeroita. Kyseisestä versiosta ei ole olemassa minkäänlaista kuvallista dokumenttia.
Grafiikattoman pelin tärkein funktio olikin erittäin nopea muokattavuus korttipakan tasapainon löytämiseksi. Karkea tasapainotus onnistui varsin nopeasti, mutta hienosäätöä tapahtui silti lähes viime metreille ennen materiaalin painoon lähettämistä. Eniten päänvaivaa tuottivat muutamat pelissä olevat erikoiskortit, joista pari täytyi jättää suunnittelupöydälle tasapainosyistä. Emme halunneet kasvattaa pakkaa enää yhtään paksummaksi, sillä se olisi pidentänyt kaksinpelin kestoa tarpeettomasti.
Kun suunnitteluprosessi oli edennyt niin pitkälle, että tiesimme haluavamme julkaista tämän pelin, silloiselta työnimeltään Storm Chaser’s Mayhem, alkoi varsinainen graafinen työ. Turhaa graafista työtä ei prosessin aikana tehty paljoakaan, sillä pelin kortit päivitettiin aina sitä mukaa kun uusin lopullista kohti edennyt ulkoasuversio valmistui. Tämän seurauksena tietysti peli oli mustavalkoinen varsin pitkään ja testaajille hieman epämukava pelattava.
Ulkoasua suunnitellessa oli alusta asti tärkeää, ettei pelistä tule kieliriippuvaista. Muita tärkeitä ulottuvuuksia olivat korttien keskinäinen erilaisuus ja koska taustoina käytetään oikeita valokuvia, melko realistinen piirtotyyli tuntui luontevalta. Semirealistinen piirtotyyli ei kuitenkaan estä kuvia olemasta hauskoja, vaan kokonaisuudessa on hauskuuttakin mukana lähemmin tarkasteltuna.
Alla on esitettynä erään kortin kehityskaari lähes alusta loppuun.
Satunnaisia poimintoja – suunnittelijan kommentit pelistä
Koska toimin sekä suunnittelijana että graafikkona, voin näin jälkeenpäin todeta ulkoasun toteutuksen olleen lähes yhtä haastava kuin itse pelin kehittäminen. Lopulliseen ulkoasuun olen melko tyytyväinen, sillä mielestäni kuvitus ajaa asiansa varsin hyvin. Mitä taas tulee itse peliin, niin jokaisen täytyy kyllä kokea itse sen poikkeuksellinen luonne.
Tornado Alert! on hyvin mekaniikkavetoinen peli. Suosittelen ottamaan ainakin yhden harjoituserän ennen täysimittaista peliä pelin toiminnan ymmärtämiseksi.
Pelistä tuli lopulta varsin joustava erilaisia tilanteita varten. Kaksinpelinä se toimii kuin junan vessa ja pelaajat kykenevät kontrolloimaan peliä lähes täysin. Kolmella pelaajalla suosittelen pelaamaan ensin yhden kokonaisen pelin verran peruspeliä ja kun säännöt alkaa olla selvät, siirtymistä Tornado Alert! 2:n pariin, jonka sääntömuutokset löytyvät ohjevihon lopusta. Tornado Alert! 2 on parhaimmillaan 3–4 pelaajalla. 4–6 pelaajalle suosittelen jälleen peruspeliä.
Oma suosikkini on kaksinpeli, sillä siinä on yllättävänkin paljon syvyyttä. Toisaalta jos haluaa hektisempää menoa niin kannattaa valita Tornado Alert! 2 -pelityyli.
Laatikkoon lyöty 45 minuutin peliaika kuvaa parhaiten kaksinpeliä, kun pelataan kolme erää. Toinen ääripää taas on Tornado Alert! 2, jossa pelin kesto kutistuu helposti puoleen normaalista. Peli on yleensä sitä lyhyempi, mitä enemmän mukana on pelaajia. Mitä lyhyemmiksi erät käyvät, sitä hankalampaa on saada kelvollinen tulos. Pelin aikana tulosten arviointia vaikeuttaa se, että hyvän tuloksen raja vaihtelee riippuen erästä ja pelaajamäärästä.
Kokonaisuutena olen hyvin tyytyväinen peliin, vaikka pistetaulukon käyttäminen pelissä arveluttikin pitkään. Pistetaulukolle kehitettiin useita vaihtoehtoja ja muunnelmia, kuten erien tulosten seurannallekin. Lopulta kuitenkin päädyimme ratkaisuun, jossa käytetään taulukkoa apuna pisteytyksessä erien välillä. Käytännössä liikkumavara eri ratkaisujen välillä oli kokoajan pieni, sillä pelin perusrunko edellyttää hieman hankalaa pisteytysperiaatetta ja jos sen poistaa, lakkaa koko peli samalla olemasta. Testiemme perusteella pistetaulukko ei kuitenkaan haittaa pelaamista, vaan on lähinnä kosmeettinen ongelma.
Nykyisessä muodossaan Tornado Alert! tarjoaa hyvin mielenkiintoisen ja erilaisen pelikokemuksen, jota kannattaa ehdottomasti kokeilla, sillä se ei mielestäni – eikä myöskään kommenttien perusteella – muistuta toiminnaltaan mitään olemassaolevaa peliä.
Ensimmäinen sarjanumeroitu erä ei todennäköisesti tule laajempaan levitykseen, vaan sitä voi tilata joko suoraan meiltä tai hyvin varustelluista erikoisliikkeistä.