Kategoriat
Suunnittelijan puheenvuoro

Councils & Contracts – isosta pelistä pieneen laatikkoon

Councils & Contracts (C&C) on kaupunginrakentelupeli, johon sopii 2–5 pelaaja ja peliaika on noin 10 minuuttia pelaajaa kohden. Councils & Contracts voitti Mücke Spielen järjestämän pelisuunnittelukilpailun, jossa oli tarkoitus mahduttaa peli Tiukka tilanne rajalla -pelistä löytyvään pieneen peltilaatikkoon. Mücke Spiele julkaisee pelin Spiel-messuilla Essenissä lokakuun 2013 lopussa.

Historia

Councils & Contractsin kansiPitää palata vuosia taaksepäin, että pääsen asiassa eteenpäin. Aloitin pienimuotoisen lautapelien suunnittelun 2007, mutta oikeastaan vasta muuttaessani Kuopioon ja löytäessäni Kärmeksen aloitin suunnittelemaan lautapelejä julkaisua ajatellen. C&C:n idea on ensimmäistä kertaa nähty toisessa prototyypissäni, Mööbelissä vuodelta 2009. Mööbel oli (tai on vieläkin) kahden tunnin työläistenasetteluvääntö, josta yksi julkaisija totesi että se on enemmän työtä kuin huvia.

Mööbelissä pidin mekaniikasta jossa työläistenasettelun ja toimintojen välillä oli selvä linkki. Jos sinulla on käytettävissä työläisiä, laitat niistä yhden laudalle. Kun sinulla ei ole työläisiä omalla alueella otat yhden pois ja teet sen varaaman toiminnon. Tämä oli mekaniikka, jonka siirsin Mööbelistä suoraan C&C:hen.

Kuinka C&C sai sitten alkunsa? Lautapeliseuran foorumilla heiteltiin ideoita pelisuunnittelukilpailusta Protospiel I:tä varten, johon itse taisin ehdottaa rajoitteeksi laatikon kokoa. Olin halunnut tehdä toimivan kaupunkinrakennuspelin pienestä määrästä komponentteja, mutta siten että siinä olisi pelattavaa useampaa kertaa varten. Sen tulisi sisältää työläistenasettelua mainitulla mekaniikalla. Näistä lähtökohdista tulin suunnitelleeksi ensimmäisen version C&C:tä, ja ensimmäinen protopeli tuli pelattua tammikuussa 2012 vaimon kanssa. Näihin aikoihin peli oli vielä nimeltään City Council, mutta BGG:n tietokannasta löytyi jo kaksi samannimistä peliä, joten epäselvyyksien välttämiseksi pelille piti keksi uusi nimi.

Alusta lähtien peli on pysynyt mekaniikoiltaan samana, tasapainottelua pelin sisällä on joutunut tietenkin tekemään.

Pelin kuvaus

Pelissä pelaajat ovat rakennuttajia, jotka yrittävät vaikuttaa kaupunginhallitukseen ja saada tarpeeksi vaikutusvaltaa, jotta saisivat rakennuslupansa nopeasti hyväksyttyä.

Pelin alussa kaikilla pelaajilla on neljä työläistä ja näitä on mahdollista saada joko lisää tai poistaa pelistä toimintojen avulla. Pelissä on neljä valtuustohuonetta, neljä eri vaikutusvaltatyyppiä, johon pelaaja voi työläisensä asettaa. Asettaminen tapahtuu joka yhteen kaksi työläistä tai kolmeen yksi. Tässä pitää muistuttaa, että pelaaja saa tehdä toiminnon vasta kun hänellä ei ole työläisiä omalla alueella, joten kumpikin vaihtoehto on varteenotettava riippuen kuinka monta työläistä sinulla on vapaana.

Kun pelaajalla ei ole enää vapaita työläisiä hän voi valita yhden valtuustohuoneen, josta hän saa vaikutusvaltaa. Huomioitavaa tässä on että kaikki muutkin pelaajat, joilla on työläisiä samassa valtuustohuoneessa saavat vaikutusvaltaa riippuen siitä, kuinka monta työläistä heillä on. Kuitenkin pelaaja joka valitsee valtuustohuoneen saa yhden ylimääräisen vaikutusvallan. Pelaajalla voi olla korkeintaan viisi vaikutusvaltapistettä kussakin tyypissä.

Vaikutusvaltakortit. Kuva: Kalle Malmioja
Vaikutusvaltakortit. Kuva: Kalle Malmioja

Valtuustohuoneiden lisäksi pelaajilla on nähtävillä kahdeksan rakennusprojektia. Jos pelaajalla on tarpeeksi vaikutusvaltaa hän voi myös ottaa yhden näistä projekteista ja asettaa sen kaupunkiin haluamaansa kohtaa toisen rakennuksen viereen. Rakentamisen yhteydessä projektiin laitetaan yksi tai kaksi työläistä ja pelaaja saa 1–5 voittopistettä. Rakennuksen on teemoitettu eli aloittain, kuten liikenne, pankit ja toimistot. Rakennuksen asettelussa on myös merkitystä, koska osissa projekteja rakennusten sijainnilla on merkitystä toimintoihin.

Jälleen jos pelaajalle ei ole vapaita työläisiä hän voi valita yhden rakentamistaan projekteista ja tehdä siinä kuvatun toiminnon. Toiminnot vaihtelet lisävaikutusvallan saamisesta tai erityyppisten rakennusten pisteyttämisestä korruption keräämiseen. Korruptiota (viides vaikutusvaltatyyppi) käytetään joidenkin projektien rakentamiseen ja toimintojen tekemiseen, nämä ovat vahvempia toimintoja kuin pelkällä valtuustosta saadulla vaikutusvallalla.

Peli loppuu kun rakennusprojekteja on enintään neljä, jonka jälkeen alkaen aloittavasta pelaajasta jokainen saa kaksi vapaata toimintoa. Tämän jälkeen pelaaja, jolla on eniten kutakin vaikutusvaltatyyppiä eniten saa 4 voittopistettä. Pelaaja kenellä on eniten pisteitä voittaa.

Julkaisu

Olin hieman onnekas, koska tietämättäni, ja itselleni hyvin sopien, Mücke Spiel oli järjestämässä pienen laatikon kilpailua. Toukokuun loppuun 2012 minulla oli aikaa tuunata peliä kilpailukuntoon ja pelikerhossa tämä saatiin kokea. Tosin Kärmeksessä on jouduttu toimestani kokemaan yhtä jos toista, kiitos sinne hyvistä hermoista. Kilpailuun osallistui järjestäjän mukaan noin 100 peliä.

En kyllä lähettäessäni uskonut kilpailun voittoon. Olin positiivisesti yllättynyt kun heinäkuussa sain viestin, jossa pyydettiin lähettämään prototyyppi testattavaksi. Tämän jälkeen jännitys pelin mahdollisuuksista vasta alkoi. Elokuun lopussa sain tiedon, että olin 18 parhaan pelin joukossa. Olin tähän tulokseen jo tyytyväinen ja muistan ajatelleeni, että jos en pärjää kilpailussa, voin muokata peliä isommaksi laatan asettelupeliksi ja kokeilla onneani muiden julkaisijoiden kanssa.

Tämän jälkeen tulikin pitkä odotus ja vasta joulukuussa sain viestiä, että karsintaa oli jatkettu ja peli oli 12 parhaan joukossa. Joulupäivänä Harald Mücke laittoi minulle sääntökysymyksiä pelistä ja tämä yllätti minut täysin, koska kysymysten mukaan he olivat pelanneet osittain väärin. Vastailin ystävällisesti ja toivoin vastausten olleen riittäviä, sillä toinen hiljainen kausi alkoi.

Maaliskuussa sain viestin että olin viiden parhaan joukossa ja he olivat päättäneet, että jokainen peli näistä viidestä tullaan julkaisemaan.  Minulta kysyttiin, haluanko allekirjoittaa sopimuksen ja ei tarvinnut kauan miettiä kuinka vastaisin. Luin kuitenkin sopimuksen läpi ennen allekirjoittamista. Postittelimme sopimukset toisillemme ja avasimme yhteisen Dropbox-kansion, joka toimii hyvänä viestivälineenä kuvituksen ja sääntöselvennysten suhteen. Tässä yhteydessä minulta pyydettiin, voisinko laajentaa pelin sopimaan viidelle pelaajalle. Muutaman mietintähetken jälkeen suunnittelin kahdeksan uutta korttia, joiden avulla peli laajenee viidelle pelaajalle sopivaksi.

Tämän mielenkiintoisen maaliskuun jälkeen jäimme enää odottelemaan kilpailun lopputuloksia ja olin todella positiivisesti yllättynyt kun sain kesäkuussa Haraldilta viestin, jossa todettiin C&C:n voittaneen. Nyt minulla oli hyvä syy lähteä Esseniin ensimmäistä pelijulkaisuani katsomaan, sekä sanomaan käsipäivää Haraldille. En ole nimittäin häntä vielä kasvokkain tavannut vaikka sähköpostiviestejä on pilvin pimein.

Lopullinen sysäys tuli nyt elo-syyskuussa 2013, jolloin pelille valittiin kuvittaja, Christian Opperer, joka on kuvittanut useammankin Mücke Spielin pelin. Verratessani protokuvia oikeaan kuvitukseen olen todella tyytyväinen pelin ilmeeseen. Näkee selvästi, että Christian on itsekin lautapelaaja, joka tekee varmasti työn jäljestä selkeämpää peliä ajatellen. Taide auttaa peliä, eikä vie siltä huomiota.

Vasemmalla prototyyppi, oikealla tuotantoversio. Kuva: Kalle Malmioja
Vasemmalla prototyyppi, oikealla tuotantoversio. Kuva: Kalle Malmioja

Councils & Contracts tulee olemaan ensimmäinen, muttei viimeinen julkaistu pelini. Näin julkaisuprosessia vierestä katsoen olen oppinut monta asiaa lautapelien hiljaisemmasta puolesta. Odotan innolla itse pelin julkaisua Essenissä ja toivon, että moni teistä lukijoista pääsee kokeilemaan sitä.

Lisätietoa pelistä tullaan julkaisemaan pelin BGG-sivustolla.

Yksi vastaus aiheeseen “Councils & Contracts – isosta pelistä pieneen laatikkoon”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *