Minun on taas aika kertoa teille Dominionin lisäosasta. En tiedä, onko tämä esikatsaus, koska osa teistä on jo saanut pelin käsiinsä jutun ilmestyttyä. Osa ei ole kuitenkaan peliä vielä nähnyt ja se riittää. Tässä esikatsauksessa on kolme osiota.
Ensinnäkin: mitä laatikosta löytyy? Korttien kuvat löytyvät jo netistä (osa 1, osa 2), mutta käyn silti läpi boksin sisällön ja esittelen joitakin kortteja.
Toiseksi tarjoan Hyökkäyksen anatomian. Se on yksinkertaisesti essee Dominionin hyökkäyskorttien tekemisestä. Minusta tuntui, että essee satunnaisesta Dominionin suunnitteluun liittyvästä seikasta olisi oiva tapa täyttää tilaa. Ja se on! Onnistuin!
Kolmanneksi seuraa vakiopalsta Valtaistuinsali-muunnelmista. Jälleen kerran valtaosa kysymyksistä tulee liittymään Valtaistuinsaliin. En kadu silti mitään. Minulla on sitä paitsi vastauksia. Niissä kohdin kun epäselvyyksiä ei ole, tyydyn ihmettelemään mitä kaikkea hienoa saakaan aikaan valtaistuinsalittamalla eri kortteja.
Mitä laatikosta löytyy
Dominion — Kaukaiset rannat sisältää 300 korttia. Paketissa on 26 uutta valtakuntakorttia, 10 kappaletta kutakin, niiden 26 arvontakorttia ja jokunen tyhjä kortti. Mukana ei ole rahoja tai pistekortteja, eli tarvitset joko Valtakunnan tai Hovin juonet, jotta voit pelata peliä. Mukana on myös kolmen kortin tarvitsemat pelialustat ja kahden kortin tarvitsemat pelimerkit. En tiedä, paljonko pelimerkkejä on. Tarpeeksi.
Mukana on 26 korttia, kun aikaisemmissa seteissä oli vain 25. Meillä oli tilaa, joten lisäsimme yhden kortin. Mukana oli tilaa 27 kortille, mutta laitoimme sen sijaan setin tyhjiä kortteja, jotta voit tehdä oman korttisi. Settiin oli ollut tyrkyllä yksi kortti, joka karsiutui niukasti ulos, mutta oli hyvin pidetty, joten kaikki järjestyi kätevästi. Onneksi tilaa ei ollut 28 kortille, huh.
Kaukaisilla rannoilla on iso toiminnallinen teema: seuraava vuorosi. Se on tulevaisuuden setti! Kostean tulevaisuuden…
Teema esiintyy selkeimmin Toistuvissa korteissa. Nämä oranssireunaiset kortit tekevät jotain seuraavalla vuorollasi. Ne pysyvät pelissä edessäsi siihen vuoroon asti, kunnes ne käytetään. Ei kovin vaikeaa. Suurin osa niistä, kuten Laituri, tekee jotain sekä nykyisellä vuorolla että seuraavalla vuorolla (+2 korttia ja +1 osto nyt ja seuraavalla kierroksella). Taktikko on ainoa, joka tekee jotain ainoastaan seuraavalla vuorollasi (heitä käsi pois, saat +5 korttia, +1 osto ja +1 toiminto seuraavalla kierroksella). Majakka tekee jotain kahden kierroksen välillä, mutta myös molemmilla kierroksilla (+1 raha, +1 toiminto nyt, +1 raha seuraavalla kierroksella, suoja hyökkäyksiltä kierrosten välillä).
Yhden vuoron kahleista pääsee eroon muillakin tavoilla. Pakan päällä olevat kortit nostetaan yleensä seuraavalla kierroksella, joten monet korteista tekevät jotain pakanpäällisillä, kuten Aarrekartta (tuhoa kädestä kaksi Aarrekarttaa, saat 4 Kultaa). Aarrekammion voit pelata kierros toisensa jälkeen, kunnes ostat pisteitä (Aarrekammio antaa +1 kortti, +1 toiminto, +1 raha). Salakuljettajat kurkottavat toisten pelaajien kierroksille ja tuovat sieltä jotain maukasta (saat enintään 6 rahaa maksavan kortin, jonka oikeanpuoleinen naapurisi osti kierroksellaan).
Jotkut kortit jatkavat eloaan mainitsemillani alustoilla ja merkeillä. Saari lähettää kortin kauas tulevaisuuteen — aina pelin loppuun asti! Merirosvolaiva kerää omaa aarrepinoaan, kun korttia käytetään (muilta pelaajilta tuhotaan rahoja, joista saa yhden rahan arvoisia rahamerkkejä). Alkuasukaskylä kokoaa kerta toisensa jälkeen korttipinoja sinulle (laita kortti pakan päältä kylään tai ota kylän kaikki kortit käteesi). Korteilla on tyylikkäästi yhteensopivat pelialustat, kuten korttien kuvituksesta näkee.
Seuraavan kierroksen teema on vahva tässä setissä, mutta mukana on myös kortteja, jotka eivät liity siihen millään tavalla.
Kaukaiset rannat vaatii kuparit ja muut, kuten sanoin, mutta jos rahat ja pistekortit löytyvät, lisäosaa voi pelata itsekseen. Et tarvitse välttämättä muiden osien valtakuntakortteja. Mukana on 26 korttia, joten vaihtelua riittää. Kortit hoitavat kyllä kaikki tarpeelliset perustoiminnot, jotta peli sujuu mukavasti. Voit toki sekoittaa lisäosan kortteja muiden Dominionien kanssa. Tee miten tahdot!
Hyökkäyksen anatomia
Dominionissa on periaatteessa kuudenlaisia hyökkäyksiä — ja olen käyttänyt vain neljää lajia! Enimmäkseen niitä onkin vain neljä.
Hyökkäystä voi tarkastella sen mukaan, mihin se kohdistuu. Mitä pelissä on? Palaajilla on pakat. Pakkoihin voi hyökätä kolmella tavalla. Sitten on kädet, niitä voi satuttaa oikeastaan vain yhdellä tavalla. Sitten on se, mitä vuorolla voi tehdä ja lopuksi on pisteet, erotettuina korteista. Siis:
- Anna muille kortteja, joita he eivät halua.
- Saa heidät menettämään kortteja, jotka he haluavat.
- Pistä heidän pakkansa epämiellyttävään järjestykseen.
- Pakota heidät heittämään kortteja pois.
- Tee heidän vuoroistaan huonompia.
- Vähennä heidän pisteitään.
Kaikki tähän mennessä esiintyneet hyökkäykset ovat ensimmäisen neljän luokan esimerkkejä. Noita on #1, Byrokraatti on #3 ja #4 ja niin edelleen. Toki muille pelaajille voi tehdä myös juttuja, joiden he haluavat tapahtuvan, mutta se ei kyllä ole hyökkäämistä.
Tarkastellaanpa näitä lähemmin.
1. Anna muille kortteja, joita he eivät halua.
Esimerkiksi Noita ja Huijari.
Kiroamisen hieno puoli on sen yksinkertaisuus. On helppo sanoa ”Kaikki muut pelaajat nostavat Kirouksen”. Se jättää korttiin paljon tilaa muille efekteille. Pelaajille voi myös antaa muita kortteja, joita he eivät halua, kuten Kuparia ja Tiloja.
2. Saa heidät menettämään kortteja, jotka he haluavat.
Esimerkiksi Varas ja Tihulainen.
Tämä on vaikein hyökkäys tehdä. Toisten pelaajien kärsimyksissä ei saa olla liikaa varianssia — ei niin, että toinen menettää Läänin ja toinen Kuparin. Kortin pitää olla riittävän hyvä käytettäväksi — Kuparin ja Tilojen tuhoaminen ei ole yleensä järkevää. Se ei saa aiheuttaa peliin naurettavia tilanteita liian helposti, jotkut varhaiset kortit tässä kategoriassa johtivat tilanteeseen, jossa kaikilla oli viisi korttia ja peli oli täysin jumissa. Lopuksi tekstin on mahduttava kortille. Aika vaikea juttu, siis.
Niinpä tällaiset hyökkäyskortit määritellään sitä kautta, miten ne hoitavat yllämainitut ongelmat, ei niiden ekstrajuttujen kautta. Ja sitten jotkut eivät pidä niistä. Minun korttini, minun kallisarvoiset korttini! Joten teen näitä harvemmin kuin muita hyökkäyksiä.
3. Pistä heidän pakkansa epämiellyttävään järjestykseen.
Esimerkiksi Vakooja ja Byrokraatti.
Tämä on vähän kuin pakottaisi jonkun heittämään kortteja pois etukäteen. Tällainen hyökkäys kiusaa uhriaan seuraavalla vuorolla tai tällä vuorolla, riippuen siitä, voivatko he nostaa lisäkortteja vai eivät. Kuten näet, hyökkäyksen voi tehdä kahdella tavalla: katso, mitä pakan päällä on ja sotke sitä, tai lisää jotain pakan päälle.
Vakooja-tyyliset kortit ovat helposti tekstiltään pitkiä ja muistuttavat liikaa Vakoojaa. Byrokraatin tyylinen pakansotkenta on joustavampaa, mutta ei paljon.
4. Pakota heidät heittämään kortteja pois.
Esimerkiksi Nostoväki ja Byrokraatti.
Pelkästään kortin poisheitättäminen ei toimi. Yhden kortin poisheittämistä ei juuri huomaa. Kaksi korttia alkaa jo tuntua. Kolmen kortin heittäminen heittää hyvästit kierrokselle. Kolmeen korttiin pääsee kuitenkin yhden kortin poistoilla, jos sen pelaa kolme kertaa (tai kolme pelaajaa pelaa sen kerran). Tällainen yksinkertainen poisheitättäminen ei siis yksinkertaisesti toimi.
Sen vuoksi Nostoväki käskee heittämään kortteja pois niin, että käteen jää kolme korttia. Se pitää hyökkäyksen juuri sopivan tuntuvalla tasolla. Byrokraatti hoitaa homman toisella tavalla: pistekortteja voi heittää pois (tai laittaa pakan päälle) vain rajallisesti. Toisinaan ei tarvitse heittää pois mitään. Byrokraatti olisi tehokas, vaikka se ei tuottaisi Hopeaa pelaajalleen, Hopean lisääminen itse asiassa estää pelaajia rakentamasta pakkaa, joka pelaa Byrokraatin kolme kertaa kierroksessa, jolloin muut pelaajat nostaisivat koko ajan Tilojaan.
Korttien poisheittämiseen perustuvat hyökkäykset eivät vaadi paljon tekstiä, joten niitä voi muunnella paljon vaihtelemalla kortin muita vaikutuksia. Poisheitättäminen itsessään ei ole niin vaihtelevaa, mutta silläkin voi tehdä erilaisia juttuja.
5. Tee heidän vuoroistaan huonompia.
Kuinka tämä tapahtuu? Vastaus on toistuvissa korteissa. Toistuvilla korteilla voi olla toimintoja tyyliin ”seuraavaan vuoroosi asti muut pelaajat eivät voi…” ja niin edelleen.
Kaukaisissa rannoissa oli alunperin tällaisia hyökkäyksiä. Lopulta niitä ei jäänyt yhtään. Ne tekevät toistuvista korteista hieman vaikeaselkoisempia. Hyökkäykset muutettiin vastaavanlaisiksi korteiksi, jotka eivät vaatineet tätä temppua. Voisin silti tehdä tällaisia kortteja joskus, mutta en odottaisi niitä aivan lähiaikoina.
6. Vähennä heidän pisteitään.
Jos kaikki muut pelaajat menettävät pisteen, se on sama kuin saisi itse yhden pisteen. Pisteenvähennyksessä on järkeä vain, jos se perustuu johonkin tiettyyn juttuun — esimerkiksi niin, että muut pelaajat menettävät pisteen jokaisesta toimintokortista pakassaan. Tämä olisi muuten kamala laskettava pelin lopussa.
Tällaiset kortit ovat mahdollisia, mutta kaikki tähänastiset yritykseni ovat epäonnistuneet. Ne ovat olleet joko liian heikkoja tai liian vahvoja ja liian monimutkaisia.
Siinäpä se! Kuusi erilaista hyökkäystä. Kaukaisilla rannoilla on neljä ensimmäistä:
- Suurlähettiläs: #1, kiroukset
- Taskuvaras: #4, korttien poistaminen
- Aavelaiva: #3 ja #4, pakanjärjestäminen ja korttien poistaminen
- Merirosvolaiva: #2, korttien tuhoaminen
- Merennoita: #1, #3, kiroukset ja pakanjärjestäminen
Pakanjärjestäminen pääsi kahteen hyökkäykseen, mutta tämä onkin seuraavan kierroksen lisäosa.
Saarto on kunniahyökkäys, joka osuu tarunomaiseen luokkaan #5, mutta se rankaisee myös kortin pelaajaa, ainakin jos kohteen valitsee varomattomasti (Saarto asettaa saartomerkkejä varastopinojen päälle, jos ottaa kortin pinosta, jossa on saartomerkkejä, saa Kirouksia).
Valtaistuinsalimuunnelmat
Ah, Valtaistuinsali. Korttien kuningas vai kuninkaiden kortti? Helppo juttu: kuninkaiden kortti. Näin Valtaistuinsali toimii yhdessä lisäosan korttien kanssa.
Aarrekammio: Valtaistuinsalilla saat +2 kaikkiin asioihin. Kortin palauttamista pakan päälle ei tuplata, se ei liity siihen kun kortti pelataan. Valtaistuinsalikaan ei palaa pakkasi päälle.
Aarrekartta: Tämän kortin valtaistuinsalittaminen ei toimi kuten tahtoisit. Jos sinulla on toinen Aarrekartta kädessä, tuhoat ne molemmat ja saat rahat (kuten saisit ilman Valtaistuinsaliakin). Jos sinulla on vielä yksi Aarrekartta kädessä, tuhoat sen, mutta et saa mitään. Et koskaan tuhoa Valtaistuinsalia. Se ei ole Aarrekartta. Jos sinulla on vain yksi Aarrekartta ja valtaistuinsalitat sen, tuhoat Aarrekartan etkä saa mitään. Kartta on kaksiosainen ja sillä hyvä.
Aavelaiva: Toisella kerralla muilla on jo (korkeintaan) kolme korttia kädessään, joten nostat vain kaksi korttia.
Alkuasukaskylä: Voit pelata kortin kaksi kertaa peräkkäin. Muista, että voit katsoa alustalla olevia kortteja koska tahansa. Voisit siis ensin nostaa kortit, sitten lisätä uuden kortin; tai voisit lisätä kortin, katsoa sen ja sitten joko nostaa kaikki tai lisätä vielä yhden. Voit myös valita nostamisen kaksi kertaa, jolloin et saa mitään toisella kerralla. Et välttämättä ensimmäiselläkään kerralla, jos niin sattuu.
Helmenkalastaja: Jos pistit pohjakortin pakan päälle ensimmäisellä kerralla, nostat sen uudestaan ennen uuden valinnan tekemistä. Jos et pistänyt, se pilkkaa sinua toistamiseen pakan pohjalla.
Luotsi: Jos pidit korteista ensimmäisellä kerralla, ne ovat yhä siellä toisella kerralla. Jos et pitänyt korteista, saat uuden tilaisuuden hylätä kädellisen kortteja.
Majakka: Kortin puolustusvaikutus ei tuplaannu, mutta ei se mitään tekisikään. Valtaistuinsalittamalla tämän saat +2 toimintoa, +2 rahaa tällä kierroksella ja seuraavalla ja yhden hyökkäyksistä vapaan kierroksen.
Merennoita: Tässä kortissa ei ole Valtaistuinsalin vastaista lausetta, lähinnä yleinen väärinkäytönvastainen lauseke. Kortti käskee muut pelaajat ensin heittämään kortin pois pakkansa päältä. Tämä kuulostaa hyökkäyksen osalta, mutta oikeasti sen tarkoitus on estää tilanteet, joissa pakan päällä on kolme Kirousta, jos kolme Merennoitaa pelataan peräkkäin. Jos valtaistuinsalitat Merennoidan, muut pelaajat heittävät pois pakan päällimmäisen kortin, laittavat Kirouksen pakan päälle, heittävät sen pois ja laittavat tilalle uuden Kirouksen. Pakan päällä voi olla useampi Kirous, mutta se ei ole yksin Merennoidan vika.
Merirosvolaiva: Voit valita mielesi mukaan, etkä tee toista valintaa ennen ensimmäisen ratkaisemista. Voit siis varastaa ensimmäisellä kerralla ja ottaa sitten rahat, tai varastaa molemmilla kerroilla — no, mieti itse erilaiset mahdollisuudet.
Rannikkoasema: Tätä korttia ei voi Valtaistuinsalittaa! Se lukee kortissa. Pelasin pelin ilman tuota täsmennystä ja sain heti loputtomasti kierroksia. Täsmennys estää loputtomat kierrokset, eikä varsinaisesti ole Valtaistuinsalia varten. Paras tapa estää loputtomat kierrokset nyt vain sattui estämään Valtaistuinsalin käytön. Minkäs teet…
Saari: Laitat sivuun Saaren ja kortin kädestäsi, sitten laitat sivuun toisen kortin kädestäsi. Et laita sivuun Valtaistuinsalia, ja miksi tahtoisitkaan? Homma toimii.
Saarto: Voit tuhota Saarron vain kerran, mutta saat neljä rahaa ja voit laittaa kaksi merkkiä. Niiden ei tarvitse mennä samaan pinoon. Jos käytät Valtaistuinsalia tämän kanssa, merkit loppuvat helposti kesken. Käytä jotain muuta merkkinä jos niin käy, koska merkkejä on rajattomasti.
Salakuljettajat: Tämä on siisti, koska saat enemmän kuin mitä muut saivat. He ostavat Kullan, sinä valtaistuinsalitat Salakuljettajat ja saat kaksi Kultaa!
Suurlähettiläs: Sinun ei tarvitse paljastaa samaa korttia molemmilla kerroilla, mutta miksi et? Sinun ei myöskään tarvitse antaa paljastamaasi korttia pois ensimmäisellä (tai kummallakaan) kerralla. Paljasta siis ainoa kädessäsi oleva Kirous. Älä laita sitä takaisin varastoon, muut ottavat silti yhden. Toisella kerralla palautat sen varastoon ja muut ottavat taas yhden.
Taktikko: Tämä on jälleen yksi kortti, jota ei voi valtaistuinsalittaa, ainakaan hyödyllisesti. Tässä tapauksessa tarkoitus oli nimenomaan estä Valtaistuinsalin käyttö, sillä se olisi ollut täysin naurettavaa. Se piti estää, jotta kortin saattoi pitää, koska kortti on muuten varsin kiinnostava.
Taskuvaras: Tämä voi olla häijy. Saat neljä rahaa ja muut menettävät kaksi Kuparia. Jos jollakulla oli kaksi Kuparia, hän kärsii.
Tutkimusmatkailija: Voit näyttää saman Läänin molemmilla kerroilla. Ei kai kukaan tätä oikeasti olisi edes kysynyt. Valtaistuinsali ja Tutkimusmatkailija Läänin kanssa, siinäpä herkullinen yhdistelmä.
Basaarin valtaistuinsalittamisesta ei ole mitään sanottavaa. Jos käytät Valtaistuinsalia Sataman, Tähystäjän, Hylkysukeltajan tai Varaston kanssa, teet kortin toiminnot ja teet ne uudestaan. Ei kummallisuuksia siellä. Jos valtaistuinsalitat toistuvan kortin, jätä Valtaistuinsali pöydälle kortin kanssa osoittamaan, että tuplasit kortin. Muuten Karavaanin, Kalastuskylän, Kauppalaivan tai Laiturin valtaistuinsalittamisessa ei ole mitään ihmeellistä — ne ovat ihan hyviä kortteja tuplattavaksi.
Ja siinä kaikki tällä kertaa! Palataan asiaan seuraavan lisäosan kanssa, kun sanon taas läjän asioita ja joudun keksimään taas uuden lopetuskappaleen.
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Boardgame Newsissä nimellä Game Preview: Dominion: Seaside . This article first appeared on BoardgameNews.com. Translated by Mikko Saari.