Uusi Dominionin lisäosa Alkemia on ollut kaupoissa jo vähän aikaa, joten taas on aika tehdä ”esikatsaus”. Mitä Alkemiassa oikein on? Miltä kortit näyttävät? Mitä niillä voi tehdä? Ovatko nämä retorisia kysymyksiä? Kohta selviää!
Mitä paketista löytyy
Alkemiassa on 150 korttia. Se on puolet ”tavallisesta” Dominionin lisäosasta. Nämä 150 korttia jakautuvat 12 valtakuntakorttiin ja yhteen ”peruskorttiin”. (Korttien kuvia löydät Boardgame Newsin artikkelista.)
”Peruskortti” on Rohto! Se lisätään saataville aina kun pelataan Alkemian korteilla. Se on uusi resurssi. Rohto on aarre, joka ei tuota rahaa, vaan rohtopulloja. Kymmenen setin korteista vaatii maksuksi pulloja, joten niiden ostamiseen tarvitset Rohtoa ja lisäksi rahaa. Sääntökirjassa selitetään, miten esimerkiksi Muutostyöt toimivat näiden korttien kanssa ja niin edelleen, kaikki toimii suunnilleen kuten odottaisi. Rohto on kuin rahaa, mutta ei kuitenkaan ole. Rohtopullo on yhden pullon arvoinen.
Jotkut setin korteista liittyvät Rohtoon. Alkemisti palaa takaisin seuraavalla vuorolla, jos sinulla on Rohtoa. Apteekkari nostaa pakasta Rohtoja (ja Kuparia) sinulle. Muut kortit eivät mainitse Rohtoa, mutta tekevät sillä silti hyödyllisiä asioita. Yrttikauppias antaa sinun kierrättää tämän vuoron aarteita seuraavalle vuorolle. Oppipoika taas antaa sinun tuhota kortteja ja nostaa uusia kortteja tilalle tuhotun kortin hinnan mukaan, mikä on kätevä tapa päästä eroon tarpeettomasta Rohdosta.
Setin alateemana on ”kortit, jotka liittyvät Toimintoihin”. Viinitarha on voittopistekortti, joka laskee pakassasi olevat toimintokortit. Golem pelaa pakastasi kaksi seuraavaa toimintokorttia (paitsi Golemeita). Yliopistolla saat ilmaisen toimintokortin ja +2 toimintoa, jotta voit pelata kaikki toimintokorttisi. Ennemalja nostaa käteesi kaikki toimintokortit pakkasi päältä.
Jos pelissä on vain yksi kortti, jonka hinnassa on Rohtoa, onko Rohdon ostamisessa järkeä, jotta kortin saa? Pitäisi olla. Niinpä kaikki kortit, joiden hinnassa on Rohtoa, ovat lähes kaikki hyödyllisiä runsaissa määrin. Apteekkari, Ennemalja, Yliopisto, Alkemisti ja Apuolento antavat kaikki vähintään +1 toimintoa; Golem pelaa muita toimintokortteja pakastasi, josta voit saada lisätoimintoja; Viinitarha on voittopistekortti ja Viisasten kivi aarre — kummatkin hyödyllisiä olla pakassa monta kertaa. Se jättää vain Transmutaation, jolla voi muuttaa pelikelvottomia toimintakortteja Pitäjiksi, ja Riivauksen, joka on niin kallis, ettet voi muutenkaan ostaa niitä enempää kuin tarvitset.
Kuinka tätä lisäosaa pelataan
Kuten tavallista, voit valita valtakuntakortit haluamallasi tavalla. Käytä haluamaasi tapaa valita kymmenen korttia ja haluamaasi tapaa valita tämä tapa. Tapa mikä tapa, tee omalla tavallasi.
Koska monet Alkemian korteista vaativat kuitenkin uuden resurssin, Rohdon, jotkut haluavat nähdä kerralla pelissä useamman kuin yhden Alkemian kortin, jotta Rohdon ostamisen jälkeen on vähän valinnanvaraa. Jotkut näistä pelaajista ovat tottuneet vain arpomaan kymmenen sattumanvaraista korttia.
Heille tarjoan tällaisen tavan: jaa kahdeksan sattumanvaraista korttia. Jos joukossa on Alkemian kortteja, kaiva arvontakorttien pakasta setin täydennykseksi kaksi Alkemian korttia. Jos kahdeksan kortin joukossa ei ole Alkemian kortteja, ota kaksi ei-Alkemiaa lisää. Kävi miten kävi, laita ohittamasi kortit takaisin arvontapakan päälle. Näin kaikki kortit esiintyvät yhtä usein kuin muutenkin, mutta Alkemian kortit paakkuuntuvat yhteen.
Muitakin tapoja on, tai voit aina arpoa kolme Alkemian korttia jos haluat pelata Alkemialla ja täydentää loput tavalliseen tapaan. Voit myös arpoa kymmenen sattumanvaraista korttia ja elää sen kanssa että joskus mukaan tulee vain yksi kortti, jonka hinnassa on Rohtoa. Ei se niin kamalaa ole.
Opas Dominion-korttien hintoihin
Lisätäkseni tämän jutun pituutta, tässä on lyhyt essee satunnaisesta Dominion-aiheesta. Valitsin aiheeksi korttien hinnat, koska Alkemia liittyy siihen.
Näen toisinaan yrityksiä määritellä siisti kaava Dominion-korttien eri plussien arvolle. Eri ominaisuuksille annetaan hintoja ja yritetään saada hinnat täsmäämään korttien oikeisiin hintoihin. Se ei toimi. Dominionin korttien hinnat eivät ole lineaarisia. Ominaisuudetkaan eivät ole lineaarisia! +1 toimintoa on parempi, jos sen mukana on +1 kortti. +2 ostoa ei ole kaksi kertaa parempi kuin +1 osto — ja niin edelleen.
Paljon merkitsee se, että alussa on seitsemän Kuparia ja kolme Tilaa. Se vääristää pahasti alimpia hintoja. Pakkasi tuottaa jo valmiiksi helposti 3 rahaa kierroksessa, eikä neljä rahaakaan ole vaikea juttu. Kun ostat lisää kortteja, yksittäisten korttien vaikutus nostoihisi käy aina vain pienemmäksi, koska pakka kasvaa. Samaan aikaan korttien laatu paranee, mutta se ei riitä: nouseminen seitsemästä kahdeksaan rahaan on vaikeampaa kuin nouseminen neljästä viiteen.
Tässä on pieni opas korttien lähtöhintoihin:
- 2 rahaa: Koska pakka tekee jo alussa enemmän kuin kaksi rahaa, nämä kortit yrittävät kovasti olla riittävän hyviä. Yleensä niiden täytyy olla oikeasti kolmen rahan arvoisia, muuten niitä ei vain osteta. Kakkosen kortti ostetaan joko 1) pelin alussa kahden rahan kädellä, kun kakkosen kortti ei ainakaan vahingoita pakkaa, 2) käsi on täynnä voittopisteitä ja kakkosen kortti on hyödyllinen, 3) joka paikka on täynnä Kirouksia, 4) käytössä on lisäosto ja kakkosen kortin saa paremman kortin kaveriksi tai 5) kakkosen kortti on oikeasti kolmosen arvoinen. Kun suunnittelen kakkosen kortin, pyrin siihen, että se on vähintäänkin ostamisen arvoinen 5/2-aloituksessa.
- 3 rahaa: Nämä kortit kilpailevat Hopean kanssa. Hopea on aina hyvä ostos, eikä edes ”terminaali” (terminaali on toimintokortti, joka ei anna lisätoimintoja). Kolmen rahan terminaalin vika on siinä, että toiminnon voisi käyttää johonkin kalliimpaan ja tehokkaampaan. Jos oma strategia ei perustu kalliiseen terminaalitoimintoon, parin halvan terminaalitoiminnon ostaminen ei haittaa. Muuten täytyy joko elää ylimääräisten terminaalien kanssa tai olla ostamatta kolmosia — paitsi jos ne eivät ole terminaaleja! Kolmosen toiminto, josta saa lisätoiminnon, on ihan eri juttu. Niitä voi ostaa aina.
- 4 rahaa: Nämäkin kortit kilpailevat Hopean kanssa! Neljä rahaa ei ole paljon enemmän kuin kolme. Aloitat pelin yleensä 3/4- tai 4/3-kädellä, joten voit ostaa nelosen kortin heti. Olennaisin ero on, ettet voi ostaa niitä pelin alussa kahta. Jotkut kortit ovat liian hyviä, jos heti voi ostaa kaksi, joten niistä tulee herkästi neljän rahan kortteja eikä kolmosia. Jotkut yksinkertaiset kortit ovat kolmen rahan arvoisia, jotta voin tehdä neljän rahan hintaisia muunnelmia. Jos Kylä maksaisi neljä rahaa, Kylä-ja-bonus pitäisi maksaa viisi ja se on jo paljon enemmän. Kun Kylä on kolme, Kylä-ja-bonus voi maksaa neljä rahaa ja homma toimii.
- 5 rahaa: Nämä ovat strategian peruskortteja. Ne ovat isoin ero toimintojen ja aarteiden välillä. Kolmella rahalla saa Hopeaa ja kuudella Kultaa. Terminaaleja mahtuu rajallisesti, joten Hopeaa ostetaan neljän rahan käsilläkin. Viidellä rahalla saa sitten toimintoja, jotka todella tekevät jotakin, eivätkä ne kilpaile Hopean kanssa. Viitoset voivat olla selvästi voimakkaampia kuin neljän rahan kortit. Jos valtakuntakorttien setistä puuttuu jonkunhintaiset kortit, et missään nimessä halua, että viitosen kortteja ei ole. Parhaassa tapauksessa viitosen kortteja on tarjolla useita.
- 6 rahaa: Kullan kanssa kilpaileminen on erittäin vaikeaa ja kuutta rahaa ei ihan tuosta noin vain saada. Kuutosen kortteja ostetaan, jos ne ovat hyviä, mutta en silti tee useinkaan tämän hintaisia kortteja. Peruspelissä oli yksi, Hovin juonissa kaksi, Kaukaisissa rannoissa ei yhtään. Ne eivät edistä eri strategioita samalla tavalla kuin muut hintaluokat ja niitä pelataan harvemmin. Ei tämä täysin hyödytön hinta ole — toisinaan on siistiä tehdä kuuden hintainen kortti. Se ei vain ole varsinaisesti merkittävä tekijä pelissä.
- En ole tehnyt muita alle kahden hintaisia kortteja kuin Kuparin ja Kirouksen. Alunperin tämä johtui Sillan kaltaisista korteista — en halunnut tehdä pinon tyhjentämisestä liian helppoa. Jos kortti on ilmainen, sen voi aina ottaa lisäostolla, joten se on oltava aika heikko. Mutta käytännössä kaksi rahaa on jo valmiiksi aika vähän. Ei kannata tehdä halvempia kortteja. Jos kortti maksaisi yhden rahan, se olisi itse asiassa huonompi kuin sama kortti kahden hintaisena — sitä ei ostettaisi, ja se olisi huonompi Muutostöiden kanssa. Oli miten oli, ilmainen tai yhden rahan kortti ei ole täysin poissuljettu, etenkin erilaisten outojen lisähintojen kanssa, mutta tuskinpa näette sellaista ihan heti.
- Joidenkin mielestä minun ei koskaan pitäisi tehdä seitsemän rahan korttia. Heidän mielestään tyhjä kolo tässä kohtaa tekee paljon hyvää pelille. Itse asiassa vaikka tekisinkin seitsemän hintaisen kortin, useimmissa peleissä ei silti olisi seiskan korttia, joten mitä tämä aukko pelille tekeekin, se tekisisi sitä edelleen lähes joka pelissä. Lisäksi mitä seiskan kortista sitten saisikaan, sen saisi silloin kun kortti on pelissä. Seiskan kortti siellä ja täällä ei aiheuttaisi mitään aukontäyttymisongelmaa. Ongelma on itse asiassa siinä, että Dominion on pistemoottorinrakennuspeli, jonka moottori huipentuu tavallisesti kahdeksan hintaiseen Lääniin. Jos ei rakenna pakkaa, jonka tarkoitus on ostaa monta Lääniä yhdellä vuorolla, seitsemän rahaa on liikaa. Seiskan toiminnon voisi ostaa alkuvaiheessa, mutta myöhemmin se olisi vain liian kallis toiminto, joka jäisi Pitäjien jalkoihin. Ei siis seiskoja, eikä kahdeksan rahan korttejakaan. Jos haluaa kilpailla Läänin kanssa — kuten Riivaus — pitää tarjota Lääni ja ekstraa.
Alkemia sotkee tätä lisäämällä Rohdot. On houkuttelevaa laskea, mikä Rohdon rahallinen vastine kortin hinnassa on, mutta se ei ole mahdollista. Se ei ole lineaarista! Tämä on erityisen ilmeistä Rohtojen kanssa. Transmutaatio ja Apteekkari ovat aika samanarvoisia hinnaltaan, lisäostot poislukien; Apteekkari ja Golem eivät ole. Puutarha oli alunperin Alkemian kortti, silloin kun Viinitarha oli vielä perussetissä. Alunperin Puutarha maksoi Rohdon eikä rahaa ja Viinitarha maksoi neljä rahaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että Golem on kahdeksan rahan arvoinen. Rohdolla ei ole rahallista vastinetta, mutta se on arvokkaampi halvemmissa korteissa.
Hupia Rohtojen kanssa
Tavallisesti tässä vaiheessa olisi aika kertoa, mitä Valtaistuinsali tekee näiden korttien kanssa. Taidatte kuitenkin tietää jo, mitä Valtaistuinsali tekee, eikö niin? Teet saman jutun kaksi kertaa. Puhunkin siis nyt Alkemian korteista mitä sylki suuhun tuo.
Alkemisti: Yrttikauppias on se ilmeinen yhdistelmä. Alkemistit palaavat Rohdolla pakkaan, jonka jälkeen Rohto palaa pakkaan Yrttikauppiaalla. Mikään ei kuitenkaan palauta Yrttikauppiasta pakkaan. En tiedä mitä siitä sanoisin. On toki muitakin tapoja varmistaa, että kädessä on Rohtoa. Kellareista voi löytyä Rohtoa. Oppipoika voi pistää paikat palasiksi etsiessään Rohtoa. Ainahan niitä voi ostaa läjän ja sillä hyvä.
Apteekkari: Apteekkarilla voi tehdä kaikenlaisia hauskoja kikkoja, mutta yksi yksinkertaisimpia on toinen Apteekkari. Ensimmäinen hakee käteesi Kuparia ja ehkä Rohtoa ja antaa järjestellä katsotut kortit. Toinen nostaa sitten haluamasi kortin, jonka laitoit pakan päälle (ja kukaties vähän lisää Kuparia).
Apuolento: Se on ilmainen (saat sen käyttämän kortin ja toiminnon takaisin), se jakelee Kirouksia, miksi siitä ei pitäisi? Kun Kiroukset loppuvat, se ikäänkuin katoaa pakastasi: mars matkoihisi Apuolento, työsi täällä on tehty. Ilmaiset hyökkäykset voivat olla pelottavia ja siksipä se maksaakin Rohtoa.
Ennemalja: Tässä on toinen tapa nostaa kahdeksan korttia. Tämän kortin massiivinen nostovoima ei tapahdu itsestään. Toimintoja pitää ostaa ja Kuparia tuhota. Jos katsot tarkkaan, huomaat että ennemaljassa näkyvä näky on Kylä.
Golem: Golem on hullu. Onneksi se on kallis ja vaatii valmisteluja. Pakan sisältö huolettaa paljon enemmän, kun mitä tahansa voi hypätä esiin kun pelaat Golemin. Hauskintahan on pelata kortintuhoaja, kuten Oppipoika, silloin kun et halua. Jotain hajoaa! Toinen juttu Golemeista on se, että voit saada komboja. Joskus kahden toiminnon välillä on hyvä kombo, jonka haluaisit toteutuvan — mutta se vaatii käteen Kylän ja molemmat kortit yhtä aikaa, ja se nyt vaan ei onnistu. Golemille se vain tapahtuu.
Oppipoika: Tiedän mitä ajattelet. Ei nyt, hetken päästä. Ajattelette että jonain päivänä räjäytän Läänin Oppipojalla ja nostan kahdeksan korttia. Kyllä, tulet tekemään niin. Ja jos Läänin tuhoaminen Oppipojalla voi olla hyvä juttu, minkä tahansa tuhoaminen voi olla hyvä. Erityisesti Oppipojat haluavat tuhota toisiaan.
Riivaus: Tavallisin kysymys on, mitä tapahtuu jos Riivaat jonkun ja laitat heidät pelaamaan Riivauksen, kuka kontrolloi tätä vuoroa? Riivattu pelaaja. Riivaus ei ole hyökkäys, mutta voi tuntua siltä ja joskus yrität puolustaa sitä vastaan. Yksi ilmeinen tapa on ostaa hyökkäyksiä. Ei sellaisia hyökkäyksiä, joista saa kortteja, vaan ilkeitä hyökkäyksiä. Jos Riivaat minut ja kädessäni on Noita, pelaatko sen? Teit miten tahansa, käsi oli parempi minulle (jos olisin pelannut sen) kuin sinulle. Et saa täyttä arvoa Riivauksesta. Toinen temppu on tavoitella erikoisvoittokortteja, kuten Puutarhoja. Puutarhapakassa käteni on tavallisesti täynnä Kuparia ja voittopistekortteja. Yritän vain saada 4 rahaa. Jos Riivaat minut, pahinta mitä voit tehdä on viedä minulta Puutarhan. Olet rakentanut pakan, joka tuottaa 6 rahaa ja Rohdon; haluat Läänejä. Taas käteni ovat parempia minulle kuin sinulle.
Transmutaatio: Kyllä, jos Transmutatoit Suuren salin, saat sekä Pitäjän että Kultaa. Kirous ei muutu miksikään, mutta ainakin pääset siitä eroon.
Viinitarha: Tätä on ilmeistä verrata Puutarhaan. Korteilla on kuitenkin paljon eroja, kortit jotka tekevät kummastakin hyvän ovat aivan eri kortteja. Puutarhat tahtovat Kuparia, Tiloja ja lisää Puutarhoja. Viinitarha ei pidä mistään noista, tai edes muista Viinitarhoista: se haluaa halpoja toimintoja ja paljon. Tämä tekee Viinitarha-pakasta aivan erilaisen kuin Puutarha-pakasta. Toinen juttu on se, että kun keräät Puutarhoja, muut ostavat niitä, ettet saa kaikkia. He eivät voi ostaa Viinitarhoja ilman Rohtoa. Onko heillä Rohtoa? Ei välttämättä.
Viisasten kivi: Tämä on mutkikas juttu. Haluat nostaa pakan läpi, jotta saat pelattua tätä korttia useammin. Mutta kun pelaat sen putken Kyliä ja Takomoita, korttisi eivät olekaan enää pakassasi, jolloin Viisasten kivi ei tuota sinulle rahaa. Haluat siis tapoja saada kortin käteesi useammin ilman, että kortteja tulee peliin tai käteesi. Tämä taas johtaa aikaisemmin aliarvostettuihin kortteihin kuten Kansleri tai Luotsi — tai Yrttikauppias.
Yliopisto: Kun yliopistosi tuottaa sinulle Toreja, se on kauppakorkea! Kun se tuottaa Juhlia, se on sirkuskoulu! Kun se tuottaa Kiduttajia, se on todella rankka yliopisto. Jos tarjolla on muita Alkemian kortteja, Yliopisto kouluttaa yleensä uusia Oppipoikia. Jep, eipä tästä ole muuta sanottavaa kuin teemavitsejä. Saat toimintoja ja sitten pelaat ne, miksipä ei. On tärkeää, että Yliopistolla ei saa Yliopistoa, muuten pinot tyhjenisivät hetkessä.
Yrttikauppias: Joidenkin mielestä tämä on ainoa kortti setistä, joka ei liity Rohtoon. Kymmenen kortin hinnassa on Rohto, Oppipoika ottaa Rohdot huomioon hinnoissa ja Rohto on Rohto. Entäs Yrttikauppias? Se on setissä sattumoisin juuri sen takia, miten se toimii Rohdon kanssa! Halpa lisäosto on hyvä juttu, kun yrität ostaa kortteja, joissa on Rohtoa hinnassa. Lisäksi kortti laittaa aarteita takaisin pakan päälle. Aarteita, kuten… Rohtoa? Aivan oikein. Tietysti tiesit sen jo Alkemisti-jutustani.
Siinäpä se
Kyllä, ne olivat retorisia kysymyksiä. Näin jälkikäteen se on ilmeistä.
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Boardgame Newsissä nimellä Designer ”Preview” — Dominion: Alchemy . This article first appeared on BoardgameNews.com. Translated by Mikko Saari.