Race for the Galaxy -peli etenee luonnollisen kaaren, joka voidaan pilkkoa vaiheisiin. Tämä artikkeli esittelee pelin vaiheet, mitä niiden aikana pitäisi saada aikaiseksi ja kuinka huomaat pelin siirtymisen vaiheesta toiseen. Kun ymmärrät, mihin pelin eri vaiheissa pitää keskittyä ja huomaat, milloin vaihe vaihtuu, pystyt pelaamaan tehokkaammin kuin vastustajasi. Näin voit tehdä parempia valintoja pelin aikana.
Alkupeli
Alkupelin aikana pelaajat kierrättävät kortteja ja yrittävät saada pieniä rakentamisia, jotka auttavat rakentamaan isojen rakennusten vaatimaa infrastruktuuria. Tavallisesti tämä tarkoittaa alennuksia, Public Worksin, Mining Worldin tai Smuggling Lairin kaltaisia nostokykyjä, sotavoimabonuksia, pieniä tuotantomaailmoita, windfall-maailmoita (joiden tuote myydään välittömästi) ja kauppabonuksia. Alkuvaiheeseen kuuluu tavallisesti paljon Explore-toimintoja, koska se on usein kilpailukykyinen kortinnostotoiminto muihin mahdollisuuksiin verrattuna.
Kaikki pienet siirrot eivät ole kuitenkaan samanarvoisia. Haluat rakentaa kortteja, jotka toimivat hyvin yhteen, jotta saat kehittyä yhdestä tai kahdesta vaiheesta sellaisia, että voit hyödyntää niitä ilman että vastustajasi pääsevät hyötymään imussasi. Ajatus on sama kuin päästrategiasi kehittämisessä, mutta nyt pisteiden hankkiminen on vielä toissijainen huolenaihe — tärkeintä on, että voit kierrättää kortteja tasaisesti.
Pidä silti silmällä kortteja, joista voisi tulla päästrategiasi. Sinun on keksittävä, mitkä nostamistasi voimakkaista korteista sopivat nykyiseen asemaasi ja heitettävä pois sopimattomat, koska aloituksesi päälle rakentava strategia on voimakkaampi ja helpompi toteuttaa kuin tyhjältä pöydältä lähtevä strategia. Avainasemassa on se, miten muutat varhaiset pienet siirrot kunnon pistekoneeksi.
Avauksesta siirrytään rakentamiseen siinä vaiheessa, kun voit tehdä isoja, strategisia siirtoja ilman, että olet avuton vastustajan vaiheiden aikana.
Rakennusvaihe
Rakennusvaiheessa pelaajat saavat strategiansa ydinkortit pöytään. Tarkka toteutustapa riippuu valitusta strategiasta.
- Valtaosa strategioista keskittyy saamaan pöytään isoja pistekonekortteja kuten Galactic Federation, Diversified Economy tai Improved Logistics. Nämä kortit muuttavat pelin tempoa ja mahdollistavat pisteiden nopean tuottamisen.
- Junkball consume -strategian ja joiden salamarakennusstrategioiden tarkoitus on saada koneiston osat peliin nopeasti, tavoitteenaan mahdollisimman nopea tempo, jotta pistemoottori saadaan pyörimään mahdollisimman pian.
- Tehorakentajat kaivavat pakkaa läpi Explore +5:llä, Consume/Tradella ja loisimalla, etsien isoja kortteja rakennettavaksi ja käyttävät vastapuolen Develop– ja Settle-toimintoja strategian puuttuvien korttien (tavallisesti kortinnostoa, alennuksia tai sotavoimabonuksia) pelaamiseen.
Rakennusvaihe päättyy ja pisteiden jauhaminen alkaa, kun voit keskittyä pistesiirtoihin (tavallisesti 6+ pistettä kierroksessa ilman apua muilta pelaajilta) useamman peräkkäisen kierroksen ajan.
Pisteiden jauhaminen
Kun tämä vaihe alkaa, pelaajan kaikki huomio on pisteiden tuottamisessa ja pelin lopettamisessa sopivalla hetkellä mahdollisimman pian. Se tarkoittaa, että pelaaja käyttää vain niitä vaiheita, jotka tuottavat mahdollisimman paljon pisteitä — Settle sotilaalle, Consume ×2 ja Produce kuluttajalle, Develop Galactic Federation -strategialle ja niin edelleen. Consumeen luottavat voivat yleensä jauhaa samaa kuviota loppuun asti, mutta muiden on huonon tuurin sattuessa pysähdyttävä hetkeksi tankkaamaan.
Pelin tavoite on tässä vaiheessa kerätä pisteitä, mutta asemaa parantavat rakentamiset ovat paikallaan, etenkin jos niitä voi tehdä toisten vaihevalinnoissa loisien. Oman aseman kehittäminen on tässä vaiheessa kuitenkin selvästi toissijainen asia.
Pelin lopettaminen sopivalla hetkellä tarkoittaa, että voittopisteet saa loppumaan tai pöydän täyteen ennen kuin vastapuoli saa oman pelinsä lopetettua. Jos pystyt lopettamaan ennen kuin toinen pelaaja on valmis, saat etua. Varma menestyksen tae se ei tietenkään ole.
Tämä vaihe päättyy, kun pelin loppuminen on selvästi nähtävissä, eli kun joku pelaajista on yhden tai kahden rakentamisen päässä 12 kortista tai kun Consume-pelaajalla on maailmat täynnä tavaraa ja pelissä ei ole enää tarpeeksi voittopistemerkkejä.
Lopetus
Parin viimeisen kierroksen aikana pelaajat yrittävät yhdistää viimeisen puskun kohti maaliviivaa niihin rakentamisiin, joita on säästetty pelin loppua varten. Nyt on aika pelata kortit, jotka eivät tee mitään muuta kuin antavat pisteitä. On aika lyödä pöytään Rebel Homeworldin ja New Galactic Orderin kaltaiset kortit.
Korttivirta on vain keino saavuttaa päämäärä. Tässä vaiheessa voit huoletta tyhjentää kätesi pistemääräsi maksimoimiseksi. Jos olet jäljessä pisteissä ja kädessäsi ei ole mitään vahvaa rakennettavaa, voit yrittää viimeistä riskinottoa ja yrittää saada jotain parempaa rakennettavaa Explore +5 -toiminnolla.
Tässä vaiheessa on tavallista käyttää minuutti tai pari käden analysointiin, jotta keksii, mitkä vaiheet tarvitsee, kuka luultavasti valitsee mitäkin ja sitten kun vaiheet on paljastettu, millä siirroilla saa parhaat mahdolliset pisteet, kaikki vaiheet huomioiden.
Artikkeli on ilmestynyt alunperin My Play -blogissa nimellä Race for the Galaxy Strategy – Stages of a Game. Mikäli haluat kommentoida artikkelia kirjoittajalle tai esittää kysymyksiä, kommentit kannattaa käydä jättämässä alkuperäiseen merkintään. This article first appeared in My Play. Translated by Mikko Saari.
Yksi vastaus aiheeseen “Race for the Galaxy: Pelin kaari”
Olen joskus ensi kertaa pelaaville antanut yleisluontoisen ohjeen: Pelaa ensimmäiset kuusi korttia kerätäksesi kortteja (tai alennuksia / military poweria) ja loput kortit kerätäksesi pisteitä. Tuo ei pidä täysin vedenpitävästi paikkaansa, mutta ensimmäisessä pelissä toimii mielestäni hyvänä lähtökohtana. Lisäksi olen monesti näyttänyt pari avainkorttia (tyyliin jos sinulla on Galactic Federation, kannattaa pelata se).