Tämä on jatko-osa Puerto Ricon strategiaoppaan ensimmäiselle osalle, joka käsitteli enimmäkseen ammatin valintaa. Pelin aikana joutuu useita kertoja päättämään rakennuksen ostosta – ja järkevillä valinnoilla voi merkittävästi parantaa omia mahdollisuuksia pärjätä pelissä. Kannattaa pitää mielessä se, että aina ei välttämättä kannata rakentaa mitään vaikka joku rakentajan valitsisikin, vaan joskus säästäminen on kannattavampaa. Tässä artikkelissa käsitellään jokaista rakennusta yksityiskohtaisesti.
Tuotantolaitokset
Pieni indigolaitos – Hinta 1, pisteet 1
Tämä rakennus kannattaa ostaa jossain vaiheessa peliä melkein aina, koska rahalle saa hyvää vastinetta tuotantopotentiaalin lisäksi pisteen muodossa. Jos sinulla ei ole maissipeltoa, rakennus kannattanee ostaa jo aivan alussa parin ensimmäisen kierroksen aikana.
Pieni sokerimylly – Hinta 2, pisteet 1
Jos sinulla on sokeriplantaasi, tämä on erittäin hyvä rakennus ja kannattaa ostaa ensi tilassa erityisesti alkupelissä. Rakennus on vielä parempi, jos näyttää siltä, että muut pelaajat eivät aio tuottaa sokeria – tällöin sokerimonopolin omistaja on todella vahvoilla.
Suuri indigolaitos – Hinta 3, pisteet 2
Tätä rakennusta ei useimmiten kannata ostaa alkupelin aikana, mutta loppupelissä tämän rakentamalla saa hyvällä hyötysuhteella pisteitä. Rakennuksen voi ostaa myös, jos pyrkii lopettamaan pelin nopeasti kolonistien loppumiseen. Kahdella miehitetyllä kivilouhoksella tämä on järkevä ostos melkeinpä strategiasta riippumatta.
Suuri sokerimylly – Hinta 4, pisteet 2
Rakennus ostetaan käytännössä ainoastaan silloin, jos suuri indigolaitos on jo ostettu pisteiden tai tyhjien kolonistipaikkojen takia. Kahden louhkosen avulla tämä voisi kenties olla käyttökelpoinen muulloinkin.
Tupakkakuivaamo – Hinta 5, pisteet 3
Pelin aikana on melkein pakko aloittaa jossain vaiheessa joko sokerin, tupakan tai kahvin tuotanto, jos ei halua hävitä. Tupakkakuivaamo on hyvä rakennus, jos tupakkaplantaasi on päätynyt laudallesi. Tätä ostetaan usein myös pelkkiä pisteitä varten loppupelissä.
Kahvinpaahtimo – Hinta 6, pisteet 3
Hyvä rakennus, jos tupakkatuotanto ei ole vielä käynnissä. Yleensä pyritään siihen, että joko kahvin tai tupakan tuotanto aloitetaan mahdollisimman nopeasti, mutta melko harvoin molempia tuotetaan yhtä aikaa.
Violetit rakennukset
Pieni tori – Hinta 1, pisteet 1
Loistava rakennus, jonka ostamalla saa pisteen lisäksi rahansa takaisin jo yhden myyntikerran jälkeen. Melkeinpä ainoa syy olla ostamatta tätä rakennusta on se, että on jokin vielä tärkeämpi rakennus ostettavana.
Hacienda – Hinta 2, pisteet 1
Aloittelijat pelaavat tätä paljon, mutta itse ostan tämän lähinnä pisteitä varten loppupelin aikana. Silloin tällöin tätä voi kokeilla myös alkupelissä, jos käytössä on ylimääräinen kolonisti. Tätä ei kannata ostaa, jos tuotanto kärsii sen miehittämisestä – tuotantolaitosten miehittäminen on melkein poikkeuksetta tärkeämpää kuin haciendan miehittäminen.
Rakennusvaja – Hinta 2, pisteet 1
Ihan kelvollinen rakennus, mutta jää usein ostamatta, koska on tärkeämpiäkin ostettavia ja toisaalta rahaa halutaan säästää tupakka- tai kahvituotannon aloittamiseen. Rakennus on hyödyllinen erityisesti silloin, jos näyttää siltä, että tulet muutoin väistämättä saamaan toisen indigo- tai sokeripellon.
Pieni varasto – Hinta 3, pisteet 1
Loistava rakennus, erityisesti 4-5 pelaajan pelissä kun peliä ei voi kontrolloida täydellisesti. Tämän haluaa melkein aina ostaa, mutta ongelmana on, että yleensä ensin haluaa tuotannon ja rahatalouden hyvään kuntoon ja sen jälkeen varastoja ei välttämättä enää ole jäljellä.
Majatalo – Hinta 4, pisteet 2
Aloittelijat yliarvostavat tätä rakennusta kovasti. Rakennuksen haluaa käyttöönsä alkupelissä, mutta alkupelissä ei useimmiten ole varaa tuhlata 4 rahaa majataloon. Tämän vuoksi majatalon rakentaminen on useimmiten suuri riski.
Toimisto – Hinta 5, pisteet 2
Käyttökelpoinen erittäin harvoin. Suuren torin ja kahvituotannon kanssa tämä on oikeasti harkitsemisen arvoinen rakennus, mutta yleensä tälle rakennukselle ei ole käyttöä. Silloin tällöin toimiston ostaminen voi tuntua pakolliselta, mutta yleensä tuotannon hajauttaminen on parempi ratkaisu.
Suuri tori – Hinta 5, pisteet 2
Kallis, mutta käyttökelpoinen rakennus. Tämä rakennus on loistava peleissä, joissa kauppaa käydään paljon, mutta varsin keskinkertainen peleissä, joissa kauppamaja jää jumiin syystä tai toisesta (tyypillisesti esim. peleissä, joissa ei tuoteta jotain tuotetta ollenkaan).
Suuri varasto – Hinta 6, pisteet 2
Ei merkittävästi parempi kuin pieni varasto, mutta paljon kalliimpi. Tämän rakennuksen täydellinen hyödyntäminen on erittäin vaikeaa ja raha ei kasva puissa, joten nyrkkisääntönä voidaan pitää, että suurta varastoa ei kannata ostaa. Huonoin rakennus.
Tehdas – Hinta 7, pisteet 3
Hyvä rakennus erityisesti aggressiivisia laivaajia vastaan. Kannattaa ostaa siinä vaiheessa kun tuottaa kolmea eri tuotetta ja sen jälkeen tyypillisesti laajennetaan tuotantoa vielä 1-2 tuotetyypillä. Useimmiten tehdas ei ole virhesijoitus, mutta ei se myöskään takaa voittoa.
Yliopisto – Hinta 8, pisteet 3
Aivan liian kallis rakennus, jonka käyttömahdollisuudet ovat melko minimaaliset. Yliopisto on mahdollisesti hyödyllinen tilanteessa, jossa rahaa tulee ovista ja ikkunoista markettien ja kahvin myynnin avulla, jolloin yliopistoon käytetyt 8 rahaa eivät tunnu missään. Tätä rakennusta ei missään tapauksessa kannata ostaa, jos siihen kuluu suurin osa rahoista, koska tällöin rakennuksesta ei pääse hyötymään millään tavalla.
Satama – Hinta 8, pisteet 3
Kenties pelin paras rakennus. Tämä kannattaa hankkia, jos on mahdollisuus kontrolloida kapteenia sillä tavalla, että kaikki laivat eivät täyty tuotteilla, joita itse ei pysty tuottamaan. Satama on huono investointi ainoastaan aivan pelin lopussa kun siitä ei enää ehdi hyötyä.
Laituri – Hinta 9, pisteet 3
Hyvä, mutta kallis rakennus. Laituri kuitenkin kannattaa hankkia, jos tuottaa paljon samaa tuotetta (esim. maissia) tai jos pienet varastot loppuvat kesken. Satama ja laituri yhdistettynä ovat lähes voittamaton yhdistelmä, jos tuotantoa on kohtalaisesti. Laiturin hankintahetkellä kannattaa kuitenkin miettiä tarkasti miten paljon peliä on vielä jäljellä – melko usein pisterakennuksen ostaminen on parempi idea.
Pisterakennukset
Kiltatalo – Hinta 10, pisteet 4
Paras ja himotuin iso rakennus. 2-3 kivilouhoksen avulla saa rakennettua isot tuotantolaitokset todella halvalla, jolloin kiltatalo tuottaa helposti suuren määrän pisteitä. Ilman kivilouhoksia tämä rakennus on ainoastaan kelvollinen, mutta kannattaa monesti ostaa pois toisten nenän edestä.
Virka-asunto – Hinta 10, pisteet 4
Käytännössä tämä on 4+4 pisteen rakennus. Jos olet hankkinut haciendan, voit saada 4+7 pistettä, mutta mikään erityinen pistekone virka-asunto ei ole.
Linnake – Hinta 10, pisteet 4
Kolonistipisteet ovat useimmiten 5-6, joten linnake ei tuota suunnattomia pistemääriä, mutta hyvä rakennus se on silti, koska pisteitä saa melkeinpä taktiikasta riippumatta.
Tullikamari – Hinta 10, pisteet 4
Ehdoton rakennus laivausstrategian käyttäjälle. Jos joku vastustajistasi laivaa paljon (yli 24), tämä kannattanee ostaa pois, jos on vaarana, että laivaaja saa ostettua tullikamarin.
Kaupungintalo – Hinta 10, pisteet 4
Keskinkertainen rakennus, mutta silloin tällöin voi olla jopa 7-8 pisteen arvoinen, jos on rakentanut paljon violetteja rakennuksia.
4 vastausta aiheeseen “Puerto Rico, osa 2: Rakennukset”
Oman kokemuksen mukaan Toimisto (office) voi olla hyväkin rakennus kolminpelissä. Nelinpelissä ja erityisesti viisinpelissä se on kuitenkin jo paljon huonompi, koska kauppahuone täyttyy helpommin ja samalla tyhjenee.
Yliopistosta (University) olen samaa mieltä, että se on yleisesti ottaen melko turha rakennus. Eniten hyötyä sen omistamisesta lienee siinä tilanteessa, että pelin viimeisellä kierroksella valitaan rakentaja, pormestarin valinnan jälkeen (tai pormestaria ei valita lainkaan). Nimittäin, jos tällöin viimeisellä kierroksella ostaa pisterakennuksen, saa yliopiston tarjoamalla kolonistilla sen aktiiviseksi kun taas muut jäävät nuolemaan näppejään.
Niin, ja kiitokset Petri näistä strategiapläjäyksistä. Olivat molemmat mukavaa luettavaa!
Yliopisto(University)han on pelin parhaita rakennuksia. Kallis, toki, mutta alkupeli pitääkin hoidella niin että sitä rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Heti kun rahatalous alkaa olla kunnossa, on yliopisto seuraavana ostoslistalla; Tämän jälkeen aina kun saat ostettua jotain, on uusi rakennus välittömästi käytössäsi ja säästät monta kierrosta säätämistä. Eli ei hinta, vaan liian myöhään ostaminen saattaa johtaa siihen että yliopistosta ei ole hyötyä.
Jos rahataloutesi on tosi hyvässä kuosissa niin loppupelin vaan ostelet pisterakenukset (miehitettyinä!) poijes ja lopetat pelin nopeasti kaupunkisi täyttymiseen ennen kuin toiset ehtivät kunnolla saada laivaukset pyörimään. Tähän erityisesti pätee tuo ”aina ei kannata ostaa mitään” – ei voi täyttää kaupunkia alkupelissä pienillä hyödyttömillä rakennuksilla jos haluaa 1) että lopussa on tilaa kahdelle tai kolmelle pisterakennukselle, 2) että saa hankittua yliopiston ajoissa.
Enpä muista koskaan nähneeni että Yliopiston ostaja olisi pärjännyt pelissä. Ja on sitä tullut yritettyä kerran jos toisenkin, silloinkin kun rahaa on satanut laariin.
Sanoin, että vain jos kanssapelaajat ovat erittäin heikkoja, on yliopisto ”pelin parhaita rakennuksia”, useimmiten se on huonoimpia.
Pelin tekijä Andreas Seyfarth on sanonut haastattelussa, että Tehtaan (7) ja Yliopiston (8) hinnat pitää vaihtaa keskenään, jotta peli olisi tasapainossa. Se on kuulemma ainoa asia, mitä hän pelissä haluaisi muuttaa. Tällöinkään yliopisto ei ole kovin hyvä hankinta, mutta huomattavasti parempi. Kun taas tehdashan on melkoinen rahasampo. Itse olen photoshopannut ja tulostanut korjatut versiot rakennuksista, jotka liimasin vanhojen päälle.
Peli kyllä paranee (ja mutkistuu) huomattavasti noilla expansion 1 ja 2 settien uusilla rakennuksilla. Omasta mielestäni tämä perusrakennuksilla pelattava peli on hieman käynyt jo tylsäksi, mutta lisäosilla peliin tulee huomattavasti lisää itua.