Tämä opas on kirjoitettu Catanin uudisasukkaiden perusversiota varten. Lisäosat ja niihin liittyvät strategiat jätetään käsittelemättä, mutta Catanissa riittää pureskeltavaa yllin kyllin ilman lisäosiakin.
Kolmen ja neljän pelaajan pelit ovat hieman erilaisia. Kolmen pelaajan pelissä kaikille pelaajille on runsaasti tilaa ja oma vuoro tulee useammin, jolloin pelaajat voivat kontrolloida käsikorttiensa määrää paremmin. Useimmat pääperiaatteet soveltuvat kuitenkin molemmille pelaajamäärille.
Peli alkaa kylien laittamisella. Aloitus on ehkä pelin tärkein osa, joten kylien sijoittaminen kannattaa miettiä huolella. On hyvän tavan mukaista pelata oma vuoro nopeasti turhia jahkailematta, mutta aloituksessa ei kannata hosua, koska tässä vaiheessa voi jo hävitä pelin ennen ainuttakaan nopan heittoa.
Pidä mielessä seuraavat periaatteet, kun teet aloitusta:
- Maksimoi tulevien tuotteiden määrä. Numeroilla 6 ja 8 saat resurssin todennäköisyydellä 5/36, numeroilla 5 ja 9 todennäköisyys on 4/36, numeroilla 4 ja 10 todennäköisyys on 3/36, numeroilla 3 ja 11 todennäköisyys on 2/36 ja numeroilla 2 ja 12 todennäköisyys on 1/36. Kuutonen on siis viisi kertaa parempi kuin kakkonen.
- Valitse resursseja, jotka toimivat hyvin yhdessä:
- puu ja savi
- vilja ja kivi
- lammas, vilja ja kivi
- puu, savi, lammas ja vilja
Esimerkiksi jos tuotat paljon pelkästään puuta ja lammasta, et pysty tekemään ilman vaihtokauppaa melkein mitään. Erityisen hyödyllistä on, jos pystyt valitsemaan kyläsi siten, että joku numero tuottaa sinulle sekä puuta että savea tai sekä kiveä että viljaa.
- Analysoi pelilauta. Tutki mitä resurssia tulee olemaan yllin kyllin ja mistä resurssista tulee olemaan pulaa. Jos esimerkiksi savea on numeroissa 2, 9 ja 12, niin savi-9 on todennäköisesti erittäin arvokas ruutu. Jos mahdollista, niin aseta kyläsi siten, että saat itse harvinaisia resursseja, mutta muut eivät saa, jolloin tulet hyötymään pelin aikana käymällä kauppaa.
- Varmista että sinulla on tilaa laajentua ainakin yhden kylän verran, mieluiten kahden kylän verran. Jos sijoitat kyläsi ja tiesi huolimattomasti, muut voivat torpata laajenemismahdollisuutesi. Tämä on erityisen tärkeää nelinpelissä.
- Sijoita tiesi siten, että niistä on hyötyä. Käytännössä aina jos valitset tien siten, että se sojottaa kohti laudan keskustaa, joku laittaa kylänsä siten, että tiesi muuttuu turhaksi. Tästä syystä tie kannattaa laittaa osoittamaan kohti rantaa tai sellaiseen paikkaan, jota muut eivät tule valitsemaan aloituspaikaksi.
- Älä aliarvioi toisen kylän mukana saamiasi resursseja. Jos saat heti kättelyssä puun ja tiilen, pääset rakentamaan tietä haluamaasi paikkaan ja olet askeleen lähempänä kolmatta kylää. Jos jokin resurssi on harvinainen, on suuri apu että saat yhden ylimääräisen sellaisen resurssin pelin alussa.
- Hajauta kyläsi eri numeroille. Sijoita kyläsi siten, että saat resursseja ainakin neljällä, mielellään viidellä tai kuudella eri numerolla. Tasaisesti kertyvät resurssit ovat hyviä kahdesta syystä: käsikokosi ei ylitä seitsemää niin helposti vuorojesi välillä ja toisaalta huonon tuurin mahdollisuus pienenee. Panostamalla samoihin numeroihin todennäköisesti joko voitat ylivoimaisesti tai häviät selkeästi. Panostamalla eri numeroihin voit taistella voitosta melkein joka tapauksessa.
Monet pitävät Catanin Uudisasukkaita tuuripelinä, mutta käsitykseni mukaan noin yksi peli kymmenestä ratkeaa täysin tuurilla, jos vaikkapa nopista tulee koko alkupelin ajan samoja numeroita ja yksi pelaaja karkaa tavoittamattomaan johtoon. Toisaalta joskus käy niin, että yksi pelaajista tippuu pelistä jo alkumetreillä, mutta melkein aina kyse on enemmänkin huonosta aloituksesta kuin huonosta tuurista. Yleensä paras pelaaja kuitenkin voittaa ja tuurin vaikutusta voidaan vähentää kaupankäynnillä.
Yleensä ei kannata käydä kauppaa johtavan pelaajan kanssa ainakaan hänelle suotuisilla ehdoilla ja toisaalta häviöllä olevan pelaajan kanssa voi huoletta käydä kauppaa. Toisaalta jos johdat itse peliä, voit yrittää tarjota herkullisia sopimuksia muille pelaajille, mutta useimmiten tämä ei onnistu, jos kaikki pelaajat osaavat pelata. On kaksi erityisen tärkeää sääntöä kaupankäynnille:
- Älä käy kauppaa, jos vastustaja on lähellä kymmentä pistettä. On erittäin todennäköistä, että hän lopettaa pelin, jos joku antaa hänelle tarvittavan resurssin eikä vastapuoli ehdi hyötyä sopimuksesta.
- Älä käy kauppaa, jos vastustaja saa sen avulla kolmannen kylän tai ensimmäisen kaupungin ja itse et saa. Vastustajia ei saa päästää alkupelissä karkumatkalle, sillä kiriminen on vaikeaa.
Pelin aikana kannattaa laskea suurin piirtein mitä kortteja muilla pelaajilla on. Tästä on erityisen paljon hyötyä alkupelissä, koska jos heität seiskan, pääset varastamaan resurssin kanssapelaajalta ja jos olet pitänyt mielessä mitä resursseja muilla pelaajilla on, mahdollisuutesi ryöstää itsellesi kriittinen resurssi kasvavat. Riippuen pelikavereista ja pelitavasta, voit myös yrittää tehdä sellaisen sopimuksen, että et lyö rosvolla jotain pelaajaa, jos hän kauppaa kriittisen resurssin sinulle nimellistä korvausta vastaan. Toisaalta korttien muisteleminen on tärkeää, koska sillä tavoin monopoli-kortin pelaaminen voi olla erittäin antoisaa.
Pelissä pitää pyrkiä saavuttamaan nopeasti lisää tuotantoa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että haluat joko kolmannen kylän tai kaupungin nopeasti. Älä tuhlaa kaikkia resurssejasi alkupelissä pelkästään tien rakentamiseen ja korttien osteluun. Jos onnistut saamaan kolmannen kylän tai kaupungin ennen muita pelaajia, olet vahvoilla.
Pelin tarkoituksena on kerätä 10 pistettä. Nopein tapa kerätä 10 pistettä lienee 3 kaupunkia, pisin tie ja suurin armeija. Joskus lopetus voi tulla melko yllättäen ja kannattaa tarkkailla, että kukaan pelaaja ei pääse lopettamaan yllättäen peliä, koska varma voitto voi kääntyä tappioksi, jos kanssapelaaja pelaa esim. tienrakennuskortin, rakentaa kylän ja paljastaa voittopistekortin yhdessä vuorossa. Tarkkaile muiden pelaajien tilannetta ja tee esimerkiksi pisimmän tien varastaminen heille vaikeaksi.
On yksi melko varma tapa hävitä Catan: Lähteä kilpailemaan toisen pelaajan kanssa kyläruudusta ja hävitä tämä kisa. Useimmiten häviö tarkoittaa sitä, että olet tuhlannut kaksi tiepätkää turhaan etkä pääse rakentamaan kylääsi vielä vähään aikaan. Jos lähdet kilpasille toisen pelaajan kanssa, niin pidä huolta siitä että mahdollisuutesi voittaa kilpailu ovat erittäin hyvät. Jos kilpailu elintilasta on käynnissä, muista torpata kilpailijaa mahdollisimman paljon siirtämällä rosvoa kriittisiin resurssiruutuihin ja varastamalla häneltä kortteja. Yleensä kilpailua kannattaa kuitenkin välttää, mutta aina se ei ole mahdollista.
Pidä mielessä kehityskorttipakan jakauma:
- 2 tienrakennusta
- 2 keksintöä
- 2 monopolia
- 5 pistekorttia
- sotilaita
Yleensä jossain vaiheessa peliä sinun kannattaa laittaa kylä satamaan, että pääset vaihtamaan resursseja suhteessa 3:1 epäedullisen suhteen 4:1 sijaan. Yleensä satama kannattaa ottaa vasta kolmanteen (tai joskus neljänteen) kylään, mutta joskus 2:1 satamaa voi kokeilla myös alussa, jos näyttää siltä että kyseistä resurssia tulee pelin aikana sinulle paljon.
Pidä huolta, että et joudu ainakaan alkupelissä heittämään kortteja pois sen takia, että sinulla on yli seitsemän korttia. Muista, että neljän pelaajan pelissä ennen omaa vuoroasi noppaa heitetään kolme kertaa, joten neljän kortin pitäminen on turvallista, jos mikään ruutu ei tuota sinulle kahta resurssia. Älä koskaan jätä kahdeksaa korttia kouraan oman vuorosi lopussa. Käy vaihtokauppaa vaikka pankin kanssa, jos se on tarpeen. Useimmiten vaihtokauppaa kannattaa käydä tasaisesti muiden pelaajien kanssa, mutta vältä kauppoja, joissa toinen pelaaja selvästi hyötyy, mutta sinulle kauppa on yhdentekevä.
9 vastausta aiheeseen “Strategiaopas Catanin uudisasukkaisiin”
Hyvä opas, jolla pääsee jo hyvin pitkälle. Catan on mukava peli pelata aina silloin tällöin, vaikkakin olen pelannut erän, jossa nopat antoivat pelin aikana kahdeksan kertaa numeron 12 ja vain yhden kerran numeron 8…
Tuollaiset hyvin poikkeavat jakaumat ovat aina vähän epämiellyttäviä, mutta ne ovat se hinta, jonka joutuu maksamaan muuten varsin kätevästä satunnaisuudesta. Jotkuthan poistavat kummallisimpia jakaumia käyttämällä erilaisia korttivirityksiä, itse en ole tähän mennessä kokenut sellaista tarpeelliseksi.
Noppien satunnaisuus perustuu kahteen juttuun : A) noppien harhattomuuteen B) pelaajan heittoon.
Nuo peruslautapelien mukana tulevilta nopilta tuskin vaaditaan mahdottomia vaatimuksia, kunhan nyt ovat suunnilleen nopan näköisiä. Osa niistä saattaa ihan hyvin olla sen verran harhaisia, että vaikka niitä kuinka heittelisi niin tulokset eivät ole satunnaisia vaan puoltavat johonkin suuntaan.
Välillä olen nähnyt kyllä semmoista nopanheittelyäkin, että en yhtään ihmettele etteikö jossain tapauksissa tuo ”epätodennäköisyys” tule ihan heittäjästä itsestään. Jotkut siis vain poimivat nopat ja tiputtavat (matalalta) ne pöydälle, jolloin vähän riippuen tyylistä miten ne poimii ja tiputtaa niin jotkut sivut aiemmasta heitosta ovat huomattavasti todennäköisempiä. Jos tämä on ”ongelma” peliporukassa, niin voi tietty miettiä jonkun noppatornin käyttämistä tai tehdä tiukempia vaatimuksia kuinka heitot tulee tehdä (kupin avulla, sekoittaen kunnolla esim.). Ite ei ikinä ole näin pitkälle tarvinnut mennä, mutta oon kerran joutunut vakavasti miettimään asiaa…
Nää siis vain yleisiä kommentteja, enkä epäile että Ukkelin peleissä olisi kyse näistä. Joskus tietty kaikesta huolimatta se kaikkein epätodennäköisin tapahtuu. Siksi pidänkin nopista, enkä missään nimessä haluaisi korvata niitä noilla Mikon mainitsemilla korttipakkavirityksillä.
Minäkin pidän nopista, mutta monelle muulle ne ovat kirosana: ”Pelissä on noppia, peli on tuuripeli”. Jostain syystä itsekin olen pitänyt peleistä, joissa on enemmän kuin 1 noppa enemmän kuin yhden nopan peleistä, vaikka en osaa sanoa mistä se johtuu.
Yhden nopan todennäköisyysjakauman keskihajonta on liian suuri. Tästä syystä yhden nopan pelit ovat useimmiten paljon huonompia kuin useamman nopan pelit. :)
Nopista..
Ainakin periaatteessa nopat ovat osoitus aina tietystä tuuripelistä, mutta enpä ole vielä kenenkään kuullut väittävän, että backgammon on tuuripeli. Heitetäänhän siinäkin noppia (toisin kuin esim. shakissa, jossa nappuloiden liikkuminen on aina sama).
Eli omasta mielestäni backgammon on tuuripeli verattuna esim. shakkiin, mutta muuten se on enimmäkseen strategiapeli..
(Ja olen pelannut backgammon-peliä, jossa toinen pelaaja on heittänyt paljon tuplia ja voittanut sillä.)
Kyllähän backgammonia haukutaan tuuripeliksi tuon tuosta — mutta ei se tosiaan pidä lainkaan paikkaansa. Se on helppo testata pelaamalla esim. fiksua tekoälyä vastaan, turpiin tulee vaikka vaihtaisi nopanheitot päikseen ja ottaisi uusintaerän.
Kuten aiemmin on jo tullut todettua, Backgammon ei ole tuuripeli. Vähintään 8 peliä kymmenestä päättyy taitavamman pelaajan voittoon. Onneksi onnetar antaa heikommallekin mahdollisuuden pärjätä, mutta usein tuuriaan voi tukea ottamalla hyvin harkittuja riskejä ja rakentamalla kuvionsa kuntoon.
Tosin IPhonen ”tekoäly” osasi heittää noppansa turhankin taajaan kaikkia todennäköisyyksiä vastaan, 1/36 ei ollut IPhonelle mikään juttu. Pirulainen. Parempi kai pelata kaverin puuttuessa laudalla itseään vastaan.
Neljän hengen Catanissa kahtena iltana peräkkäin voitto äärimmäisen lähellä mutta nti Fortuna suosi lopulta kanssasisartaan (tänään 3 oli musta hevonen). Vaan hauskaa on ollut ja jälkipelit kruunaavat kaiken. Huomenna taas uusiksi.
Noppapelejä ei todellakaan useimmiten voi sanoa tuuripeleiksi. Tietysti pieni osa on tuuriakin. Tuurin osuus on suurin piirtein sama kuin arkielämässäkin, voihan huonolla tuurilla luntakin pudota katolta päälle tai auto ajaa päälle. Osaamattomalle noppapelin pelaajalle tuurin osuus on suurempi, samoin kuin silmät kiinni liikenteen seassa kävelevälle.
Noppapeleissä taito perustuu riskienhallintaan aivan kuten arkielämässäkin.
Esim. Monopolia moni sanoo tuuripeliksi. Niin väärä väite kuin vain voi olla. Jos esim. minua vastaan pelaa monopolia joku peruspelaaja, uskaltaisin lyödä tonnin vetoa että voitan pelin. Miljoonaa en silti löisi vetoa, koska joskus niskaani voi tippua katolta lunta.