Nyt maaliskuussa yritän päästä teidän pään sisään ja istuttaa yhden ajatuksen sinne. Kukaan ei varasta ideaasi!
Tämä asia tulee vastaan aika ajoin. Yleensä aloittelevat lautapelisuunnittelijat ovat huolissaan siitä, voiko omia ideoitaan näyttää kenellekään. Itsekin olin ensimmäisten pelieni kohdalla hieman huolissani, voinko näitä nyt esitellä, kun on niin uusi ja hieno idea. Ajattelin, että aloittelevalla suunnittelijalla ei ole paljoa sanottavaa, jos joku oman peli-idean ottaa nimiinsä.
Näinhän se menee. Aloitat suunnittelu-urasi jostain mullistavasta ideasta, jota ei vielä markkinoilla sinun silmilläsi ole nähty. Olet varma, että tämä peli menee heittämällä läpi julkaisijalle tai että se on ideana valmis jo joukkorahoitukseen. Olet niin innoissasi peli-ideasta, että et oikein osaa ajatella muuta. Väännät ja käännät ideaa päässäsi, teet siitä sen fyysisen prototyypin ja mietit sen jälkeen kenen kanssa tätä pelaan. Perhe, ok niitä ei pelisuunnittelu kiinnosta. Pelikaverit, käy koska pystyn kontrolloimaan vielä testaajamäärän.
Mihin peli on tämän jälkeen edennyt? Sanotaan, että olet hieronut ideaa sen viitisen peliä perheen ja pelikavereiden kanssa. Karkeat virheet näkyvät ja niitä pystyy hiomaan. Mitä tämä jälkeen tulee? Jatkat saman porukan kanssa pelaamista ja homma etenee. Kaverit antavat pieniä jyväsiä lisää peliin, mutta peli pysyy samana. Onko tämä idea nyt jo peli?
Tässä kohtaa on suuri ryhmäajattelun vaara. Idean testaaminen pienellä porukalla johtaa siihen, että sitä pelataan samalla tavalla ja pelin virheet pysyvät piilossa, koska kaikki tietävät ne ja välttelevät niitä. Olisi aika näyttää peliä muillekin? Mutta mutta, joku vie kuitenkin idean minulta ja tekee sen itse, ajattelee tässä kohtaa aloitteleva pelisuunnittelija.
Tähän väliin sopii muutama pointti mitä Daniel Solis on sanonut aiheesta blogissaan.
- Ideas aren’t that special.
- Your ideas are stolen… from someone else.
- Ideas don’t reveal emergence.
- Your idea alone is not a game.
Tai kuten Nat Levan on todennut blogissaan
- It’s important to recognize that other people can and will have the same ideas as you, and learn how to deal with that fact.
Tarkoitus näissä oli tuoda se tosiasia esille, että ihmiset maailmassa saavat samankaltaisia ajatuksia samaan aikaan tietämättä toisistaan. Ainut tapa välttyä tältä on jättää oma idea pöytälaatikkoon ja antaa muiden tehdä työt. Siinäpä se suunnittelijan ura sitten oli. Jos kuitenkin haluat jatkaa yrittämistä, niin kysymys ei olekaan enää ”entä jos joku varastaa ideani”, vaan ”miksi minun pitäisi olla huolissaan jos joku varastaa ideani”. Oletko myös aivan varma, ettei samaa ideaa ole jo käytetty kokemustasoosi peilaten?
Ideoita riittää ja niitä viime kuussa esittelin. Niistä kirjoittaminen ja julkiseen tietoon laittaminen edesauttaa niiden ideoiden lentoonlähtöä. Jos sinusta tuntuu, että niissä on jotain itua, niin ota se itsellesi ja tee siitä peli. Ainoa asia mitä minä haluaisin olisi että kirjoittaisit kokemuksesta jossakin. Toisten suunnittelijoiden päiväkirjat ja pelien design diaryt BGG:ssä ovat mielenkiintoisia ajatusten herätyspaikkoja. Niistä voi löytää lisää ideoita, mutta niissä voi myös haastaa suunnittelijoita. Miksi olet tehnyt näin?
Tuo on se tärkein asia, miksi minusta ideoista pitää keskustella avoimesti. Se, että joku kyseenalaistaa mitä olet tehnyt ja näkee vaivaa, haastaa sinua viemään ideaa eteenpäin. Jos joku ei tykkää ideastasi ei tarkoita sitä etteikö sitä kannattaisi kehittää. Palaute, varsinkin rehellinen palaute, on se mitä haluat omian ideoidesi kanssa. Palautteen kautta tulee peleistä parempia ja paremmat pelit tullaan julkaisemaan. Lautapelisuunnittelun julma totuus on, että ideat eivät juuri ole minkään arvoisia. Ei pidä jäädä kiinni siihen, että minun ensimmäisen, toisen, kolmannen tahi neljännen idean on pakko toimia. Vasta tuntien valmistelujen, pelitestausten ja lukuisten versioiden jälkeen ideasta syntynyt peli voi olla jonkun arvoinen.
Täytä pöytälaatikkosi peli-ideoilla, tee niistä protoja, pelaa ystävien kanssa. Sen jälkeen haluaisin, että kertoisit niistä muillekin. Lautapeliseuran foorumi on suomalaiselle hyvä paikka. Itse yritän pelisuunnittelupuolella kommentoida. BGG antaa myös englantia ymmärtäville lisää mahdollisuuksia, kuten myös BGDF. Ota kommentit vastaan ja paranna peliäsi.
Lautapeliseuran foorumeilta voi löytää monta keskustelua tästä aiheesta:
Sekä muilta sivustoilta:
Nyt kun on tämä asia saatu pois alta, ensi kuussa päästään jo miettimään hieman pelejä.
3 vastausta aiheeseen “Lautapelisuunnittelun askeleita 3 – Kukaan ei varasta ideaasi”
Mitä tehdä, kun tilanne on tämä:
Minulla on peli-idea (kerron siitä mielelläni runsassanaisesti, mutta säästän teidät siltä tässä), josta haluaisin kehittää pelin, koska luulen että sen kehittäminen ja pelaaminen olisi tosi hauskaa. Pelin ei tarvitse menestyä kaupallisesti, se voi olla halpa omakustanne, josta otetaan 10 kpl painos, tai print&play-tyyppinen, tai pelkkä oma proto. Olisi vain todella hauskaa tehdä siitä toimiva(!) peli, sillä idea on teemassa, joka on jo tosielämässä vahvasti ”pelillinen”, ja olisi mielenkiintoista yrittää siirtää se mahdollisimman tarkasti lautapeliksi. Ehkä sitä joku saman alan harrastaja voisi ostaakin, mutta se ei ole päätarkoitus.
Ongelma on, etten ole pelisuunnittelija, vaan lautapeliharrastaja, ehkä ehdi tässä elämäntilanteessa alkaa pelisuunnittelijaksi. Auttaisiko kukaan edes vähän kokeneempi suunnittelija minua kehittämään ideasta pelin, ihan vain hauskuuden vuoksi?
Yksi mahdollisuus on kirjoittaa aiheesta Lautapeliseuran pelisuunnittelufoorumille. Jos ideasi on kiinnostava, joku voi hyvinkin innostua kehittelemään sitä kanssasi eteenpäin.
Kokeillaan!