Kategoriat
Pelisuunnittelu

Lautapelisuunnittelun askeleita 11 – Sopimus

Peli on tehty, sille on löydetty julkaisija, nyt täytyisi allekirjoittaa julkaisusopimus. Mitä julkaisusopimuksessa voi olla ja mitä siinä pitäisi olla?

Olet löytänyt julkaisijan ja on aika käydä läpi julkaisusopimustasi. Itsellä on kokemusta neljästä sopimuksesta, joista voin vain todeta että suht samoilla linjoilla eri julkaisijat etenevät. Seuraavia asioita voi sopimus sisältää.

Ennakot ja rojaltit

Ennakot ovat olleet ennen suositumpia kuin nykyään. Se on ymmärrettävää, sillä julkaisijoita on tullut viime vuosina pilvin pimein ja heidän kassavirtansa on lähinnä pelistä peliin ilman suuria voittoja. Jos saat ennakkoa, on todennäköistä, että se lasketaan pois rojalteista.

Rojaltien määrä voi olla prosenttiosuus kauppa- tai tuotantohinnasta, mutta mahdollista on myös kiinteä summa jokaista tuotettua peliä kohden tai prosenttiosuus julkaisijan voitoista. Prosenttiosuus voi olla koko sopimuksen ajan sama tai se voi nousta uusien painoserien myötä.

Yleisin tapa ehdottomasti on prosenttiosuus tuotantohinnasta, joka tarkoittaa sitä, että julkaisija kerää pelistä saadut voitot jakamatta niitä. Minusta tämä on hyvä tapa, sillä julkaisijalla on myös suurin riski. Prosentit liikkuvat 5–8 % tietämillä, joka tarkoittaa sitä että kaupasta ostetusta 40 € pelistä suunnittelija saa 1–2 € itselleen.

Suunnittelija on siis yhtä arvokas kuin kourallinen puukuutioita julkaisijalle, rahallisesti mitattuna. Painosmäärä liittyy vahvasti tähän ja normaalikoko painokselle on 2000–3000 kpl, varsinkin jos kyse on tuntemattomammasta suunnittelijasta.

Oikeuksien palautuminen

Oikeuksien palautuminen on hyvä olla jokaisessa sopimuksessa. Onhan kyse kuitenkin sinun pelistäsi. Oikeuksilla tässä tapauksessa kuitenkin tarkoitetaan pelin sääntöjä. Jos et ole itse osallistunut taiteen tekoon, et tule saamaan oikeuksia niihin. Oikeuksien palautus voi tapahtua seuraavissa tapauksissa: peliä ei ole julkaistu ennen tiettyä päivämäärää, julkaisija lopettaa toiminnan, tietty aika kuluu viimeisen painoksen jälkeen, jos peli ei myy tiettyä määrää tiettyyn päivämäärään mennessä tai peli loppuu julkaisijan varastosta.

Näistä yleisin tapa sopimuksen päättymisen taitaa kuitenkin olla tuo edeltävästä painoksesta kulunut aika. Yleisesti julkaisijat laittavat vielä jatko-aikalauseen, joka mahdollistaa pidentää aikaa sillä lupauksella, että peli palaa takaisin tuotantoon.

Ilmaiskappaleet

Sopimuksissa voidaan pitää normaalina, että suunnittelija saa muutamia kopioita ilmaiseksi kunhan kukin painos on tehty. Määrä tulee olemaan jossain viiden ja viidentoista välissä. Näiden kopioiden lisäksi suunnittelijalla pitäisi olla mahdollisuus ostaa pelejä alennettuun hintaan.

Kansainvälinen jakelu ja uudet versiot

Sopimuksessa olisi hyvä myös mainita julkaisijan aikomus löytää sopivia partnereita ympäri maailmaa. Mielestäni on win-win suunnittelijalle ja julkaisijalle, että peli löytää toisia julkaisijoita, jotka voivat tehdä paikallisia versioita. Rahallista hyötyä suunnittelija voi saada taas prosenttiosuutena tuottajan rojaltimaksuista tai hyöty voi olla kuten alkuperäisessä sopimuksessa. Tähän samaan voidaan myös laittaa lisäosat, digitaaliset versiot ja muut hyödykkeet mitä pelistä mahdollisesti tehdään.

Nimi laatikon kannessa

Nimi laatikon kannessa pitää mainita sopimuksessa. Lause, jossa todetaan, että suunnittelijan nimi on laatikon kannessa, pitää lukea sopimuksessa, ellei ole jotain todella painavaa syytä. Tämä vie sinun suunnittelijan uraasi eteenpäin todella paljon. Voit näyttää seuraaville partnereille että pystyt viemään projektin loppuun ja kun sinulta tulee useampi peli ulos, pelaajat alkavat hahmottamaan, että nimesi tarkoittaa jotakin.

Haluat tietysti nimesi tarkoittavan suht laadukasta tuotetta tai että osaat varmasti tehdä tietyn genren pelejä.

Muita yksityiskohtia

Viimeisenä muutamia asioita, jotka on hyvä pitää mielessä sopimuksia hioessa. Toisaalta ne ensimmäiset sopimukset ovat varmaan suorilta allekirjoitettavia, sillä pelivaraa ensimmäistä peliä julkaistavaksi saavalla suunnittelijalle ei ole.

Kuinka paljon sinulla suunnittelijana on vaikutusmahdollisuuksia lopputulokseen? Yleensä suunnittelija voi sanoa mitä sanoo ja julkaisija hyväksyy sen, mutta loppukädessä jos joku suunnittelijan ratkaisu ei miellytä, niin julkaisija voi pitää oman päänsä. Tämä on hyvä kirjoittaa ylös, että kumpikin tietää, miten se menee. Haluatko viimeisen sanan taiteeseen tai komponenttien ilmeeseen? Asiat paperille, niin molempien osapuolien on helpompi mennä eteenpäin.

Kickstarter-mahdollisuus on nykypäivää. Eurooppalaisilla julkaisijoilla tämä on harvinaisempaa, mutta ei ennennäkemätöntä. Jos pelisi menee Kickstartteriin, olettaisin julkaisijan haluavan sinun osallistuvan keskusteluun. Muuttuvatko rojaltit, jos pelisi onkin joukkorahoituspohjainen?

Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen alkaa se vaikein vaihe, julkaisun odotus. Tosin ennen sitä olet varmasti mukana sääntökirjan kirjoituksessa, komponenttien ilmeen viimeistelyssä, pelitaiteen katsannossa, etkä saa unohtaa pelitestausta vielä tässäkään vaiheessa. Hyvänä puolena tässä on se, että protosi tulee varmasti näyttämään paremmalta ja testaajat ovat ehkä hieman enemmän mukana, kun tietävät, että peli tullaan julkaisemaan ja kiitokseksi saattaa oma nimi löytyä sääntökirjan sivuilta.

Unpub-verkoston julkaissut hyviä graafeja aiheesta.

Ensi kuussa sarjan viimeisessä jutussa kerrotaan, mitä tehdä kun pelin julkaisuajankohta on lähellä. Mitä tehtäviä suunnittelijalla saattaa olla vielä julkaisun jälkeen?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *