Kategoriat
Pelisuunnittelu

Lautapelisuunnittelun askeleita 10 – Julkaisijan etsintä

Olet pelitestannut pelisi nyt loppuun asti. Nyt sille pitäisi löytää julkaisija. Miten saat pelillesi julkaisijan? Kalle Malmioja jakaa vinkkejä julkaisijan löytämiseen.

Vihdoin pelisi näyttää hienolta, sitä on pelitestattu tuomiopäivään saakka, säännöt on  kirjoitettu ja hiottu – mitä sitten? Peli pitää saada maailmalla muiden pelaajien käsiin ja kätevimmin tämä käy julkaisijan kautta.

On toki mahdollista, että teet pelistä print-and-play-version ja jaat sen kaikille ilmaiseksi tai rupeat itse oman pelisi julkaisijaksi, jolloin kaikki työ kaatuu sinun niskaasi. Käsittelen tässä kuitenkin vain tuota ”suunnittelija etsii julkaisijaa” -menetelmää, sillä tunnen sen parhaiten.

Julkaisijan etsintä on kuin työnhakua

Julkaisijan etsintää on kuin työn hakemista. Harvemmin kukaan tuntee sinua, kun lähestyt ensimmäistä kertaa julkaisijaa, jonka vuoksi on valitettavan helppoa kadota massan mukaan. Pahin mahdollinen tapaus on, jos lähestymistapa on julkaisijan mielestä väärä tai viestistä puuttuu jotain oleellista, jonka vuoksi voit tippua ”en jaksa”- listalle.

Siksi ensimmäinen asia, mitä suunnittelijan pitää tehdä, on tutkia julkaisijoita. Mitä kukin julkaisija on julkaissut ennen ja sopiiko pelisi heidän linjaansa sekä mekaniikkojen että teeman kautta. Ei ole mitään järkeä yrittää lähettää lastenpeliä sotapelijulkaisijalle tai historiasimulaatiota fantasiajulkaisijalle.

Suunnittelijaystävällisten julkaisijoiden nettisivuilta löytää ohjeet pelin esittelyyn (submission guidelines), jotka kannattaa lukea. Sieltä voi löytää vinkkejä, millaisilla peleillä heitä kannattaa lähestyä.

Miten julkaisijaa lähestytään sähköpostilla

Kylmiltään sähköposteja läheteltäessä on mielestäni ok lähettää usealle julkaisijalle kerralla samankaltainen viesti, tosin on hyvä mainita tämä siinä sähköpostissa. Tämän sähköpostin pitää olla ytimekäs ja yksilöity kullekin julkaisijalle.

Sähköpostin pitäisi sisältää heti se pelisi koukku: miten tämä peli eroaa muista peleistä ja miksi tämä pitää julkaista. Muista myös lisätä peliaika, pelaajien lukumäärä, ikäsuositus, päämekaniikat ja teema. Hyvänä lisänä on myös pelin kohdeyleisö ja mahdollisesti kuva pelistä pelin aikana. Pelin komponentit on hyvä mainita köntteinä, esimerkiksi 40 korttia ja 50 kuutiota. Tosin voit mennä yksityiskohtaisemminkin erikoisuuksiin, kuten ”tämä peli sisältää pelkästään kortteja” tai ”tässä tarvitaan miniatyyrejä”.

Kaiken ylläolevan voit myös sisällyttää sell sheetille. Se on yhden sivun mittainen dokumentti, jolla yritetään houkutella julkaisijaa. Esimerkkejä sell sheeteistä löytyy Flickristä.

Viimeisenä itse laitan aina linkin PDF-sääntökirjaan. Tämä on hyvä tehdä siten, että sääntökirja on saatavilla, mutta ei pakolla mukana. Jos julkaisija kiinnostuu pelistä sähköpostin perusteella, niin hän saa heti lisätietoa sääntökirjasta. Tämä vähentää yhden sähköpostin lähettämistä takaisin suunnittelijalle eli on ajan säästöä julkaisijalle, mikä on aina hyvä juttu. Itse en ole koskaan vielä kokeillut esittelyvideon tekemistä, mutta näen kyllä sellaisesta olevan hyötyä. Nopea viiden minuutin hyvin käsikirjoitettu Youtube-video, jossa esittelet pelin, auttaa varmasti eteenpäin.

Tapaaminen on aina hyvä

Jos on mahdollista, suosisin tapaamista jossain tapahtumassa julkaisijan kanssa. Suomalaisilla ei ole kovin montaa mahdollisuutta tähän vuositasolla, mutta jos mennään vaikka Eurooppaan, niin Essenin Spiel on loistopaikka tavata useampikin julkaisija. Tapaamisessa sinä olet yhtä tärkeä kuin peli, sillä julkaisija joutuu sijoittamaan myös sinuun. Jos tunnut olevan vastahakoinen muutoksille tai olet muuten epäluuloisen oloinen tapaamisessa, harva julkaisija viitsii riskeerata kanssasi.

Jos tapaat tai lähetät pelisi julkaisijalle, pidä huolta, että se on esittelykelpoinen. Ei enää kirjoitettua tekstiä korteilla ja komponentit ja kuvitus muutenkin lähellä sitä visiota, mikä sinulla on julkaistusta pelistä. Pelissä pitää olla kaikki komponentit mukana sekä useampi sääntökirja.

Kun olet lähettänyt pelisi julkaisijalle, yritä hillitä itsesi sähköpostien kanssa. Harvoin kukaan saa vastausta kuukaudessa tai kahdessa. Vaikka julkaisijoita on tällä hetkellä pilvin pimein, pelejä on sitäkin enemmän ja aika on kortilla kaikilla. Lähetä siis kerran parissa kuussa viestiä, jossa kyselet missä mennään. Vuoden jälkeen voit jo vaatia, että tehkää päätös, joka tässä vaiheessa on yleensä kielteinen ja saat pelisi toivottavasti takaisin postissa.

Sillä välin kun peli on julkaisijalla, sinulla on hyvää aikaa parantaa sitä. Pelitestausta voi tehdä aina lisää, myös sokkotestejä, sääntökirjaa voi aina hioa ja palautetta pitää kuunnella ja mahdollisesti tehdä isojakin muutoksia.

Älä toimi näin

Ylläolevat toimintatavat auttavat asiaasi, mutta voit myös haitata etenemistäsi. Ensimmäisen sähköpostin pitää olla lyhyt, ei monen sivun mittainen. Keskity oleelliseen, julkaisijaa ei kiinnosta pelin kehitys tähän pisteeseen. Teemaan syvemmin meneminen on mielestäni myös turhaa, sillä julkaisija voi aina muuttaa teemaa. Teema on julkaisijalle tärkeämpi kuin suunnittelijalla jo pelkästään myynnin maksimoinnin kannalta. Tätä suunnittelija ei ehkä tiedosta tai tiedä. Julkaisija tietää paremmin, mikä myy. Julkaisijalla voi olla työn alla jo toinen samasta teemasta oleva peli. Samoista syistä teemaan liittyvää taidetta ei kannata teettää.

Suosittelen myös vahvasti välttämään immateriaalioikeuksia (IP) vaativia pelejä. Lisenssit maksavat rahaa ja se harvemmin kannattaa. Kenenkään ei kannata pyytää julkaisijaa allekirjoittamaan salassapitosopimusta tai olla huolissaan oman pelin varastamisesta. Kenenkään julkaisijan ei kannata varastaa peliäsi, pelejä kyllä riittää.

Lähesty julkaisijoita peli tai maksimissaan kaksi kerrallaan, äläkä aseta julkaisijoilla aikarajoja. Jos tarvitset aikarajan, voit melkein olla lähettämättä peliä. Kun olet lähettänyt pelin yhdelle julkaisijalla, muut julkaisijat tippuvat kyydistä tässä vaiheessa. Älä koskaan lähetä pelejäsi julkaisijalle pyytämättä.

Uskon, että on parempi olla tekemisissä vain yhden julkaisijan kanssa prototestaus-vaiheessa ja uskon, että julkaisija on samaa mieltä. Tämä on sitten hieman ristiriidassa sen kanssa että lähesty useampaa kerralla. Mitä teet jos kaksi pyytää peliä? Onko parempi kuitenkin edetä hitaasti yksi kerrallaan?

Onnea julkaisijoiden etsimiseen

Näillä vinkeillä pääset alkuun julkaisijan etsinnässä. Julkaisijoita löytää vaikka Board Game Linksin julkaisijalistasta. Mieti mitä haluat välittää pelilläsi, ei idealla. Ole ystävällinen ja kärsivällinen sähköposteissa.

Jos pystyt, tapaa julkaisija ja tutustu heihin. Joskus on jopa parempi olla esittelemättä omaa peliä vaan olla vain apuna. Lähde vapaaehtoiseksi esittelijäksi ja hommaa jalkasi oven väliin sitä kautta.

Julkaisijan etsintä vaatii paljon aikaa, mutta kuten kaikessa muussa se helpottuu mitä enemmän sitä tekee.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *