Oman pelin saaminen julkaistuksi on mutkikas juttu. Oikoteitä onneen ei ole, mutta tämän artikkelin myötä opit välttämään tavallisimmat virheet, joihin aloittelevat pelisuunnittelijat syyllistyvät. Näin voit parantaa mahdollisuuksiasi saada pelisi julkaistua tuntuvasti.
Tutustu peleihin
Tiesitkö, että maailmassa on kymmeniä tuhansia lautapelejä? Jos aikaisempi pelikokemuksesi on linjaa Monopoli, Afrikan tähti, Kimble ja Trivial Pursuit, on korkea aika päivittää lautapelitietämystäsi! Jos ei tunne nykyaikaisia pelejä, on vaikeaa tehdä lautapeliä, joka pärjää vertailussa uusille peleille.
Tutustu siis uutuuksiin! Käy läpi ainakin sellaiset modernit hittipelit kuin Carcassonne, 7 Wonders, Ticket to Ride, Dominion – Valtakunta ja Pandemic. Voit saada aivan uusia ideoita!
Huomaa myös, että maailmaan mahtuu loppujen lopuksi rajallisesti ideoita. On hyvin mahdollista, että joku muu on tehnyt jo jotain samankaltaista. Paras paikka tutustua olemassa oleviin peleihin on kymmeniä tuhansia pelejä luetteloiva BoardGameGeek. Sen selaileminen voi olla hitusen haastavaa kokemattomalle, mutta Geekiä penkomalla voit löytää pelejä samasta aiheesta kuin oma pelisi.
Idea ei yksin riitä
Monet aloittelevat pelisuunnittelijat yliarvostavat ideoitaan. Tämä näkyy siinä, että ideaa vartioidaan mustasukkaisesti, eikä sitä missään nimessä kerrota kenellekään. Saatetaan harkita jopa patentointia.
Väärin! Kukaan ei halua varastaa ideaasi, ei ainakaan pelifirma. Hyviä ideoita nimittäin riittää aivan valtavasti. Niitä keksii jokainen, joka pelaa tarpeeksi lautapelejä. Olennaista on se, miten siitä hyvästä ideasta hiotaan toimiva peli. Se on paljon vaikeampi vaihe. Voit siis huoletta kertoa ideastasi muille. Patentoiminen on useimmissa tapauksissa rahan ja ajan hukkaa.
Pelifirma ei siis halua pelkkää ideaa, vaan lähes valmiin pelin. Ideoita riittää, eikä julkaisijoilla ole aikaa kehittää niistä toimivia pelejä. Jotta pelisi julkaistaisiin, sinun on hiottava se siis valmiiksi. Viimeisen päälle valmis sen ei tarvitse olla, varsinkaan ulkoiselta toteutukseltaan, mutta mitä valmiimpi peli on, sen varmempaa on sen saaminen julkaistuksi.
Testaa, testaa ja testaa!
Kaikista yleisin ja vakavin virhe aloittelevilla pelisuunnittelijoilla on testauksen unohtaminen. Peliä pitää pelata paljon, kymmeniä tai satoja kertoja. Jos et itse jaksa pelata peliä niin paljon, miten kukaan muukaan jaksaisi? Muista kokeilla rikkoa peliäsi tahallaan kokeilemalla mitä oudoimpia strategioita. Eihän peli edellytä toimiakseen pelaajilta juuri tietynlaista tapaa pelata?
Varmin tapa mokata peli on unohtaa sokkotestaus. Sokkotesti tarkoittaa sitä, että peliä pelaa sellainen porukka, joka ei ole nähnyt sitä koskaan aikaisemmin. Suunnittelija ei saa olla mukana! Pelaajien on selvittävä pelistä yksin, pelkästään sääntökirja apunaan. Sokkotestin onnistuminen edellyttää siis, että sääntökirjasi on luettava, kattava ja ristiriidaton — nämä ovatkin tärkeitä vaatimuksia julkaistulle pelille. Järjestä siis ainakin muutama kierros sokkotestejä siten, että korjaat sääntökirjaa testien välillä.
Sääntökirjan hiominen on sikälikin tärkeää, että usein pelin julkaisua harkitseva taho haluaa tutustua peliin nimenomaan lukemalla sen säännöt.
Hae apua ja tukea
Yksinään ei kannata kyhjöttää, vaan peli-ideasta kannattaa keskustella muiden pelisuunnittelua harrastavien kanssa. Pelisuunnittelusta puhutaan esimerkiksi Lautapeliseuran foorumilla ja englanniksi Board Game Designers Forumilla. Erilaiset pelisuunnittelukilpailut kuten Lautapeliseuran toisinaan järjestämät suunnitelukilpailut tai arvostettu Hippodicen suunnittelukilpailu ovat myös oivallinen tapa testauttaa pelinsä tasoa ja saada palautetta.
Pelkästään se, että joku lukee pelin säännöt, voi paljastaa pelistäsi jonkun vian tai puutteen, jota et itse keksinyt. Jos mieltäsi askarruttaa jonkun yksityiskohdan toteutus, eri foorumeilta saat ideoita, miten asian voisi toteuttaa. Erilaisilta suunnittelijafoorumeilta, myös Lautapeliseuran foorumilta, löydät lisäksi kokeneita suunnittelijoita, jotka ovat julkaisseet pelejä ja osaavat siten neuvoa julkaisuvaiheen yksityiskohdissa.
Apua pyytäessään kannattaa muistaa hyvät tavat ja sopivan nöyrä suhtautuminen oman peli-idean erinomaisuuteen. Jos suhtautuu jokaiseen vastaantulijaan mahdollisena idearosvona eikä suostu näyttämään pelinsä sääntöjä kenellekään, kukaan ei auta ja lopputulos on todennäköisesti floppi. Jos suhtautuu asiaan avoimemmin, saa apua ja tuloksena on takuuvarmasti parempi peli, joka mahdollisesti jopa julkaistaan.
16 vastausta aiheeseen “Hyvästä ideasta julkaistuksi peliksi”
Hienoa, että on tällaisia artikkeleita! Tämä auttaa aloittelevaa pelintekijää tosi paljon.
Tietääkö kukaan, että olisko tällaisia artikkeleita lisää?
[…] Many of the steps have been told to me in a great Finnish post by boardgame guru Mikko Saari. A link to the post. This entry was posted in Ideas. Bookmark the permalink. ← How to make buying […]
Olen kehitellyt lautapeliä (aiheesta kreikka, yllätys yllätys) ,johon tarvitsisin välimeren kartan. Onko mahdollista esim. tulostaa kartya jostakin tms. , kun omat graafiset taitoni ovat sen verran heikot etten ihan heti lähtisi itse piirtämään
Tämä on siis vasta proto, ei tatvi kovin hieno kartta
Julius, kyllähän netistä karttoja löytyy. Prototyyppivaiheessa tekijänoikeuksista ei tarvitse hirveästi välittää – omaan käyttöön voit kyllä kopioida netistä kuvamateriaalia surutta. Sopivan kartan löytäminen voi tosin olla hieman hankalaa.
Siinä vaiheessa kun peliä pistää julkiseen jakeluun, tekijänoikeuksien kanssa on syytä olla tarkempi.
Okei, juuri noita tekejänoikeuksia lähinnä mietinkin.
Tästä artikkelista ja keskusteluista oli tosi paljon apua! Onneksi löysin tämän. Minun kehittämän pelin kohteena on koulut n. 3-5 luokan oppilaat ja vanhemmatkin. Mietin, että kuinkahan lautapeli yhtiöt on tällaisista matikka peleistä kiinnostuneita ja olisko kuitenkin järkevää painattaa peli itse. Peli ja materiaalit on loppuun asti viimeistelty…
Anniina, suhtautuisin erittäin kriittisesti itse painattamiseen – se on kallis, epävarma prosessi, jossa on mahdollista mokata monessa kohtaa. Pelien tekeminen hyvin vaatii paljon osaamista.
Sopisikohan matikkapelisi esimerkiksi Oppi & Ilo -sarjaan? Siinähän julkaistaan paljon erilaisia opetuspelejä. Lähestyisin pelillä SanomaPron Lotta Jansénia (yhteystiedot täältä), joka varmasti muutenkin olisi oikea ihminen neuvomaan opetuspelien tekemisessä.
Minullakin olisi peli suunnitteilla, mutta pienemmälle yhteisölle. En tavoittele sillä niinkään voittoa, +/- = 0 riittää minulle.
Avaan hiukan. Kotipaikkakuntani on pieni, mutta mökkipaikkakuntana väkiluku moninkertaistuu kesäisin. Suunnittelemani peli muistuttaa Afrikan tähteä, mutta pelini sijoittuu paikkakuntaani ja säännöt poikkeavat paljon, että samasta pelistä ei voi todellakaan puhua.
Yhteisö jolle pelin olen suunnitellut on paikalliset ihmiset ja mökkiläiset. Säännöt ovat sen verta yksinkertaiset, että peliä voi kutsua perhepeliksi ja pohjautuu noppatuuriin eikä strategiaan.
En tavoittele voittoa, vaan mainetta ja kokemusta, jotta voin suunnitella toisen pelin joka olisi strategisempi, modernimpi ja kilpailukelpoinen muiden nykyaikaisten pelien kanssa, eli sillä voisi olla mahdollisuus menestyä.
Santeri, pelien suunnittelussa keskeinen juttu on kohderyhmän huomioiminen. Tuollaiselle kohderyhmälle on syytäkin kehitellä jotain säännöiltään yksinkertaista ja riittävän suoraviivaista.
Kohdallasi isoin haaste lienee se, miten peliä saisi tuotettua sopivan edullisesti riittävän pienen erän – halpa hinta, joka tässä tapauksessa lienee myös kohderyhmälle aika tärkeä asia, toteutuu yleensä helpoimmin, kun painos on suuri.
Tarvitsisi löytää 100kpl jämäkkää, silti keskeltä A4:seksi taittuvaa blancoa pelilautaa!!!
Osaako kukaan suositella kauppaa???
Kiitos jo!!!
Jukka, Spielmaterial palvelee tässäkin asiassa.
Hei Mikko. Olen suunnitellut kortti peliä jo muutaman vuoden ja haluisin kysyä miten oman pelini myyminen käytännössä tapahtuu ja minkälaisia kustannuksia on syytä pitää mielessä. En ole löytänyt infoa kehen olla yhteydessä tai miten eteneminen prototyypin tasolta etenee.
Kontekstia pelin tyypistä se etäisesti muistuttaa exploding kittens nimistä peliä samanlaisella kohderyhmälle ja pelaaja määrällä, mutta pelinä se kuitenkin pelaa strategisesti erilaisesti.
Santeri, tässä kohtaa sinulla on oikeastaan kolme vaihtoehtoa:
1. Lähdet kaupittelemaan peliäsi julkaisijoille. Otat yhteyttä pelijulkaisijoihin (Suomessa lähinnä Lautapelit.fi, Martinex, Tactic, Toyrock), esittelet ideasi ja katsot, mitä sanotaan. Jos peli kelpaa jollekin julkaisijalle, sinulle ei koidu kustannuksia, vaan julkaisija vastaa menopuolesta. Sinulle maksetaan sitten rojalteja pelin myynnistä. Joku viitisen prosenttia pelin tukkuhinnasta lienee aika realistinen lähtöarvio rojalteista.
2. Julkaiset pelin itse joukkorahoituksella (Gamefound, Kickstarter, Mesenaatti). Tämä on työläs prosessi, koska sinun pitää osata itse hoitaa kaikki – eli tähän ei kannata lähteä, ellei apuna ole muita ihmisiä, jotka osaavat markkinointia, graafista suunnittelua ja niin edelleen. Harva nimittäin osaa itse kaikkia näitä asioita tarpeeksi hyvin. Joukkorahoituksen etuna on se, että joukkorahoitusalustojen kautta saa valmiiksi joukon potentiaalisia ostajia ja toisaalta se vähentää vähän riskiä, koska et voi päätyä tilanteeseen, jossa olet painattanut peliä 2500 kappaletta ja ostajia on 13. Joukkorahoitus näyttää armotta, jos pelisi ei kiinnostakaan ketään.
3. Julkaiset pelin itse suoraan. Tässä on samat ongelmat kuin joukkorahoituksessa, mutta lisäksi se riski, että kun et ole selvittänyt kysyntää ennen pelin teettämistä, hyvin todennäköisesti yliarvioit sen. Tässä vaihtoehdossa pitää myös olla hyvä käsitys myyntikanavista, jotka pelisi ottavat myyntiin.
Exploding Kittens oli suosittu, koska Matthew Inman teki yhtä maailman tunnetuimmista nettisarjiksista, ei siksi että se oli jotenkin todella erinomainen peli. Mitä sinulla on sellaista, joka myisi sinun peliäsi? Pelkkä hyvä peli ei yksinään riitä tuossa Exploding Kittens -kohderyhmässä; sen kohderyhmän kuluttajille pitää olla joku pelin ulkopuolinen täky tekemään pelistä kiinnostavan.
Ensi alkuun kannattaa lähestyä julkaisijoita pelisi kanssa, sieltä voit sitten saada asiantuntevaa palautetta siitä, missä kunnossa pelisi on.
Suunnittelen opetuslautapeliä, jonka kohderyhmä rajattu mutta globaali (miljoonia), joten kiinnostaisi julkaisijat joiden levikki EU/Australia/USA. Pohdin, että tarvitseeko visuaalisen ilmeen olla kuin valmis jos antaa diilin julkaisijalle, ja paljonko ulkonäköön voi vaikuttaa. Lisäksi peliin tulee vapaaehtoisia lisäosia ja kurssi, mistä syystä verkkokauppaa pohtinut pelin ympärille, joka tietty tarkoittaa kokoaikaista pyörittämistä. Antavatko julkaisijat yleensäkään oikeuksia pelin kehittäjän myydä myös peliä, vai onko tämäkin sopimusasia.
Kaarna, tuossa tapauksessa kannattaa varmaan tutkailla erityisesti opetuspeleihin erikoistuneita kansainvälisiä julkaisijoita. En tiedä markkinasta mitään, joten en osaa antaa suosituksia. Prototyyppi saa olla rujokin, eikä välttämättä kannatakaan olla liian valmiiksi hiottua – julkaisijahan voi haluta vetää visuaalisen ilmeen täysin uusiksi.
Julkaisijaa kiinnostaa myynti; olisi aika poikkeuksellista, jos et voisi myydä peliä omassa verkkokaupassasi, kunhan julkaisija saa siivunsa.