MicroMacro: Crime City (suomeksi MicroMacro – Rikospaikalla) on yksi vuoden 2020 erikoisimmista peliuutuuksista.
Olin kiinnostunut kuulemaan MicroMacron kehitysprosessista lisää, joten otin yhteyttä Johannes Sichiin, joka on yksi pelin kehittäneen suunnittelijakolmikko Hard Boiled Gamesin jäsenistä. Muut jäsenet ovat Daniel Goll ja Tobias Jochinke. Kolmikko tapasi opinnoissaan Düsseldorfissa ja on siitä alkaen tehnyt yhteistyötä.
Hard Boiled Games -studio perustettiin Sichin La Cosa Nostra -pelin julkaisemista varten, mutta tällä kertaa porukan ei tarvinnut julkaista peliä itse, vaan julkaisijaksi ja jakelijaksi saatiin Edition Spielwiese ja Pegasus.
Idean alkuperä
MicroMacro: Crime Cityn idea sai alkunsa vuonna 2016. Kuten tavallista, eri puolilla Saksaa asuva kolmikko tapasi Essenissä Spiel-messuilla ja tapaamisesta seurasi totuttuun tapaan kiivasta ideoiden ja ajatusten vaihtoa. MicroMacron alkujuurena oli ajatus pelistä, jossa etsittäisiin piilotettuja asioita käyttäen älypuhelimen kameran zoom-toimintoa.
– Tämä alkuperäinen epämääräinen ajatus sai sitten hautua ja kehittyä useamman kuukauden ajan, Sich kertoi minulle sähköpostin välityksellä.
– Meille selkeni, että ajatus optisten pulmien ratkomisesta sopisi parhaiten dekkariteemaan ja että sopivan yksityiskohtaisen maailman tarjoaisi hyvin kaupunki. Tästä konseptimme muotoutui – peli olisi iso kaupunki, josta pelaajien pitäisi etsiä johtolankoja ja kerätä tietoa muodostaessaan ratkaisuja, Sich kertoi.
Prosessin aikana älypuhelin jätettiin pois ja keskiöön tuli yksinkertaisen analogisen lautapelin tekeminen. Se osoittautui kuitenkin kovin vaikeaksi.
– Tavallisesti ensin testataan hyvin yksinkertaisella prototyypillä, jollainen on helppo tehdä. Näiden ensitestien perusteella selviää sitten yleensä hyvin nopeasti, että koko idea täytyy pistää uusiksi, Sich selitti.
MicroMacron kohdalla tämä lähestymistapa ei toiminut. Pelin ydin on valtavan kuvituksen yksityiskohtien runsaudessa. Tätä ideaa ei yksinkertaisesti voinut kokeilla pelkistetyllä prototyypillä. Karullakin tasolla vaadittiin paljon työtä, Sich kuvaili.
– Vaivannäkö kuitenkin kannatti, Sich kertoi.
– Testipelaajat olivat innostuneita ja tajusimme pian, että konsepti toimi todella hyvin.
Kaupunginrakennusta
Kun otin Sichiin yhteyttä ja pyysin haastattelua, Sich vastasi nopeasti ja kertoi, että voi vastata kysymyksiini myöhemmin. Viivästys ei harmittanut, etenkin kun Sich kertoi kiireidensä johtuvan uuden MicroMacro-kaupungin työstämisestä.
Sich kuvaili kaupungin ensimmäistä versiota hyvin karuksi, se oli hyvin pelkistetty visuaalinen autiomaa täynnä identtisiä kortteleita, yksinkertaisia autoja ja kloonattuja pikku-ukkoja. Kloonien joukkoon oli lisätty muutama joukosta erottuva rakennus ja ensimmäisen tapauksen, ”Kuolleen kissan”, rikospaikka.
– Kun pelin konsepti osoittautui hauskaksi ensimmäisissä testeissä, kehittelimme vähän kerrassaan uusia tapauksia. Tapauskorttien mekanismi kehitettiin samalla kun täytimme kaupunkia tarinoilla, henkilöillä ja rakennuksilla.
Kahden vuoden aikana kaupungista tuli koko ajan yksityiskohtaisempi, kun uusia tapauksia lisättiin. Kaupunkisuunnittelu ei ollut helppoa:
– Kartan koko ja erilaisten elementtien runsaus muodostui aina vain vaikeammaksi ongelmaksi. Onnistuimme vain tekemällä tiimityötä. Piirretyt lavasteet, yksilöllisesti suunnitellut hahmot, 3D-suunnitellut rakennukset ja lukuisat käsinpiirretyt esineet muodostavat yhdessä monimutkaisen kokonaisuuden, jonka on toimittava täydellisesti, jotta pelaaminen on jännittävää ja vaivatonta.
Toisinaan kokonaisia kortteleita täytyi rakentaa uudestaan (ja uudestaan, ja uudestaan), kun testipelit paljastivat ongelmia ja asioita täytyi muuttaa. Sich kuvaili kaupunkisuunnittelun ja tarinankerronnan linkittyvän saumattomasti toisiinsa.
– Kohtasimme suuria vaikeuksia jo pelkästään teknisestä näkökulmasta, Sich kertoi.
– Kehittelimme askel kerrallaan kartan suunnitteluun työnkulun, jossa yhdistyi neljä eri design-ohjelmaa. Myös lopullinen tuotesuunnittelu oli todella tärkeää – kartan täsmällinen koko, taitteleminen, painovärin vahvuus, viivanpaksuudet, kaikki nämä yksityiskohdat piti ajatella huolella ja testata.
Uusiin kaupunkeihin
Tiimi työstää uutta karttaa ja uusia tapauksia kovaa vauhtia. Kysyin, oliko uusia asetelmia harkittu: fantasialinnoja, keskiaikaisia kaupunkeja tai vaikkapa avaruusaluksia? Sich kertoi, että muistiin merkittynä on monenlaisia ideoita uusiksi aiheiksi ja uusiksi ominaisuuksiksi, mutta seuraava boksi tarjoaa toisen rikoskaupungin.
– Olemme nähneet paljon vaivaa tämän kaupunkiteeman eteen, työnkulun ja projektin rakenteen kokoaminen vei meiltä vuosia, Sich kertoi.
– Hyödynnämme tätä työtä nyt, jotta voimme tehdä kokonaan uuden kaupungin huomattavasti lyhyemmässä ajassa – ja meidän on tosiaan oltava nopeita, koska ihmiset kaipaavat jo kovasti uusia tapauksia!
MicroMacron suurin heikkous onkin se, miten nopeasti tapaukset saa ratkottua. Uusien tapausten luominen on varmasti paljon työläämpää kuin ratkominen!
Pyysin Johannes Sichiä nimeämään suosikkihenkilönsä ja -paikkansa kaupungista. Henkilön nimeäminen oli näistä se suurempi haaste: Sichin mukaan mukavilla tyypeillä on taipumus kuolla ja kaikki päähenkilöt ovat joko pahiksia tai urpoja (oma suosikkini on vauva, jolla on oikein mukava päivä).
Sichin suosikkipaikkoja kaupungissa ovat Leo Mustachen joenrantahuvila, Ronja Romanskin ullakkoasunto torin laidalla ja vallatun talon kattoterassi. Mainioita valintoja!
Johannes Sichin kuvitustöihin voi tutustua Instagramissa @jojosich.illustration ja Sichin nettisivuilla.
2 vastausta aiheeseen “MicroMacro: Crime City – Johannes Sichin haastattelu”
Tää ois niin mielenkiintonen, mutta tuo kertakäyttöisyys on vaan mulle niin vaikee juttu. Kartta on kyllä uskomattoman upea!
No, jos tän ostaa 28 eurolla, pelaa läpi muutamassa tunnissa ja sen jälkeen myy eteenpäin vaikka 20 eurolla (onnistuu varmasti, just nyt tästä saisi helposti 25 euroakin, luulen), niin ei siinä tuntihinta hyvälle viihteelle enää kovin kirpeä ole, etenkin jos huushollista löytyy näille useampi ratkoja. Jos vain ostaa omaksi eikä kierrätä eteenpäin, niin joo, aika kallista on sisällön määrään nähden.