Ark Nova on yksi tämän hetken kuumimpia lautapelejä. Pelin menestys herättää mielenkiintoa pelin taustaa kohtaan, joten haastattelin pelin suunnittelijaa Mathias Wiggeä sähköpostitse kesäkuussa 2022.
Mistä Ark Nova sai alkunsa?
– Pelasin pelejä pitkään, kunnes tulin siihen pisteeseen, että halusin tehdä tismalleen omaan ja peliporukkani makuun sopivan pelin, Wigge kertoo. – Työskentelin yli vuoden ajan öisin pelin parissa ennen kuin näytin sen ystävilleni. Kun peli oli sillä tasolla, että pelasin mieluummin sitä kuin vasta ostamaani uutta peliä, aloin etsiä julkaisijaa.
Wigge kertoo Feuerlandin kiinnostuneen ja sanoneen, että pelille löytyisi kyllä joku taho, joka julkaisisi sen sellaisenaan, mutta Feuerlandilla uskottiin, että suoraviivaistamalla peliä jonkin verran se tavoittaisi vielä suuremman yleisön.
Peli onkin ollut huikea menestys. Se on kiivennyt pikavauhtia BoardGameGeekin parhaiden pelien listalla ja löytyy tätä kirjoittaessani seitsemänneltä sijalta. Yllättikö pelin menestys suunnittelijan?
– Aivan ensimmäisistä avoimista pelitestauksista lähtien olen ollut yllättynyt, miten rennommat ja kasuaalimmat pelaajat ovat pelin ottaneet vastaan. Tiesin kyllä, että oman peliporukkani kaltaiset pelaajat pelistä pitäisivät, Wigge sanoo. – En vain tiennyt, että meitä on näin paljon!
Kaikkia peli ei kuitenkaan miellytä, eikä Wiggen mukaan ole tarvekaan. – Yritimme saada pelistä mieluisan monille, mutta kaikkia ei voi aina miellyttää ja ajattelun ja makujen moninaisuus on lopulta hyvä asia, Wigge myöntää.
Ark Novaa kritisoidaan toistuvasti tietyistä aiheista. Pakka on liian iso, peli on tuuripitoinen, pelaajat eivät saa yhtä paljon vuoroja… Nämä ovat kuitenkin tietoisia suunnittelijan valintoja. Wigge arvelee, että Feuerlandilla ymmärrettiin hyvin, mikä vetovoima on isolla pakalla erilaisia kortteja. Australiaan liittyvät kortit olisivat aivan hyvin voineet olla ensimmäinen lisäosakin, Wigge sanoo, mutta ne lisättiin peliin mukaan heti.
Wiggen mukaan on todennäköistä, että jotkut valittajista eivät vain pidä kovin paljon korttipeleistä, koska he eivät ole vielä oppineet rakastamaan sattumanvaraisuutta (”stochastic Schweinehund”, kuten Wigge sanoo).
Pelin uudelleenpelattavuuden kannalta ennalta-arvaattomuus on kuitenkin tärkeää, Wigge sanoo. Harvat pelaajat haluavat pelata uudestaan peliä, jossa he eivät koe minkäänlaisia voitonmahdollisuuksia. Kortit ovat hyvä tapa saada varianssia, Wigge toteaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kyseessä olisi tuuripeli. – Parempi pelaaja voittaa enimmän osan ajasta. Paras suhde on luultavasti noin 70–80 %, Wigge arvioi.
Kortteihin liittyvä varianssi onkin tuttua, sillä Ark Novan laatikon kyljessä Wiggen kerrotaan olevan Magicin pelaaja. Millainen pelaaja Wigge on ja pelaako hän yhä Magicia?
– Timmy, Johnny ja Spike -jaottelussa olen Spike, ilman mitään epäilystä, Wigge kertoo. – Aloitin Magicin pelaamisen kun sain tietää turnauksista ja lopetin yliopistosta valmistuttuani, kun en enää ehtinyt kilpailla. Pelasin seitsemän Pro Touria vaihtelevalla menestyksellä ja pääsin kaksi kertaa Grand Prix -turnauksissa kahdeksan parhaan joukkoon.
Kun kysyin Wiggeltä, mitä hän on pelannut ja mitä suosittelisi, vuoden 2021 julkaisuista Wigge nosti esiin Alexander Pfisterin Boonlaken, josta hän on pitänyt kovin. Uusista peleistä Pagan: Fate of Roanoke on saanut peliaikaa, ja peli sopii Wiggen mukaan mainiosti korttipelien ystäville.