Lautapelejä on monenlaisia ja eri peleistä nautitaan erilaisista syistä. Peleistä voi iloita älyllisinä haasteina, mielikuvitusta tai luovuutta ruokkivina elämyksinä ja seurallisena viihteenä. Nämä kolme ulottuvuutta muodostavat avaruuden, johon suurin osa peleistä asettuu mukavasti.
Abstraktit pelit tarjoavat selkeimmin puhtaasti älyllisiä haasteita. Go, shakki tai Gipf-sarjan pelit eivät äärimmilleen pelkistettyinä ruoki mielikuvitusta, eikä niiden seurallinen ulottuvuuskaan ole kummoinen. Tällaisia pelejä voi hyvin pelata netissä tuntemattomien ihmisten kanssa vaihtamatta sanaakaan.
Jos kaipaa aivojenvaivausta ja älyllistä kilvoittelua muiden ihmisten kanssa, lautapelit ovat pubivisailun lisäksi lähes ainoa harrastus, joka tarjoaa tällaisen areenan. Tämä tekee lautapeleistä monelle innokkaalle lautapeliharrastajalle korvaamattoman harrastuksen.
Pelkästään mielikuvitusulottuvuutta hyödyntäviä pelejä on vähän; yksinpelattavat simulaatiopainotteiset sotapelit ovat lähimpänä tätä. Niitä pelataan, jotta voitaisiin käydä läpi tietty tarina tai vaihtoehtohistoria. Tähän sopivat myös klassiset roolipelikirjat, joissa pelaajat etenevät tarinan läpi tekemällä valintoja ja hyppimällä numeroiduista kappaleista toiseen.
Pelit, jotka ovat puhtaasti seurallista viihdettä, ovat harvinaisia. Tällöin puhutaan pelien sijasta oikeastaan seuraleikeistä. Nekin voivat olla hyvää viihdettä, mutta vain jos seura on hyvää. Seurallisuus on kuitenkin tärkeä ulottuvuus. Lautapelien sosiaalista puolta korostetaan usein eikä suotta, vastapelaajien läsnäolo on tärkeää pelikokemukselle. Kaikki kaikessa se ei kuitenkaan ole, vaan monille lautapelien pääviehätys on muualla.
Neljäntenä ulottuvuutena voisi olla näppäryyspeleissä ja joissain seurapeleissä esiintyvä fyysinen ulottuvuus, kuten sorminäppäryys tai nopeus. Näppäryyspelit ja nopeuspelit ovat oma ryhmänsä, jossa pelit rakentuvat pääasiassa yhden näppäryys- tai nopeuselementin ympärille. Fyysisiä elementtejä tapaa harvoin muissa peleissä.
Moniulotteisia pelejä
Harvat pelit toimivat vain yhdellä ulottuvuudella, useimmat asettuvat vahvasti kahteen suuntaan. Useimmat mielekkäät seurapelit esimerkiksi yhdistävät seurallisuuteen luovuutta — Spinergy ja Cluzzle ovat hyviä esimerkkejä. Trivial Pursuit yhdistää seurallisuuden ja älylliset haasteet. Roolipelit ovat mielikuvitus-seurallisuus-yhdistelmän huipentuma. Bluff tarjoaa seurallisia ja älyllisiä haasteita, mutta ei ruoki mielikuvitusta.
Joissain peleissä kaikki kolme ulottuvuutta ovat vahvasti esillä. RoboRally tarjoaa ajateltavaa, vahvan teeman ja vauhdikasta ja hauskaa toimintaa pelilaudalla. Peli toimii hyvin jokaisesta näkökulmasta. Eri porukoiden pelatessa eri puolet pelistä voivat korostua. Toiset painottavat kilpailua, toisia viihdyttää enemmän robottien törmäily.
Lautapeliharrastajan näkökulmasta älylliset haasteet ovat pelien tärkein ulottuvuus. Muille kuin abstraktien pelien ystäville pelkästään tämä ulottuvuus ei riitä, vaan se vaatii seurakseen muuta; on makuasia mitä. Toisille tärkeää on kiehtova teema, toisille rikas vuorovaikutus pelaajien välillä, joillekin riittää kun pelissä on mausteeksi hitunen toista tai parhaassa tapauksessa molempia.
Tärkeintä on huomata, että nykyään on saatavilla monenlaisia pelejä, jotka tarjoavat pelaajille paljon muutakin kuin vanhat tutut pelit. Kun etsii tarpeeksi, löytää varmasti itselleen ja kaveripiirilleen sopivat pelit, kohdistui mielenkiinto sitten strategiseen suunnitteluun, sorminäppäryyteen tai seurapeleihin.
Pelikokoelman kokoaminen
Eri tilanteet vaativat erilaisia pelejä ja useimmat lautapeliharrastajat kokoavatkin pelikokoelmaansa monenlaiset olosuhteet huomioiden. Pelin teema, vaikeustaso, pituus ja pelaajamäärä ovat tärkeitä tekijöitä tässä.
Tavoitteena on, että sattui eteen millainen tilanne tahansa, kokoelmasta löytyy sopiva peli. Lautapeliharrastajan pelikokoelmasta suurin osa on omia suosikkeja, mutta joukosta löytyy myös kevyitä pelejä, jotka kaivetaan esiin, kun kylässä on vähemmän peleistä innostuneita tuttavia.
Omaperäisyys on toinen tärkeä kriteeri pelikokoelmaa kerättäessä. Innokkaimmat keräilijät haalivat mitä kummallisimpia pelejä vain koska niissä on jotain hyvin omaperäistä ja kiehtovaa. Hinta on harvoin este — kun on päässyt yli lautapelien keräilyn varhaisvaiheesta, jossa kaikki vähänkään hyvät pelit on välttämättä saatava omiin kokoelmiin, haluaa pienempää ja valikoidumpaa joukkoa pelejä vieläkin enemmän.
Joillekin pelikokoelman harkittu laajentaminen on tärkein lautapeleistä saatava ilo, mutta varsinaisia lautapelikeräilijöitä Suomessa on vähän. Useimmille lautapelit ovat pelaamista varten, eikä hyllyssä muovikääreissä säilytetty peli tuota iloa.