Uusille lautapeleille luonteenomainen piirre on suunnittelijan korostaminen. Perinteisten lautapelien suunnittelijoilla ei ole merkitystä: vain peliharrastaja tai triviataituri osaa nimetä Monopolin suunnittelijan (Elisabeth Magie tai Charles Darrow, näkökulmasta riippuen). Afrikan tähden suunnittelija Kari Mannerlan nimi lienee sentään suomalaisille tuttu. Jos katsoo perinteistä lautapeliä, suunnittelijan nimeä ei luultavasti edes löydy. Varsinkin suurilla julkaisijoilla suunnittelija on luultavasti talon […]
Vahvat satunnaiselementit ovat varma tapa saada lautapeliharrastaja inhoamaan jotain peliä. Yksinkertaisimmissa lautapeleissä ei muuta olekaan, jolloin kyse on oikeastaan arpajaisista. Arpajaiset eivät pitkään viihdytä, varsinkaan jos rahapalkintoja ei ole luvassa. Joillekin pelaajille on tärkeää, että pelissä ei ole lainkaan satunnaiselementtejä. Se ei kuitenkaan aina ole ihanteellinen tilanne. Jotta peli ilman satunnaiselementtejä olisi mielekäs, sen on […]
Usein puhutaan amerikkalaisesta ja eurooppalaisesta tai saksalaisesta pelisuunnittelukoulukunnasta. Tämä on karkea yleistys, jossa on kuitenkin totuutta takana. Amerikkalaiseen ajatteluun kuuluu vahva teema ja simulaationäkökulma. Tuloksena on raskaita pelejä, joissa on paljon pikkusääntöjä mallintamassa aiheen yksityiskohtia. Nämä säännöt tekevät peleistä raskaita, mutta temaattisesti vahvoja. Selvimmin simulaatiopyrkimys näkyy sotapeleissä, joissa uskollisuus teemalle on pelaajille usein hyvin tärkeää. […]
Lautapelejä on monenlaisia ja eri peleistä nautitaan erilaisista syistä. Peleistä voi iloita älyllisinä haasteina, mielikuvitusta tai luovuutta ruokkivina elämyksinä ja seurallisena viihteenä. Nämä kolme ulottuvuutta muodostavat avaruuden, johon suurin osa peleistä asettuu mukavasti. Abstraktit pelit tarjoavat selkeimmin puhtaasti älyllisiä haasteita. Go, shakki tai Gipf-sarjan pelit eivät äärimmilleen pelkistettyinä ruoki mielikuvitusta, eikä niiden seurallinen ulottuvuuskaan ole […]
Jos kuvittelit, että lautapeleissä kaikki on jo keksitty, tässä kohtaa tulee törmäys todellisuuteen. Vanhat klassikot ovat vuosikymmeniä vanhoja; näillä sivuilla esitellyistä peleistä valtaosa on julkaistu viimeisen viiden vuoden aikana. Loput ovat muutamaa hassua poikkeusta lukuunottamatta julkaistu viimeistään 1990-luvulla. Iso osa uusista hittipeleistä on alunperin saksalaisia. Miksi lautapelien uudelleensyntyminen alkoi juuri tuolloin ja juuri Saksassa, on […]
Shakinpelaajat voivat väitellä siitä, kuka on kaikkien aikojen paras pelaaja. Kasparov, Karpov ja Fischer saanevat ainakin ääniä. Tammen pelaajilla samaa iloa ei ole, sillä Marion Tinsleyn voittoputki on vertaansa vailla, lajissa kuin lajissa. Tinsleyn 50 vuoden uran aikana kokemat tappiot mahtuvat yhdelle sivulle. Vuoden 1951 jälkeen Tinsley hävisi kokonaista viisi peliä eikä yhtään ottelua. Tinsley […]
Gang of Four on kaupallistettu versio kiinalaisesta choh dai di -korttipelistä. Se on Tichun ja Great Dalmutin tapaan kiipeämispeli, jossa pelaajien on hankkiuduttava eroon korteistaan. Kiipeämällä kortit pois Kiipeämispelien tapaan Gang of Fourissa pelaajalla on vuorollaan mahdollisuus passata tai pelata edellisen yhdistelmän päälle samanlainen, mutta parempi yhdistelmä. Gang of Four käyttää yhden kortin, parin ja […]
Genial on nerokkaan yksinkertainen lautapeli, jossa pelaajat asettelevat laattoja laudalle, yrittäen maksimoida pisteensä. Se on yksinkertaista, mutta ei kuitenkaan aivan helppoa. Reiner Knizian parhaimpiin lukeutuva peli on abstraktien pelien uusia klassikoita.
Lost Cities on alunperin ilmestynyt Kosmoksen kaksinpelisarjassa. Sarjan pelit on kaikki pakattu samanlaiseen pieneen laatikkoon. Vaikka sarjassa julkaistujen pelien joukkoon mahtuu monenlaista tavaraa, se on silti tunnettu ja arvostettukin. Lost Cities on ehdottomasti sarjan parhaita pelejä ja pääsee yleensä listoille, kun lautapelaajat listaavat parhaita pelejä pariskuntien käyttöön. Pelin aiheena on tutkimusmatkailu, mutta teema on hyvin […]
Kalastusaiheisia pelejä ei ole markkinoilla tungokseksi asti. Koukussa on epäsymmetrinen kaksinpeli, jossa pelaajat vuorottelevat kalamiehen ja Ahdin rooleja. Pelimekaniikaltaan peli yhdistelee muistipeliä ja bluffausta. Pelin idea Kalamies kiertää lampea kahdella kalastajallaan. Kalastaja valitsee rivin, josta onkii. Kalapelaaja näyttää yhden rivillä olevista laatoista, jonka jälkeen kalastaja valitsee, minkä rivin laatoista onkii. Onkimista rajoittavat numerokortit, joten aina […]
Bohnanzan suunnittelijan Uwe Rosenbergin ideavarasto ei tyhjentynyt papupeliin. Mamma Mia! on samalla tavalla omaperäinen peli, jonka idea ei aina aukene pelkällä selittämisellä. Pitsanpaistoteema sentään on astetta papuja tutumpi ja turvallisempi. Jyrkähköstä oppimiskynnyksestään huolimatta pitsanpaisto luonnistuu myös lapsilta. Mamma Mia! sopiikin hyvin myös kokemattomille pelaajille, kunhan jaksaa opetella pelin kärsivällisesti. Pelin idea Pelaajilla on kädessään pitsa-aineksia […]
Manilan satama on, ilmeisesti, uhkapelin ja salakuljetuksen pesäke — näin ainakin tämän pelin mukaan. Salakuljetuslastit pyrkivät vaaralliseen satamaan ja pelaajien tehtäväksi jää arvioida, mitkä lasteista pääsevät perille. Zochin pelien tapaan Manilakin on näyttävä tapaus. Komponentit on suunniteltu huolella. Pelissä on myös yhdet tyylikkäimmistä pelirahoista. Nuhjuisen ruskeat muovirahat näyttävät vasta rahapajasta tulleiden sijasta siltä, että ne […]
Hasbron nykyään omistaman Avalon Hillin julkaisema Nexus Ops edustaa modernia amerikkalaista pelisuunnittelua. Näyttävät ja runsaat muovikomponentit — jotka loistavat ultraviolettivalossa — yhdistettynä teemavetoiseen nopanheittoon perustuvaan pelimekaniikkaan ovat vanhan amerikkalaisen koulukunnan peruskauraa, joka tuo mieleen Axis & Alliesin kaltaiset pelit. Uudet eurovaikutteet näkyvät kuitenkin, erityisesti tiiviissä peliajassa. Peli loppuu vääjäämättä noin tunnissa, toisin kuin entisaikojen tuntikausia […]
Saksalainen Amigo julkaisee korttipelien sarjaa, jossa on ilmestynyt tähän mennessä monta erinomaista yhden idean korttipeliä. Nopeat ja helpot korttipelit toimivat erittäin hyvin suunnilleen kenen kanssa tahansa ja maistuvat myös peliharrastajille välipeleiksi raskaampien väliin. Geschenkt, sittemmin No Thanks! tai No Merci!, oli vuoden 2004 paras pikkupeli. Pelin saksankielinen koko nimi on Geschenkt … ist noch zu […]
Osta voimaloita huutokaupasta ja polttoainetta markkinoilta, rakenna sähköverkko ja tuota virtaa kaupunkeihin. Nojaatko hiilivoimaan, ydinvoimaan vai uusiutuviin energianlähteisiin? Power Grid on talouspelien parhaimmistoa.
Legendaarisen Sid Sacksonin suunnittelema Sleuth ilmestyi yhtä legendaarisessa 3M:n pelisarjassa jo vuonna 1967. Pelin uusimman laitoksen on julkaissut Face 2 Face Games Sid Sackson -sarjassaan. Sleuth on päättelypeli, jossa pelaajat yrittävät selvittää, mikä jalokivistä puuttuu. Tehtävä vaatii terävää päättelykykyä ja tarkkoja muistiinpanoja. Pelin idea 36 kortin pakka kuvaa jalokiviä. Timantteja, helmiä ja opaaleja on neljää […]
Elokuvien myötä Taru sormusten herrasta on ollut kovin suosittu aihe pelimarkkinoilla. Tämä peli ehti kuitenkin kauppoihin jo ennen elokuvia. Tyyli on silti elokuvat katsoneelle tuttu, sillä pelin kuvitus on maestro John Howen käsialaa. Taru sormusten herrasta on erikoinen peli, sillä se on yhteistyöpeli. Pelaajat ovat hobittiseurue, joka yrittää viedä sormuksen Tuomiovuoren liekkeihin. Vastassa on Sauronia […]
Erilaisia nopeustestipelejä on paljon. Ubongo on joukon parhaita ainakin satunnaisemman pelailijan näkökulmasta. Usein nopeuspelin voiton vie kokenein pelaaja, jonka aivot ovat parhaiten virittäytyneet pelin vaatimuksiin. Ubongossa ongelma on ratkaistu pisteytyksellä, joka palkitsee osaavaa, mutta ei liikaa. Oivallinen peli palkittiin vuonna 2007 Vuoden perhepeli -palkinnolla ja muitakin palkintoja on kertynyt. Peli on osoittautunut kestäväksi suosikiksi: uusimman […]
Zooloretto on sukua Colorettolle. Peli perustuu samanlaiselle keräilyidealle, mutta pelissä on enemmän teemaa ja väriä. Hauska eläintarhateema viehättää varmasti monia. Aivan yhtä helppo ja nopea kuin Coloretto Zooloretto ei ole, mutta siltikin varsin leppoisa peli. Kelpo peli kaikin puolin, siitä todistaa jo vuoden 2007 Spiel des Jahres -palkinto, joka Zoolorettolle myönnettiin. Pelin idea Pelaajilla on […]
Vuonna 2006 ilmestyi kaksi Richard Borgin Commands & Colors -sarjan peliä. Toinen oli suuren budjetin BattleLore, toinen markkinointiponnisteluiltaan hivenen vaatimattomampi Commands & Colors: Ancients. Molemmat edustavat sarjan raskainta päätä. Ancients vetoaa erityisesti sotapelien pelaajiin, sillä se hylkää muiden pelien käyttämät muovifiguurit ja käyttää niiden sijaan tarroilla koristeltuja puupalikoita. Pelin ulkoasu on muutenkin huomattavan karu koreampiin […]
Ranskalainen Dungeon Twister on melkoista twistiä. Fantasiateema johtaa harhaan odottamaan satunnaista luolastoravausta, mutta pinnan alta paljastuukin tiukkaa ajattelua vaativa peli, jossa on shakkimaisia piirteitä. Siirtojensa seuraamuksia on mietittävä huolella! Pelin idea Kummallakin pelaajalla on samanlainen tiimi fantasiastereotyyppejä edustavia hahmoja. Pelaajat aloittavat omalta puoleltaan lautaa ja tavoitteena on kerätä viisi voittopistettä joko juoksuttamalla omia hahmoja vastapuolen […]
Pariisi 1300-luvulla – ruttoa vaivaa, Notre Dame kohoaa laudan keskelle ja ympärillä pelaajat kehittävät omia kaupunginosiaan. Korttien kierrättämiseen ja toimintojen toistojen myötä tapahtuvaan kehittymiseen perustuva pelimekaniikka tarjoaa haasteita.
Catan (aiemmin Catanin uudisasukkaat) on monin tavoin keskeinen peli saksalaislautapelien uudelle tulemiselle. Vuonna 1995 ilmestynyt Spiel des Jahres– ja Deutscher Spiele Preis -voittaja on saavuttanut valtavan suosion ympäri maailman. Peli on saatavilla noin 30:nä eri kieliversiona, joiden lisäksi tarjolla on valtava määrä erilaisia lisäosia ja samaan Catan-maailmaan sijoittuvia pelejä — Saksassa jopa romaaneja. Tietokoneversioita ovat […]
Wings of War on pelisarja, joka käsittelee varhaista ilmasotaa. Pelisarja aloitti ensimmäisen maailmansodan ilmataisteluista, mutta on sittemmin laajentunut myös toiseen maailmansotaan. Peli mallintaa ilmataistelua yksinkertaisella, mutta toimivalla pelimekaniikalla, jossa lentokoneita kuvaavat kortit tai pienoismallit kaartelevat pitkin pöytää. Pelin idea Pelaajat käyttävät erilaisia manöövereitä kuvaavia kortteja yrittäessään päästä toistensa taakse ampuma-asemiin. Pelaajat valitsevat kolme liikettä, jotka […]
Vankan ennakkohypen jälkeen paljastui, että Days of Wonderin suuri suunnitelma, suorastaan olemassaolon tarkoitus, oli julkaista BattleLore, Richard Borgin Commands & Colors -sarjan tuorein tulokas. Fantasiaa ja todellista satavuotista sotaa yhdistelevä sotapeli on firman uusi lippulaiva, johon tullaan panostamaan lähivuosina paljon — tai näin ainakin luulin, kun Uudet lautapelit -kirjaa kirjoitin. Melkoinen yllätys olikin kun elokuussa 2008 […]
Thurn und Taxisin suku pyöritti 1500-luvulla lähes koko Euroopan laajuista posti-imperiumia. 1980-luvulla suku tuli tunnetuksi menevästä jet set -elämästään. Nykyinen ruhtinas Albert II on parikymppinen miljardööri. Toisten kelpaa. Lautapeli keskittyy siihen posti-imperiumiin (vaikka jet set -elämästäkin olisi varmasti saanut hilpeän pelin). Luonteeltaan peli on vahvasti sellaista Spiel des Jahresia tavoittelevaa materiaalia, joita saksalaiset julkaisijat ovat […]
Philip Pullmanin suosittu Universumien tomu -trilogia on viime vuosien menestyksekkäimpiä fantasiakirjoja. Yhtä lailla nuoriin ja aikuisiin vetoava ihmeellinen ja filosofinen tarina on maaginen ja kiehtova. Trilogia sai alkunsa jo 1995, mutta nyt se on entistäkin ajankohtaisempi, kiitos jouluna 2007 alkaneen elokuvatrilogian. Ei siis yllätä, että kirja kääntyi myös lautapeliksi. Tämä lautapeli perustuu nimenomaan kirjalisenssiin, ei […]
Rüdiger Dorn on tehnyt paljon lautapeliharrastajia miellyttäviä pelejä, mutta myös lastenpelejä. Arkadia asettuu johonkin välimaastoon, sillä se on perhepeli, jossa yhdistyvät yksinkertaiset säännöt ja kiinnostavat taktiset haasteet. Vaikeusasteeltaan peli on samaa luokkaa Australian kanssa. Pelin idea Pelaajat ovat arkkitehtejä Arkadian laaksossa. Työn alla on kaupunki, jonka keskelle tulee suuri ja komea linna. Arkkitehdit lisäävät laudalle rakennuksia […]
Afrikkalaisteemainen — olkoonkin, että pelin korteissa liihottaa eteläamerikkalaisia papukaijoja — kaupankäyntipeli Jambo on Kosmoksen kehutun kaksinpelisarjan helmiä. on onnistunut luomaan monipuolisen ja viihdyttävän kaksinpelin, joka yhdistelee europeliin keräilykorttipeleistä tuttuja ideoita. Pelin idea Jambo on korttipeli, jossa pelaajat ostavat ja myyvät erilaisia tavaroita kerätäkseen rahaa. Pelin loppu koittaa, kun toinen pelaajista saa 60 kultarahaa kokoon — […]
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Preferences
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastointi
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.