Lautapelin julkaiseminen
Dale of Merchantsin ja Dawn of Peacemakersin kehittäjä Sami Laakso kertoo tässä artikkelissa siitä, millainen prosessi lautapelin julkaiseminen on kehitystyöstä pelaajien pöydille.
Dale of Merchantsin ja Dawn of Peacemakersin kehittäjä Sami Laakso kertoo tässä artikkelissa siitä, millainen prosessi lautapelin julkaiseminen on kehitystyöstä pelaajien pöydille.
Mitä tarkoittaa, kun jotain peliä luonnehditaan hauskaksi? Näin yleisellä kuvauksella voi tarkoittaa monenlaisia eri asioita. Tämä artikkeli pureutuu hauskuuden eri muotoihin.
Analysoimme, miten lautapelejä lopetetaan. Onko pelaajilla vaikutusvaltaa lopetukseen, ja onko se sidottu pelin teemaan tai mekaniikkaan? Onko lopettaja aina voittaja?
Mitä lautapelin suunnittelijalta edellytetään siinä vaiheessa, kun peli on julkaistu ja homma enimmäkseen selvä? Aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa ja BoardGameGeekissä.
Peli on tehty, sille on löydetty julkaisija, nyt täytyisi allekirjoittaa julkaisusopimus. Mitä julkaisusopimuksessa voi olla ja mitä siinä pitäisi olla?
Olet pelitestannut pelisi nyt loppuun asti. Nyt sille pitäisi löytää julkaisija. Miten saat pelillesi julkaisijan? Kalle Malmioja jakaa vinkkejä julkaisijan löytämiseen.
Millainen on hyvä sääntökirja? Kalle Malmiojan pelisuunnittelusarja esittelee erilaisia sääntökirjamalleja ja antaa vinkkejä hyvän sääntökirjan tekemiseen.
Pelitestaus on tärkeässä osassa pelin suunnittelua. Millaisia vaiheita testauksessa on, mistä testaajia löytää ja mitä heidän pitäisi tehdä? Muun muassa näihin kysymyksiin Kalle Malmioja vastaa tässä jutussa.
Kalle Malmiojan pelisuunnittelujuttusarjassa esitellään konkretiaa: näin rakennat pelistä prototyypin, jonka avulla peliä on mukava esitellä. Jutussa esitellään neljäntasoisia prototyyppejä, joille kaikille on oma paikkansa.
Lautapelisuunnittelun askeleita -sarjan puolivälissä puhutaan siitä, millaiset seikat vievät peliä eteenpäin. Miten varmistetaan, että peli etenee ja että pelaajilla on pelin parissa mukavaa? Tämä on sarjan viimeinen osa, joka puhuu varsinaisesta pelisuunnittelusta.
Lautapeleillä on juoni, joka vaikuttaa peliin eri tavoin: resursseihin, toimintoihin, tavoitteisiin, vuorojärjestykseen. Lue ja ymmärrä, miten juoni toimii.
Lautapelisuunnittelu-juttusarjan neljännessä osassa tutkitaan, mistä osista lautapeli rakentuu. On tarinaa, teemaa ja mekaniikkaa, jotka rakentuvat puitteista, komponenteista ja säännöistä. Miten tätä kaikkea voi hyödyntä lautapelejä suunnitellessaan?
Usko pois: kukaan ei varasta lautapeli-ideaasi. Ideoista kannattaa sen sijaan keskustella avoimesti, niin niistä tulee parempia. Pelisuunnittelu-juttusarjan kolmannessa osassa Kalle Malmioja kertoo, miksi ideoista kannattaa puhua avoimesti, eikä piilotella niitä maailmalta.
Mikä erottaa idean ja pelin? Miten nämä käsitteet määritellään, mistä ideoita tulee ja miten ne muuttuvat peleiksi? Kalle Malmioja avaa pelisuunnitteluun liittyviä prosessejaan vuoden 2016 kestävän juttusarjan toisessa osassa.
Lautapelisuunnittelun askeleita -juttusarja käy läpi lautapelisuunnittelun perusteita alkeista pelin julkaisemiseen. Juttusarja ilmestyy kerran kuussa. Ensimmäisessä jutussa käsitellään sitä, mistä pelaajat ovat kiinnostuneita – koska se on lopulta ratkaisevaa.
Olet saanut loistavan peli-idean – onneksi olkoon! Haluaisit tietysti saada pelisi julkaistua, mutta miten ihmeessä se tapahtuu?