Lautapelituubi: Vuosi 2002 top 10
Lautapelituubissa käydään läpi vuoden 2002 kymmenen parasta peliä. Mitkä olivat vuoden 2002 kovimmat julkaisut?
Lautapelituubissa käydään läpi vuoden 2002 kymmenen parasta peliä. Mitkä olivat vuoden 2002 kovimmat julkaisut?
Lautapelisuunnittelun askeleita -sarjan puolivälissä puhutaan siitä, millaiset seikat vievät peliä eteenpäin. Miten varmistetaan, että peli etenee ja että pelaajilla on pelin parissa mukavaa? Tämä on sarjan viimeinen osa, joka puhuu varsinaisesta pelisuunnittelusta.
Kauan odotettu Tokaido Collector's Edition on täällä. Mikko osallistui pelin Kickstarter-kampanjaan, joka päättyi maaliskuussa 2014 ja pelit luvattiin toimittaa marraskuussa 2014. No, onhan kesäkuu 2016 ihan melkein sama juttu!
Mitkä olivat vuoden 2001 parhaat pelit? Se selviää tältä videolta, jossa Mikko Saari listaa vuoden 2001 kymmenen parasta lautapeliä.
Joonas Konstig kertoo, miten pelihulluus sai alkunsa. "Olen oppinut arvostamaan sitä, millä taidolla modernit lautapelit on rakennettu."
Tuomo arvioi kesäkuun videossaan Cthulhu Realmsin, joka on Star Realmsista kehitetty pakanrakennuspeli. Järki voi mennä symboliikan kanssa, mutta peli on hyvä.
Tuomo Pekkasen videolla esitellään Blueprints-peli, jossa rakennellaan rakennuksia nopista. Peli on hauska perhepeli, joka on pakattu pieneen laatikkoon.
Kerää kansallispuku! on opettavainen lautapeli, joka esittelee suomalaista kansallispukukulttuuria helposti omaksuttavan pelin muodossa. Pelaajat kiertävät lautaa noppaa heittäen ja yrittävät koota itselleen kokonaisen kansallispukusetin.
Lautapelituubi perkaa tällä kertaa parhaita näppäryyspelejä. Mikä suosikkinäppäryyspelisi jäi videolla mainitsematta?
Lautapeleillä on juoni, joka vaikuttaa peliin eri tavoin: resursseihin, toimintoihin, tavoitteisiin, vuorojärjestykseen. Lue ja ymmärrä, miten juoni toimii.
Lautapelejä rahoitetaan usein Kickstarter-kampanjoilla. Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon Kickstartereihin osallistuessaan, jotta välttyy vaikeuksilta? Jokainen kampanja ei onnistu, mutta monet ongelmakohdat on mahdollista välttää toimimalla huolellisesti.
Lautapelisuunnittelu-juttusarjan neljännessä osassa tutkitaan, mistä osista lautapeli rakentuu. On tarinaa, teemaa ja mekaniikkaa, jotka rakentuvat puitteista, komponenteista ja säännöistä. Miten tätä kaikkea voi hyödyntä lautapelejä suunnitellessaan?
Usko pois: kukaan ei varasta lautapeli-ideaasi. Ideoista kannattaa sen sijaan keskustella avoimesti, niin niistä tulee parempia. Pelisuunnittelu-juttusarjan kolmannessa osassa Kalle Malmioja kertoo, miksi ideoista kannattaa puhua avoimesti, eikä piilotella niitä maailmalta.