Kategoriat
Uutiset

Uutiskatsaus 3.2.2025: Lautapelien kunniagalleria

BoardGameGeek aloitti 25-vuotisjuhlansa kunniaksi lautapelien Hall of Famen ja nimesi 25 tunnustuksen arvoista peliä. Lautapeliopas kommentoi, ja kerromme myös tammikuun pelikokemuksistamme.

BoardGameGeekin Hall of Fame

BoardGameGeek täyttää tänä vuonna 25 vuotta – kuten muuten Lautapeliopaskin – ja juhlan kunniaksi sivusto perusti oman Hall of Famen. Siihen nimettiin ensialkuun 25 peliä, joiden on katsottu edustavan merkittäviä saavutuksia lautapelien saralle innovaatioiden ja vaikuttavuuden suhteen.

Raadissa oli kokeneita peliharrastajia. Pois on rajattu perinteiset klassikkopelit ja tavallisen pakan korttipelit. Muuten rajaus on aika lailla sen mukainen, mitä BGG:ssä on listattu: ei siis roolipelejä, esimerkiksi, mutta keräilykorttipelit mahtuvat mukaan. Lisättyjen pelien pitää olla vähintään kymmenen vuotta vanhoja. Uusia pelejä lisätään Hall of Fameen vuosittain.

Mukaan valittiin seuraavat pelit:

  1. Diplomacy (1959)
  2. Acquire (1964)
  3. Cosmic Encounter (1977)
  4. Civilization (1980)
  5. 1830: Railways and Robber Barons (1986)
  6. Magic: The Gathering (1993)
  7. Catan (1995)
  8. El Grande (1996)
  9. Tigris & Euphrates (1997)
  10. Ra (1999)
  11. Carcassonne (2000)
  12. Power Grid (2004)
  13. Ticket to Ride (2004)
  14. Caylus (2005)
  15. Twilight Struggle (2005)
  16. Through the Ages: A Story of Civilization (2006)
  17. Agricola (2007)
  18. Brass: Lancashire (2007)
  19. Race for the Galaxy (2007)
  20. Dominion – Valtakunta (2008)
  21. Pandemic (2008)
  22. 7 Wonders (2010)
  23. The Castles of Burgundy (2011)
  24. Terra Mystica (2012)
  25. Concordia (2013)

Listalla on sekä täysin ilmeisiä nimiä että jonkin verran pelejä, joiden yleisestä arvokkuudesta en ole aivan yhtä varma. Jokaisen pitkään pelejä harrastaneen on epäilemättä helppo keksiä nopeasti useampiakin ilmeisiä pelejä, jotka puuttuvat listalta.

Pääpaino on varsin vahvasti 2000-luvun peleissä ja peliharrastajanäkökulmassa. BoardGameGeek-silmälasien läpi tarkasteltuna listaa on kuitenkin pidettävä onnistuneena: hyvä vertailukohta on BoardGameGeekissä vuosittain järjestettävä Geek Madness -turnaus, jossa cup-muotoisessa kisassa eri pelit kohtaavat toisiaan käyttäjien äänestysten mukaan.

Kun tarkastellaan Geek Madness -turnausten vuosina 1995–2014 ilmestyneitä voittajapelejä, kaikki Hall of Famen 19 tällä aikavälillä julkaistua peliä löytyvät Geek Madness -listan 26 parhaan joukosta. Ilmeisin puutos on sijalla kaksi oleva Puerto Rico, joka jostain syystä jäi pois Hall of Famesta (kolonialismiteema ja ruskeat orjanappulat saattavat liittyä asiaan tai eivät). No – Puerto Rico on kyllä BGG:ssä menestyneistä peleistä sillä listalla, jonka pääsyä Hall of Fameen olisin itsekin harkinnut jo ihan pelillisistäkin syistä. Se oli suosittu, kyllä, mutta oliko se vaikutusvaltainen ja innovatiivinen? En ole niin varma.

Hall of Fame on luonnollisesti herättänyt runsaasti keskustelua BoardGameGeekissä ja muualla, kuten kotimaisessa Lautapelaajat-discordissa. Yksi kiinnostavimmista kommentaareista on pitkän linjan lautapelibloggaaja The Tao of Gamingin aloittama 20th Century Games -projekti, jossa hän kirjoittaa 1900-luvun parhaista peleistä. Projektissa on tähän mennessä ilmestynyt pari esseetä. Acquirea Tao pitää 1900-luvun parhaana lautapelinä – siinä on väite, josta on helppo olla samaa mieltä.

Tuukan kommentit Hall of Famesta

Lautapeliharrastusta värittää jatkuva uuden tavoittelu: Mitä Essenin messuilla on tänä vuonna julkaistu? Mitäs uutta peliä sitä pelaisi? Mistä sitä tällä hetkellä pöhistään?

Harmillisen vähän puhutaan lautapelien kulttuurisesta merkityksestä, vaikka lautapelit ovat osa kulttuurihistoriaa siinä missä elokuvat ja kaunokirjallisuuskin. Missä viipyy 1001 Boardgames to Play Before You Die -opas? (Päätoimittajan huomio: James Lowderin Hobby Games: The 100 Best vuodelta 2007 oli hyvä yritys.)

Siksi suhtauduin suurella ilolla BoardGameGeekin tammikuiseen Hall of Fame -julkistukseen. Viimeinkin menneiden vuosikymmenien lautapelit nostetaan sille jalustalle, jolle ne kuuluvat. 

Jalustalle noston tulee edellyttää sitä, että peli kestää aikaa. Onkin hyvä, että Hall of Fameen on valittu vain yli 10 vuotta vanhoja pelejä. Pelien merkittävyyteen on saatu nyt tarpeeksi perspektiiviä, eikä listalle eksy mitään tähdenlentopelejä. 

Merkittävien pelien ohella lista on myös esimerkillinen luotaus historian merkittävimpiin lautapelisuunnittelijoihin: Sid Sackson, Richard Garfield, Reiner Knizia, Wolfgang Kramer, Uwe Rosenberg, Stefan Feld, Vlaada Chvátil… Aikamoinen suunnittelijoiden Kuka kukin on -luettelo.

Mutta itse peleistä. Kuinka hyvä lista lopulta on? 

Lyhyesti: varsin hyvä. Hall of Fame antaa kelpo tiivistyksen siitä mistä lautapelipiireissä on puhuttu menneinä vuosikymmeninä. Lista on toisaalta kovin moderni ja europelikeskeinen. 25 pelistä vain viisi on julkaistu ennen 1990-lukua. Tämä on ymmärrettävää, mutta pelihistorian kannalta kapeaa tulkintaa. Mutta koska kyse on BoardGameGeekin listasta, eikä lautapelimuseon historiallisesta arkistosta, niin katsottakoon tätä sormien läpi.

Lähes kaikki 25 peliä ovat tälläkin hetkellä BGG:n parhaiden pelien listalla kohtuu korkeilla sijoilla. Pois lukien Diplomacy, jonka sijoitus on 800. kieppeillä ja Catan, jonka sijoitus on 500. huonommalla puolella. Mistään historiallisista kuriositeeteista ei siis pelkästään ole kyse.

Kaikki merkittävät peligenret ovat edustettuina: huutokauppapelit, laattojenasettelut, aluehallinta, sivilisaatiopelit, talouspelit, työläistenasettelu, pakanrakennus, yhteistyöpelit ja niin edelleen. Sotapelejä ei listalla näy, mutta Twilight Struggle täyttää osin sen tarpeen. 

Hall of Fame -lista painottaa innovatiivisuutta ja uusien mekaniikkojen luomista. Niinpä joukossa on pelejä, joiden esittelemät mekaniikat on myöhemmissä peleissä toteutettu kieltämättä paremmilla tavoilla. Tienraivaus on siis oleellisempaa kuin täydellinen lopputuote. 

Tämä huomio koskee erityisesti Caylus’ta. Caylus on tunnetusti ensimmäinen työläistenasettelupeli, mutta ei kovin suosittu enää tänä päivänä. Sen syrjäytti nopeasti Agricola, joka on edelleen relevantti, vaikka se lähinnä jalosti Caylus’n mekaniikkoja eteenpäin. Ymmärrän Caylus’n roolin työläistenasettelun pioneerina, mutta olisin silti valinnut pelkästään Agricolan listalle.

Listan suurimpana puutteena näen isojen temaattisten, niin sanottujen “ameritrash”-pelien poisjäännin. Erityisesti Twilight Imperium ja Arkham Horror kuuluisivat listalle ehdottomasti. Twilight Imperiumin eeppisellä avaruussodalla on intohimoiset faninsa, ja Arkham Horror on osaltaan synnyttänyt koko H. P. Lovecraftin tuotantoon perustuvien pelien buumin. Luulen, että molempien pelien kohdalla ongelmaksi on koitunut oikean version määrittely. Twilight Imperiumin kolmatta painosta (2005) ymmärtääkseni pidetään vaikutusvaltaisimpana, kun Arkham Horrorinkin suurin suosio tuli pelin myöhemmästä 2000-luvulla julkaistusta versiosta. 

Power Gridin valinnasta en ole aivan vakuuttunut. Suosittu peli se tottakai on, muttei se ole aikanaan esitellyt mitään uusia mekaniikkoja, eikä sen merkitys näy juuri nykypeleissä. Saman kritiikin antaisin myös Concordian valinnalle: perustelu “simple but engaging design shows that complex play doesn’t require complicated rules” on hieman ontuva.  

Ja pakko se suurin synti on nostaa esille: Puerto Rico. Peli piti aikoinaan BGG:n ykkössijaa hallussaan monta vuotta, popularisoi roolienvalintamekaniikan saaden edelleen uusintapainoksia, mutta silti sitä ei nähty Hall of Fame -valinnan arvoiseksi. Selityksen on pakko olla ikävän poliittinen: Puerto Ricon vanhahtava kolonialismiteema. Ymmärrän, jos näin on, mutta lautapelihistorian kannalta Puerto Rico ansaitsisi paikkansa kaanonissa.

Hall of Famen on tarkoitus laajentua ja uusia pelejä on tarkoitus lisätä tipotellen vuosittain. Mitä listalle voisi olettaa lisättävän tulevaisuudessa? 

Puuttuvia merkittäviä peligenrejä ovat ainakin modernit peliharrastajien partypelit, legacypelit ja koneistonrakentelupelit, jotka hyödyntävät isoa uniikkien korttien pakkaa. Näitä genrejä edustaisivat parhaiten Codenames, Gloomhaven tai Pandemic Legacy ja Terraforming Mars. Saapi nähdä löydämmekö ne Hall of Famesta tulevina vuosina.  

Mutta sitä ennen nauttikaamme tästä määritellystä lautapelikaanonista. Pelivalinnat herättävät varmasti keskustelua, niin kuin näkyy. Kulttuurin tuleekin synnyttää mielipiteitä ja laajentaa näkemyksiä maailmasta. Nyt onkin hyvä hetki laajentaa omaa pelitietämystä, ja tutustua tunnustettuihin klassikoihin. 

Itseltäni listan 25 pelistä ovat pelaamatta 1830, Civilization, Acquire, Diplomacy, Through the Ages ja Cosmic Encounter. Näistä vain Through the Ages ja Acquire ovat sellaisia, joita todella haluaisin pelata. En kieltäytyisi Diplomacy-sessiosta, mutta tuskin se ajallisen panostuksen arvoista olisi. Pelisivistyksen kannalta 18XX-peleihin tutustuminen olisi oleellista, mutten tiedä onko 1830 siihen paras mahdollinen aloituspiste. 

Mieltä avartavia pelitavoitteita on siis varmasti edessä. Lautapelit.fi:n Tampereen myymälä nostikin jo tiloissaan hienosti esiin Hall of Famen pelejä, joten otetaan siitä mallia. Olkoon vuoden 2025 tavoite lautapelien kulttuurihistorian kunnioittaminen. 

RBM Studio Kalifornian maastopalojen uhrina

Rodger MacGowanin koti ja samalla RBM Studio -yhtiön toimisto ja varasto tuhoutuivat Kalifornian Palisadesin maastopaloissa. Rodger MacGowan tunnetaan sotapelien kuvittajana. RBM Studio on tehnyt jo 30 vuoden ajan C3i Magazinea, joka on yksi keskeisimmistä sotapelilehdistä.

MacGowaneilla on luonnollisesti GoFundMe-kampanja.

Richard Garfieldin essee tasapainottamisesta

Pelisuunnittelija Richard Garfield kirjoitti BGG:ssä The Balancing Act -esseessä kiinnostavasti pelin tasapainottamisesta.

Garfield kysyy, pitääkö peli tasapainottaa parhaiden pelaajien mukaan? Se miellyttää näitä pelaajia, mutta voi olla virhe, joka tappaa koko pelin. Hyviä pelaajia ei tule, jos peli on heikommalla tasolla turhauttava ja ärsyttävä.

Taitotaso ei myöskään ole ainoa balansoinnin ulottuvuus. Tasapainotus voi tuoda esiin erilaisia pelitapoja, jotka voivat olla kiinnostavia. Esimerkiksi RoboRallya on vuosien varrella eri painoksissa säädetty niin, että pelissä on enemmän sitä, mistä isoin osa pelaajista nauttii.

Entä pitääkö tasapainotuksen tulla julkaisijalta vai pelaajilta? Jos julkaisija tasapainottaa liikaa, se poistaa pelaajilta haasteita, joita voittaa. Ei kannata panostaa ongelmien ratkaisuun, jos on odotettavissa, että julkaisija tasoittaa kaikki pulmat. Pelaajien palautetta tulee siis kuunnella ja huomioida, mutta vaatimuksiin kannattaa suhtautua kitsaasti.

Vilman pelaamia

Vuoden ensimmäinen pelikuukausi on takana ja se on ollut kova! Kun lasken myös BGA:ssa pelatut pelit, pelasin yhteensä 254 erää kaikkiaan 80 eri peliä! Tämä on hurja määrä. Ilman nettipelejäkin pelikertoja on 132, joka on edelleen paljon!

Uusia pelejä tuli 11, tämäkin on paljon.  Erityisesti sen takia että vihaan uusien pelien opettelua. Tiedän että minulle on kamalaa opettaa pelejä, kiitos kärsivällisyydestä niille, jotka jaksavat! Olen paljon parempi selittämään sääntöjä kuin kuuntelemaan. Uudet pelit olivat: Squishmallows Squish Squash, Prey Another Day, Rainforest, Café Baras, Slide, Trio (arvostelu tulossa!), Villagers, Coffee Rush, Floral sekä kaksi ystäväni Miksun kehittelemään prototyyppiä. 

Uutuuksista Rainforest ja Café Baras löivät läpi ensimmäisellä pelikerralla. Rainforestin pistin tilaukseen samantien ja Café Barasin ostin neljän pelatun kortin jälkeen. Café Barasta pelasimme ystävien kanssa ja pelin omistanut kaveri sanoi että laittaa pelin myyntiin. Hänkin pelasi ensimmäistä kertaa, mutta oli ostanut pelin facen lautapelikirppikseltä vain koska tahtoi sitä kokeilla ja arvasi että saa pelin myytyä. Vaan eipä tainnut arvata, että myy pelin saman pöydän ääressä, kun itse pelaa ensimmäistä kertaa sitä, sanoisin että kätevää! Ei ”yv av” eikä ”Voitko ottaa paremman kuvan laatikosta”. Tosin täytyy sanoa, että Facebookin Lautapelikirppiksellä harvemmin on mitään haasteita. Tavara liikkuu siellä mukavan nopeasti eikä kaupoissa ole hämminkiä. Molemmat pelit ostin lähinnä lapsia ajatellen, sen verran helppoja ovat. 

Squishmallows-peli on aika kahjo korttipeli, jossa voi tapahtua ihan mitä tahansa. Tästä on tullut tyttären suuri suosikki, joten tämän äärellä hupsutellaan varmasti paljon jatkossa. 

Prey Another Dayn ostin, koska Nopparalli oli tehnyt mukavan videon pelistä ja CityMarket oli lätkäissyt 10 € alennushinnan pelille. Erittäin hyvä ostos! Jopa mieheni, joka ei pelaa lautapelejä tykkää tästä! Bluffausta ja salaisia rooleja, kunhan et vahingossa näytä kortteja muille peli on hauska ja nopea!

Slide ja Floral ovat mukavia pikkupelejä, eivät aivan loksahtaneet omaan pelimaksun mutta uskon että nämä toimivat monessa eri seurassa. Floral toi omaan mieleen vahvasti Honshūn ja tykkään tässä pelimekaniikasta, jossa peitetään jo pelattuja kortteja osittain.

Coffee Rushia olen halunnut jo kauan kokeilla. Se on niin syötävän ihanan näköinen peli! Tykkäsin peli kokemuksesta paljon. Tässä huomaan hyvin, miten pelin ulkonäkö vaikuttaa pelikokemukseen. Ainoa pettymys oli loppupisteet, joita tuli todella niukasti. Villagers oli ihan mukava korttienlätkintä peli, joka ei vain ole tehtyä minua varten. Vaan ei tämä huono ole, voin ehdottomasti pelata uudelleen jos joku sen eteeni kantaa. Triosta on pian tulossa arvostelu, mutta pikainen kommentti pelistä on, että kyllähän tätä jaksaa pelata! Mukavan helppo ja nopea, toimii hyvin myös perhepelinä. Tykkään, kun säännöissä on helpompi ja vaikeampi muunnelma. 

Prototyyppejä pelaan mielelläni, usein omia, mutta on kiva päästä myös muiden protoja testaamaan. Tiedän, kuinka arvokasta tietoa pelitestauksesta voi saada, joten on ilo auttaa. Saa nähdä, tuleeko Miksun uusista protoista joskus vielä oikeat pelit, lupaan kertoa täällä jos ne myyntiin pääsevät!

Vielä täytyy lopuksi kertoa hauska sattuma! Pelikerholle tuli uusi tyyppi ja hetken kun juteltiin peleistä, kävi ilmi että mehän tunnemmekin jo! Olemme nimittäin viestitelleet peleistä Instagramissa ja seuraamme molemmat toisiamme. Pieni on lautapelien maailma, ainakin Suomessa. Saa aina tulla moikkaamaan ja pelaamaan yhdessä! Osallistun tänä vuonna lautapelien värihaasteeseen Instassa! Tammikuun väri oli valkoinen ja idea on ottaa kuukauden värin mukainen lautapelikuva. Hyppää mukaan haasteeseen!

Sampsan pelaamia

Kuukauden pettymys. Pääsin vihdoin testaamaan Trekking Through Historya. Ennakolta vähän jännitin, miten peli oikein osuu peliporukalle, kun kuulopuheiden perusteella vuorovaikutus olisi valitettavan vähäistä. Tämä ei kuitenkaan ollut pelin suurin ongelma ja varsinkin laatikkoa avatessa pelot hetkeksi unohtuivat – sisältö oli yltiöpramea. En jotenkin hoksannut, että mukana on hienot, muoviset resurssimerkit ja neopreenimatto, mutta kyllä kelpasi.

Olin selvästi kolminpelimme heikoin lenkki, sillä sössin ja nollasin aikajanani vähän liiankin usein ja päädyin ihan ansaitusti viimeiselle sijalle. Tämä nyt ei sinällään haittaa, vaan ongelmaksi nousi ennemminkin pelin yllättävän totinen luonne. Alku lähti liikkeelle hyvin ja vuorot etenivät joutuin, samalla vitsejä heittäen. Vaan mitä pidemmällä peli eteni, sitä vaitonaisemmaksi se muuttui. Puheensorina asteittain hävisi ja pelaajat lähinnä tuijottelivat omia korttirivejään.

Aikaa upposi reilu tunti ja olo oli vähän pöllämystynyt. Emme ole sellaisia kovin tosissaan pelaavia AP-nysvääjiä, mutta Trekking herätti jotenkin meissä kaikissa huonot puolet esiin ja pelaamisesta tuli kuivaa ja ankeaa. Lisäksi vaikka olen aina pitänyt aikaradasta vuorojärjestyksen kertojana, niin nyt kaikki unohtelivat, kenen vuoro oikeastaan aina oli. Huono päivä kenties.

En siis tätä enää meidän peli-iltoihin tuo, mutta voisin joskus testata tätä kahdestaan. Vähän vain pelkään, että korttirivi ei välttämättä silloin uusiudu tarpeeksi.

Kuukauden klassikko. Löysin ”lautapelivarastosta” noin 8 vuoden hiljaiselon jälkeen taas Mallorcan. Ennen varastoimista peliä tuli pelattua paljon, mutta nyt lähinnä pohdin, onko aika kullannut muistot vai vieläkö pelissä riittää potkua. Kyseessä on siis Vuoden strategiapeli -voittaja 15 vuoden takaa ja tittelistä huolimatta selvästi perhepelitasoa: kerätään hedelmiä aika näppärällä rondelilla ja ostetaan sitten niillä laudalla olevia laattoja, siinä se. En ole raaskinut tästä luopua, kun Suomessa käytettyjä kappaleita on saanut pilkkahintaan, joten pelin jälleenmyyntiarvo on olematon. Onneksi en luopunut, on tämä edelleen rautainen peli.

Puolison kanssa pelasimme peliä kolme kertaa ja erät ovat olleet joka kerta aika tiukkoja. Erityisen muistettava kerta oli se, kun molemmat keskittyivät vähän eri asioihin. Vaimo keräsi taktisesti hedelmälaattoja niin, että aina kun yhden alueen viimeinen laatta ostettiin, hän nappasi siitä jaettavan bonuksen (sen saa se pelaaja, jolla on laatoissaan eniten bonuksessa näkyviä hedelmiä). Itse taas pyrin ostamaan täysiä laattasettejä, sillä niistä saa oman bonuksensa ja samalla estämään puolisolta settien tekemisen. Lopuksi pistemäärät olivat 63–64 eli voitin vain pisteen erolla.

Mallorca on edelleen erinomainen esimerkki vanhan koulukunnan perhepelistä. Kauniit puuosat, olematon teema, mutta rakenteeltaan hyvällä tavalla mekaaninen ja terävä. Rondelilla liikkuminen on yksinkertaisen nerokasta ja pelaajien niin halutessa melko intensiivistä toisen kontrollointia. Pelissä on sopivasti touhuttavaa koko perheelle ja harrastajillekin se venyy sellaiseksi päätöksiä vaativaksi ”filleriksi”. Vahva ostohoususuositus, näitä saa vielä poimittua suht halvalla mistä vaan.

Kuukauden hitti. Pulmamaiset laattojenasettelut ovat genrenä nyt yhtä kovassa huudossa kuin polyominopelit 10 vuotta sitten tai kupongintäyttöpelit viisi vuotta sitten. Ennen testaamista siis ihan aiheesta epäilin, voisiko Harmonies tuoda genreen oikeastaan mitään uutta. Epäilykseni oli ihan oikea, eihän se tuokaan, mutta toimiihan tämä hyvin. Vähän jäi joka pelikerralla sellainen tunne, että tuli keskityttyä välillä jopa liikaa kortteihin, kun pelkästään maamerkkien rakentelusta sai toisinaan enemmän pisteitä. Tietty taitava pelaaja rakentaa samaan aikaan molempia, mutta minulla se onnistuu vain paikoitellen. Pistemäärät ovat jääneet muistaakseni aina selvästi alle sadan eli petrattavaa jäi vielä. Nature’s Spirit -kortit jäivät myös korkkaamatta, ne kyllä vaikuttavat erittäin hyvältä lisältä.

Jos aletaan vertailemaan, miksi Harmonies on nyt sitten parempi kuin CascadiaCalico tai vaikkapa Akropolis (tai en tiedä, Akropolis on kyllä todella hyvä…), niin syitä on muutama. Pidän siitä, että rakennettava alue on rajattu, eikä lähde aivan valtoimenaan rönsyilemään. Nautin tallaisesta haasteesta, vaikka panokset eivät ole niin suuret ja kohtalokkaat kuin vaikkapa Calicossa. Lisäksi kun peli loppuu alueen täyttämiseen, voi omalla täyttötyylillä kontrolloida sitä, milloin peli loppuu.

Pidän myös siitä, että pelin pistetavoitteet ovat muutaman kerran toteutettavissa korteissa – niillä voi kikkailla vain hetken, kunnes ne vaihdetaan jälleen uusiin ja samalla niiden tulojärjestys tuo peliin tarpeeksi satunnaisuutta, ettei pelaaminen ole turhan totista. Cascadia on minulle aina ollut sellainen peli, jossa pitäisi rakentaa aluettaan alusta saakka määrätietoisesti niin, että pistetavoitteet risteävät kauniisti keskenään. Myös Harmoniesista löytyy osittain tämä puoli, mutta koska tulevaisuuden kortteja ei voi ennustaa kovin pitkälle, niin välillä täytyy vain mennä fiiliksellä.

Tämä lähti ehdottomasti ”voisipa melkeinpä ostaa” -listalle, mutta toisaalta kuinkakohan monta samantyylistä peliä oikein enää tarvitsen? Ehkä jos markkinoille saapuisi vielä yksi vastaava peli, jossa loppupisteytys olisi napakampi, niin se kyllä kiinnostaisi. On perin tylsää hiljentyä pelin lopussa viideksi minuutiksi tekemään kirjanpitoa.

Mikon pelaamia

Suosikkipelini Forest Shuffle laajenee. Keväällä tulee kolmas lisäosa Exploration, joka sisältää jokusen promokortin helposti saatavilla olevassa paketissa, virallisen yksinpeliversion ja asymmetrisiä luolakortteja, jotta pelaajille tulee vähän erilaiset alkuasetelmat.

Tämä ei sinänsä ihan valtavasti sykähdytä. Promokortit ovat ihan kiva juttu, yksinpeliä en pelaa ja luolat… no, ne voivat olla ihan kivoja. Yksi niistä vaikuttaa tosin vähän liian voimakkaalta. Mutta veikkaan, että pitää tätä kai testata. Toivottavasti luolakortit tulevat BoardGameArenaan. Explorationin säännöt ovat jo luettavissa Lookoutin sivuilla. Sääntökirjasta löytyy lista luolakorteista, jos joku haluaa ottaa varaslähdön luolien kokeilemiseen. Oletuksena luolaan pelatut kortit ovat edelleen yhden pisteen arvoisia, ellei muuta sanota.

  • Collector’s Cave: Jokainen luolaan pelattu kortti on kahden pisteen arvoinen.
  • Bat Cave: Jokainen lepakko metsässäsi tuottaa kolme ylimääräistä pistettä.
  • Lonely Cave: Jos luolasi on tyhjä pelin lopussa, saat viisi pistettä.
  • Storage Cave: Kun pelaat vähintään yhden kortin luolaasi, saat nostaa kortin nostopakasta. Tämä tapahtuu korkeintaan kerran vuorossa.
  • Smuggler’s Cave: Aina kun saat kiikaribonuksen, laita yksi maksuna käyttämistäsi korteista luolaan.

Luolat valitaan pelin alussa käänteisessä vuorojärjestyksessä.

Kiinnostavampi on syksylle luvattu Forest Shuffle: Dartmoor, joka on uusi itsenäinen peli. Se nojaa samaan pelimekaniikkaan, mutta tarjoaa pieniä muutoksia. Pidän tästä: pelissä on potentiaalia ja vaihtelu on tervetullutta, mutta nykyisen pelin laajentaminen aikaisempien Alpinen ja Woodland Edgen kaltaisilla lisäosilla ei ole pidemmän päälle kestävää.

Viime viikolla pääsin pitkästä aikaa Hansa Teutonican pariin. On tämä kyllä jotakuinkin parasta, mitä pelilaudan äärellä voi viidellä pelaajalla alle puolessatoista tunnissa tehdä.

Peli on kenties hivenen tylsän näköinen ja vaikuttaa vain kuutionpuskemiselta, mutta draamaa riittää, samoin erilaisia mahdollisuuksia kiipiä pisteillä. Pelin kesto on pirullisen terävällä tavalla pelaajien hallussa: ratkaisin pelin lopetuksen eilen antamalla yhden pisteen vastapelaajalle, tuupaten tämän kriittiseen 20 pisteeseen. Kuulostaa hölmöltä, mutta tekemällä näin estin tätä pelaajaa saamasta vielä kokonaista uutta vuoroa.

Valitettavasti hyvä yritys ei riittänyt, vaan jäin parin pisteen erolla kakkoseksi. Se on kuitenkin parempi tulos kuin odotin, sen verran huteralta menoni pelin keskivaiheilla vaikutti vaikka alku ihan hyvä olikin. Hansa Teutonicaan ei ihan helposti kyllästy, on tämä vain hieno peli.

Hansa Teutonica -lautapeli menossa Itä-Preussi-lisäosan kartalla ja viidellä pelaajalla. Pelilaudalla on viiden pelaajan kuutioita, taustalla näkyy sinisen pelaajan oma pelilauta ja vähän itse pelaajaakin.
Hansa Teutonica. Kuva: Mikko Saari

Luen Samuli Putron Elämäni miehet -kirjaa, jossa Putro kirjoittaa lautapeleistä näin:

Ajattelen lautapelejä. Niitä olen oppinut sietämään vasta viime vuosina – lähinnä siksi, että ne ovat keino olla ihmisten kanssa yhdessä. Pidän sellaisesta. Mikä onkaan ongelma?

Alun huuma laimenee pelissä nopeasti, ja koko hommasta tulee tylsää. En jaksa enää keskittyä, vaan rupean ajattelemaan omiani ja samalla pelaamaan huolimattomasti.

Sitten jo nähtävissä oleva tappioni alkaa ärsyttää itseäni. Alan kiukutella tai suhtautua peliin ylimielisesti. Ja se ei hirveästi kannusta mukavaan, yhteiseen illanviettoon. Olen huono peluri ja toivoton bluffaaja lautapeleissä, rakkaudessa, erossa, työasioissa. Ihan kaikessa.

Häviötä seuraa häpeä, ja se on minulle oikein tuttu tunne.

Kuulostaako tutulta?

Tapahtumakalenteri

LaaksoCon 22.–23.2.2025 (Ylivieska)

LaaksoCon on lauta-, kortti-, miniatyyri- ja pöytäroolipelaamiseen keskittyvä tapahtuma, joka järjestetään kerran tai kaksi vuodessa Ylivieskassa.

Maksuton tapahtuma toteutetaan Toimitalo Pietarissa nuorisotila Vitiksen tiloissa (Terveystie 11, 84100 Ylivieska). Ovet ovat avoinna lauantaina kello 11.00–22.00 ja sunnuntaina kello 10.00–21.00.

LaaksoCon on suunnattu yli 16-vuotiaille ja täysi-ikäisille. Tapahtumapaikka on esteetön. Tapahtuma on päihteetön ja energiajuomaton.

Lisätietoa LaaksoConin sivuilta.

Twilight Imperium 4 – epäviralliset SM-kisat 5.–6.4.2025 (Hämeenlinna)

Hämeenlinnassa Palokunnantalolla (Palokunnankatu 18) pelataan viikonlopun mittainen Twilight Imperium 4 -turnaus. Kaksipäiväisessä turnauksessa ensimmäisen päivän pöytien voittajat pääsevät suoraan sunnuntain finaalipöytään. Finaalin ulkopuolelle jääneet voivat pelata sunnuntaina varjofinaaleja halunsa mukaan.

Turnaukseen osallistuminen maksaa 60 € ja hintaan sisältyy pelien lisäksi kaksi lämmintä ruokaa. Voittajalle on luvassa komea pokaali.

Sitovat ilmoittautumiset tehdään tällä lomakkeella. Deadline ensimmäisen vaiheen ilmoittautumisille on 15.2.2025.

Lautapelaamisen SM-joukkueturnaus 26.4.2025 (Turku)

Nelihenkisin joukkuein pelattava perinteinen SM-joukkueturnaus. Turnauksessa pelataan Earthia, Age of Innovationia, Dune: Imperium – Uprisingia ja Darwin’s Journeytä. Turnauksen tapahtumapaikka on vielä epävarma.

Lisätietoja Lautapeliseuran foorumilta.

SuperNörttiLauantait 22.2.–14.6.2025 (Tampere)

Pispalan kirjastossa pidetään kerran kuussa SuperNörttiLauantai, jonka ohjelmassa on lautapelejä ja roolipelejä. Tapahtumia vetää roolipelisuunnittelija Krisse Tuominen.

Helmikuussa luvassa on viikinkiteemaisia pelejä niin laudalla kuin roolipelinä.

Tapahtumat ovat ikärajattomia, pääsymaksuttomia, päihteettömiä ja avoimia.

Lisätietoja Krisse Tuomisen blogista.

Lautapelioppaan uudet jutut edellisen katsauk­sen jälkeen

Kävimme porukalla läpi pelivuotta 2024: listasimme ylipäätään vuoden suosituimmat uutuuspelit ja kerroimme omista pelikokemuksistamme.

Tiina ja Esa arvioivat Art Gallery -pelin. Kepeää huutokauppailua taidemaailmassa tarjoava peli on leppoisa perhepeli, mutta sopii myös filleriksi kokeneemmille pelaajille.

Tatu arvioi Vuoden partypeli -palkitun Telepaattori-pelin, jossa pitää lukea toisten pelaajien ajatuksia. Yksinkertainen partypeli saa Tatulta varovaisen hyväksynnän voitolleen.

Tuukka on pelannut Jane Austen -henkistä Obsession-lautapeliä. Epätavallinen aihe saa kehua, mutta pelimekaniikka ei. Arvostelun kommenteissa peli saa enemmän ymmärrystä osakseen.

Sampsa paikkaili Lautapelioppaan aukkoja ja arvioi Codenames: Duetin, joka nimestään huolimatta toimii myös useammalla kuin kahdella pelaajalla. Pariskuntapeliksi tämä on Sampsan mielestä nappivalinta.

Toisen aukkopaikan korjasi Joonas arvioimalla Gloomhaven: Jaws of the Lionin eli Gloomhavenin pikkuveljen, joka tarjoaa parikymmentä tuntia kestävän fantasiaseikkailun tuntuvasti isoa Gloomhavenia kevyemmällä otteella.

Juho testasi Friedemann Friesen korttipelin FTW?!. Mökkipeligenreen uppoava filleripeli on rentoa kortinläpsyttelyä.

Tatulla on työmaana käydä läpi puuttuvat Dominionin lisäosat. Nyt arvosteluvuorossa oli yöllinen Dominion: Nocturne, jossa vampyyrit ja ihmissudet riekkuvat.

Sampsa testasi Yatzysta jalostetun King of the Dicen, jonka Sampsa nostikin yhdeksi parhaista Yatzy-muunnelmista. Testipenkkiin pääsi myös vuoden 2023 Spiel des Jahres -voittaja Dorfromantik: The Board Game, joka osoittautui erinomaiseksi versioksi rennosta laattojenasetteluvideopelistä.

Jarkko arvioi Welcome to the Moon -pelin, jossa kupongintäyttöpeliin yhdistyy avaruuteen asti kurkottava kampanjapeli. Avaruuteen matkasi myös Tatu testatessaan Wormholes-pelin, jossa kuljetetaan matkustajia avaruudessa madonreikiä pitkin.

Haluatko mukaan Lautapelioppaan toimitukseen? Julkaisen mielelläni Lautapelioppaassa kaikenlaista lautapelisisältöä: peliarvosteluja, top-listoja, pelisuunnittelujuttuja, mitä ikinä mieleen tulee. Lue lisää Lautapelioppaan avustamisesta. Avustajia varten on oma Telegram-ryhmä, johon voi liittyä. Ryhmässä tiedotetaan muun muassa tarjolla olevista arvostelukappaleista. Liittyäksesi ryhmään laita viestiä Telegramissa.

Lautapeliopasta voi seurata monissa eri kanavissa. Lautapeliopas löytyy Telegramista ja Mastodonista. RSS-syötekin löytyy. Jos haluat varmasti tiedon kaikista uusista jutuista heti kun ne ilmestyvät, Telegram ja Mastodon ovat varmimpia kanavia, joissa viestit eivät huku algoritmien jalkoihin.

Voit myös tilata Lautapelioppaan uutiskirjeen. Uutiskirje toimittaa Lautapelioppaan uutiskatsaukset suoraan sähköpostiisi.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Luetuimmat jutut top 10

Nämä ovat olleet viimeisen neljän viikon aikana Lautapelioppaan luetuimmat jutut:

  1. Yatzyn säännöt
  2. Smart10
  3. Afrikan tähti
  4. Carcassonne
  5. Secret Hitler
  6. Bananagrams
  7. Parhaat suomeksi julkaistut pelit
  8. Rummikub
  9. Vuoden peli
  10. Hitster

Lautapeliblogien päivi­tykset

Youtubessa Miira ja Annika julkaisivat Hyvin draftatut kortit -vlogissaan taas muutaman uuden jakson: B:llä alkavat pelit, kortinlomituspelit, pelatuimmat BGA-pelimme, joulunajan pelit.

Nopparallissa avattiin Arydia: Paths We Dare Tread ja arvioitiin lastenpeli Sliding Bears.

Peli-Harrin kanavalla arvioitiin Cascadia.

Pelikaappimuistiossa arvioitiin Botanicus. Luontoteemainen peli sai Kennerspiel des Jahres -raadilta suosituksen ja Antti-Ville on samaa mieltä.

Pelikillassa pohdiskeltiin somea, ilmastonmuutosta, tekoälyä ja empatiaa, julkaistiin pikaohjeet Mysterium Parkiin ja Arnakiin, pohdittiin silmälläpidettäviä pelejä ja kehuttiin Heat: Pedal to the Metalia.

Lunkisti-Tero arvioi Trion. ”Napakkaa ja nopeaa korttipeliä hakevalle Trio on nappivalinta”, tuumii Tero, ja suosittelee peliä superfillerinä. Tero arvioi myös Up or Down? -korttipelin, joka on Kramer & Kiesling -kaksikon käsialaa. Yksinkertainen peli ei ihan täysillä osu Teron makuun.

Miira suosii laatua eikä määrää, ja tiivistää omaa pelivuottaan 2024.

Pöydällä-blogin puolella Oona kehui vuoden 2024 kovinta yllättäjää, eli Medical Mysteries New York -peliä.

Anton VS jutteli peliodotuksistaan vuodelle 2025, kommentoi Finspania pikaisesti ja julkaisi vuoden viimeisen videon.

Mikko summasi pelivuotta 2024 blogissaan; samoin tekivät Tuomo ja Mai.

Huoltoreitissä Juho Yliniemi arvioi Undaunted: Stalingradia. Pitkä arvio päättyi myönteiseen sävyyn, Stalingradia ja Undaunted-sarjaa ylipäänsä suositeltiin kevyiden sotapelien ystäville.

Lautapeliblogeja löytyy myös Lautapeliseuran blogilistalta ja lautapelijuttusyötteestä.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *