Kategoriat
Peliarvostelut

Castle Builder

Kuka rakentaa kauneimman ja mahtavimman linnan? Castle Builderin kevyt laattojen asettelu haastaa pelaajat kilpasille siitä, kuka on tehokkain rakentaja.

Castle Builderin takana oleva perheyritys Fryxgames on tullut tutuksi ennen kaikkea Terraforming Marsista. Siinä missä Terraforming Marsin oli kirjattu isoveli Jakob Fryxeliuksen nimiin, pikkuveli Daniel on saanut nimensä Castle Builderin kanteen – toki sääntökirjan kiitoksissa hän antaa tästäkin pelistä osittaisen kunnian Jacobille todeten, että Castle Builder on syntynyt Jacobin idean pohjalta. Kyseessä on todella monilahjakas perhe: veljesten sisko Naomi Fryxelius on tehnyt peliin sen tyylikkään ja selkeän kuvituksen.

Castle Builderistä on loppuvuodesta 2024 ilmestynyt pohjoismainen painos, jossa on mukana myös suomenkieliset säännöt. Tätä kirjoittaessa peli on kuitenkin ollut kohtuullisen huonosti saatavilla Suomesta, joten kaikesta päätellen Castle Builderin markkinointi ja jakelu ei ole lähtenyt käyntiin aivan kuten toivoisi.

Tämän arvostelukappaleen sain englanninkielisenä suoraan Fryxgamesilta, mikä osoittautuikin hyväksi asiaksi arvostelun kannalta, nimittäin sain pelin mukana Contests-minilisäosan, jonka olen huomannut tuovan hyvin olennaisen lisän peliin.

Castle Builder -pelin piirroskansikuvassa rakennetaan keskiaikaista prinsessalinnaa. Etualalla on innokkaan näköinen aatelismies suuripiirteisten rakennuspiirustusten kanssa.

Hauska ja selkeä visuaalinen ilme

Castle Builder herättikin huomioni osittain sen kiinnostavan kuvituksen ja visuaalisen ilmeen perusteella. Pelin katseenvangitsija on pelilaudan kolmiulotteinen pahvilinna, josta pelilauta aukeaa linnan pihaksi. Varsinaisesti mitään pelillistä virkaa tuolla linnalla ei ole, mutta tottakai se pitää aina laittaa kokoon ennen pelin alkua. Lisäksi jokaisen pelaajan henkilökohtainen laattateline on näppärä kolmiulotteinen linnan muuri, joka kyllä on hyvin näppärä laattojen säilytystä varten. Telineen edestä jokaisen pelaajan oma linna alkaa rakentumaan.

Pelin kuvituksessa näkyvät yksityiskohdat ovat hauskoja. Linnaa rakennettavien laattojen ikkunoista ja muurin reunojen takaa kurkkaa erilaisia hauskan näköisiä ihmishahmoja, joilla on myös pelillistä merkitystä – tai ainakin siinä, että ihmishahmoja laatoissa ylipäätään on.

Kyllähän sitä tällaisen kuvituksen kanssa saa hymyn huulelleen, kun näkee vaikkapa muurin harjalla tylsistyneen ritarin, joka vartioinnin sijaan keskittyy jousipyssyllään yli lentävän linnun tähtäämiseen.

Kultarahajahtia linnaa rakentamalla

Pelin tarkoituksena on saada ensimmäisenä seitsemän kultarahaa. Kun joku pelaajista saa seitsemännen kultarahan, peli loppuu välittömästi. Kultarahoja pelaaja saa edetessään pelilautaa kiertävällä paronilla kultakolikoiden yli. Pelilauta toimii myös markettina kolmena kultakolikolle ja kolmelle rakennuslaatalle.

Paronilla eteneminen tapahtuu rakentamalla omaan linnaan rakennuslaattoja. Pelaaja liikuttaa paroniaan sen mukaan, monennelleko riville hän laatan linnaansa asettaa. Alimman rivin laatat eivät itsessään vielä saa paronia liikkumaan, mutta toisen rivin laatta tuottaa jo kaksi askelta paronille, kolmas kolme askelta, ja niin edelleen. Tämän lisäksi joissakin laatoissa olevat punaiset timantit tuottavat niiden määrän verran lisäaskelia paronille. Timantit siis liikuttavat paronia myös silloin, kun sellainen laatta rakennetaan linnan alimmalle riville.

Vuorollaan pelaajalla on valittavanaan joko laatan rakentaminen linnaansa tai laattojen nostaminen telineeseensä. Laatan voi rakentaa joko omasta telineestä tai yhteisestä marketista, jossa on aina näkyvillä kolme laattaa. Jos pelaaja valitsee käyttää vuoronsa laattojen nostamiseen, hän ottaa yhteisestä varastosta kaksi sattumanvaraista laattaa. Vuoronsa lopussa pelaajalla voi olla telineessään enintään seitsemän laattaa, jolloin hänen tulee luopua valitsemistaan ylimääräisistä laatoista.

Laattojen asettamisessa pelaajan on otettava huomioon muutamia sääntöjä. Suurin osa laatoista on numeroituja, ja osassa on kaksikin numeroa – yläreunassa yksi ja alareunassa toinen. Alimmalle riville voi asettaa minkä tahansa laatan huolimatta sen numeroista. Seuraaville riveille laatat asetetaan limittäin siten, että asetettava laatta yhdistyy kahden sen alapuolella olevan laatan kanssa. Tällöin on otettava huomioon kahden alempana olevan laatan yhteenlaskettu lukuarvo, jonka kanssa uuden laatan numeron on täsmättävä.

Esimerkiksi, kun edellisellä rivillä vierekkäin asetetut laatat ovat lukuarvoiltaan 2 ja 5, niiden päälle voi asettaa laatan, jonka lukuarvo on 7. Jos lukuarvo ei täsmää, pelaaja voi heittää telineestään yhden laatan pois, jolloin hän voi laittaa laatan yhden lukuarvon erotuksella – tässä tapauksessa laatan, jonka lukuarvo on joko 6 tai 8.

Joidenkin laattojen alareunassa on eri lukuarvo kuin yläreunassa. Tällöin laatta tarjoaa eri lukuarvon silloin, kun se asetetaan linnaan, ja eri lukuarvon silloin, kun se on asetettuna linnaan. Joissakin laatoissa alareunassa on oikeinmerkki, joka osoittaa, että sen voi asettaa minkä arvoisten laattojen päälle tahansa.

Joissakin laatoissa rakennettua muuria on vain osittain, jolloin siinä osittain on sinistä taivasta. Laattoja asettaessa tuleekin ottaa huomioon, ettei tällaiset kuviot ole vierekkäin toisten laattojen kanssa, vaan kuvakkeet täsmäävät. Ohjekirja antaa näihin hyvät esimerkit, joiden avulla rakennussäännöt oppii ensimmäisen pelin edetessä.

Kun pelaaja laatan asettamisen jälkeen liikkuu paronillaan joko kultarahan päälle tai sivuuttaa sen, hän saa valita kultarahan yhteisestä marketista, jossa on tarjolla aina kolme kultarahaa. Kultarahoissa on erilaisia kertabonuksia, jotka ovat näkyvillä niiden ollessa marketissa.

Nämä bonukset voivat joko hyödyttää itseä tai jotakuta toista pelaajaa. Bonus aktivoituu joka tapauksessa, kun kultaraha valitaan, vaikkei se hyödyttäisikään vuorossa olevaa pelaajaa. Bonuksia on monenlaisia, jopa yksitoista erilaista. Useimmiten ne antavat pelaajalle lisää laattoja esimerkiksi sen mukaan, kenellä on eniten ihmishahmoja linnassaan, korkein linna, eniten ikkunoita ja niin edelleen. Jotkut bonukset ovat kuitenkin ilkeitä, ja antavat heittää pois tai varastaa toisen pelaajan laattoja joko hänen telineestään tai linnastaan.

Jos kultarahan saamisen jälkeen pelaajalla on seitsemän kultarahaa, hän voittaa ja peli päättyy heti.

Muutama parannusehdotus ja Contests-minilisäosa

Castle Builderistä on tullut muutamien parannusten myötä yksi perheemme tämän hetken suosikkipeleistä. Aivan ensimmäinen parannus koski kultarahojen ja rakennuslaattojen levittämistä nurin päin keskelle pöytää. Se tuntui melko kömpelöltä ja pelivalmisteluja pidentävältä ratkaisulta. Niinpä hankin rakennuslaatoille oman kangaspussinsa ja kultarahoille omansa. Sieltä on helppo nostaa niitä sattumanvaraisesti.

Kohtasimme jumitustilanteen jo toisessa pelissämme, jolloin pelissä oli neljän pelaajan enimmäismäärä. Tällöin peli venyi venymistään, kun kukaan pelaajista ei enää löytänyt linnaansa sopivia laattoja. Niinpä otimme sääntökirjan tarjoaman vaihtoehtoisen säännön pysyvästi peleihimme. Sen mukaan rakennuslaattaa linnaan asettaessaan pelaaja voi poistaa telineestään haluamansa määrän laattoja, joka mahdollistaa poistettujen laattojen lukumäärän erotuksen tarvittavaan numeroarvoon asetettavalle laatalle. Edellä mainitun jumitustilanteen seurauksena olemme myös laittaneet tavalla tai toisella poistetut laatat aina takaisin pussiin tarjolle, kun sääntökirjan mukaan ne pitäisi laittaa sivuun siihen asti, kunnes tarjottavana olevat laatat loppuvat kokonaan.

Ilman Contests-lisäosaa ei Castle Builderistä saa irti sitä, mikä tekee siitä täysin vuorovaikutteisen. Lisäosaa käytettäessä voittajalta vaaditaan kahdeksan kultarahaa seitsemän sijaan. Toisten pelaajien liikkeitä ja pelitilannetta täytyy nyt kuitenkin herkeämättä tarkkailla. Jokaiseen peliin nimittäin arvotaan kolme kuudesta erityisestä kultarahasta, jotka sisältävät erilaisia ehtoja kultarahan saamiseksi. Kultarahan saa itselleen heti, kun omassa linnassa sen ehto täyttyy. Ehtona voi olla esimerkiksi kolme ikkunaa, kolme ihmistä, kolme kattolaattaa ja niin edelleen.

Laatta kuitenkin vaihtaa omistajaa heti, kun joku toinen pelaaja saavuttaa ehdon enemmistön. Niinpä tilanne saattaa nopeasti muuttua siten, että joku pelaaja esimerkiksi saakin tavallisen kultarahaa saadessaan myös kaksi muuta kultarahaa, ja näin yllättäen voittaa pelin. Contests-lisäosa tekee pelistä intensiivisen, vuorovaikutteisen ja kiinnostavan, jossa tulee koko ajan olla tarkkana pelitilanteesta.

Kiinnostava taistelu valta-asemasta

Castle Builder on kiinnostava ja sopivan lyhyt taistelu linnojen valtiaasta. Se on helppo peli ottaa pöydälle, joka on miellyttävä pelata ja kiva katsella. En kuitenkaan enää pelaisi Castle Builderiä ilman edellä mainittuja muutoksia tai ilman Contests-lisäosaa. Niiden kanssa peliin ei jää varsinaisesti kaipaamaan mitään.

Contestsin myötä peliin tulee yllätyksellisyyttä, jota pelaajat itse hallitsevat. Juuri tämä on niitä elementtejä, joista itse sytyn lautapeleissä eniten. Jotkut BoardGameGeekissä ovatkin todenneet Contestsin olevan välttämätön lisäosa Castle Builderiin; siitä olen ehdottomasti samaa mieltä. Ilman sitä pelistä jää kaipaamaan sitä jotakin.

Faktat Castle Builderistä

Suunnittelijat:

Julkaisijat: FryxGames (2024)

Mutkikkuus: Pelin perusidea on yksinkertainen ja sen oppii melko nopeasti. Silti se tarjoaa mukavasti haastetta, varsinkin peliä jo muutaman kerran pelanneiden kesken.   

Onnen vaikutus: Tuuria on toki mukana, kun laattoja tulee peliin sattumanvaraisesti. Silti nokkelin pelaaja yleensä kykenee hyödyntämään tilanteita edukseen.

Vuorovaikutus: Vuorovaikutusta on jonkin verran kultarahojen kertabonusten myötä, ja marketissa tarjolla olevat rakennuslaatat vaihtuvat sitä mukaa, kun pelaajat rakentavat niillä linnaansa. Contests-minilisäosan myötä vuorovaikutus lisääntyy merkittävästi, jolloin toisten pelaajien tilannetta on tärkeää tarkkailla ja siihen reagoida.

Teema: Teema on hauska, mutta ei kovin syvällinen. Se silti ajaa asiansa siten, ettei peli ole täysin abstraktikaan. Erityisesti kultarahojen kertabonukset vahvistavat tematiikkaa, kun esimerkiksi katkera leidi heittää kaikilta muilta pelaajilta yhden rakennuslaatan roskiin tai munkki tarjoaa köyhimmälle pelaajalle ruhtinaallisesti lisää rakennuslaattoja.

Uudelleenpelattavuus: Castle Builder ei tuntuisi ihan heti kuluvan puhki. Kultarahoja on mukava määrä erilaisia erilaisine kertabonuksineen ja toki satunnaisuus tekee jokaisesta peliasetelmasta hieman erilaisen. Contests-lisäosalla pelatessa valitaan kuudesta tavoitekultarahasta aina kolme sattumanvaraisesti, mikä sekin tuo sopivasti vaihtelua.

Saavutettavuus: Peli on saatavilla suomenkielisillä säännöillä (Nordic-painos). Pelikomponenteissa ei ole tekstiä, mutta kultarahojen kuvituksen selityksiä pitää ensimmäisten pelien ajan tarkistella sääntökirjasta.

Pelaajamäärä: 2–4. Toimii ehkä parhaiten kolmella pelaajalla.

Pituus: Pelilaatikon mukaan 30 minuuttia, mikä pitää aika hyvin paikkansa. Jostakin syystä BoardGameGeekin mukaan pelin kestoksi on ilmoitettu 45–60 minuuttia, mikä on kyllä tuplasti liikaa, ainakin silloin, kun peli rullaa eteenpäin ilman mainitsemani kaltaisia jumitustilanteita.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *