SETI-instituutti aloitti toimintansa vuonna 1984. Sen tavoitteena on tutkia, ymmärtää ja selvittää elämän alkuperä universumissa ja toivon mukaan löytää älykästä elämää maapallon ulkopuolelta. Aihetta tutkailee lautapelimuodossa vuoden 2024 kuumin uusi suunnittelijatulokas, Tomáš Holek.
Lautapeli on tosielämää optimistisempi: tässä pelissä elämää löytyy avaruudesta joka kerta ja vielä kaksin kappalein. Myös avaruuden tutkimiseen on varsin paljon varallisuutta, koska useampi kilpaileva taho pystyy lähettämään avaruuteen luotaimia ja tekemään laajoja skannauksia. SETI asettuukin samaan ”todellisuuspohjaista scifiä”-lokeroon kuin vaikkapa Terraforming Mars.
Runsas peli
SETI on iso laatikko, jonka kauniin kannen alta löytyy näyttävä ja monipuolinen peli. Czech Games Edition on selvästi panostanut, tässä on lippulaivapelin makua. Panostus näyttäisi kannattaneen, sillä SETI on noussut nopeasti suosioon. Kunhan hieman työläät alkuvalmistelut saadaan tehtyä, pelaajien eteen avautuu mahdollisuuksien avaruus, joka houkuttelee etsimään elämänmuotoja.
Peli kestää viisi kierrosta, joiden aikana pelaajat tekevät toimintoja yksi kerrallaan kunnes passaavat. Rakenne on tuttu Terraforming Marsista ja CGE:n toisesta isosta hitistä, Lost Ruins of Arnakista (Arnakin suunnittelijat Elwen ja Mín ovat työskennelleet SETI:n kehittäjinä). Peli on miellyttävän helppo opettaa, sillä toimintoja on loppujen lopuksi tarjolla vähän ja ne ovat selkeitä.
Kaksi perustapaa avaruuden tutkimiseen ovat luotainten laukaiseminen ja avaruuden skannaaminen. Kun luotaimen laukaisee, se lähtee maapallolta ja sitä voi sitten liikutella avaruudessa, kunnes se löytää tiensä jollekin aurinkokunnan planeetoista. Planeetalla sen voi ohjata kiertoradalle tai laskea planeetan pinnalle, jolloin se tuottaa palkkion ja jää sitten tekemään tutkimusta.
Skannauksessa taas tutkitaan kauempana olevia avaruuden kohteita ja kerätään niistä dataa. Skannaaminen on enemmistöpeli: kun kohde on kokonaan skannailtu, eniten skannannut saa pääpalkinnon ja muut pienen lohdutuspalkinnon.
Skannauksesta kertynyttä dataa syötetään tietokoneiden pureskeltavaksi. Kun tietokone on täynnä dataa, se voidaan ajaa ja analysoida, mitä sieltä avaruudesta oikein löytyykään.
Lisäksi pelaajien on mahdollista tutkia luotain-, skannaus- ja tietokoneteknologioita ja siten kehittää toimintaansa tehokkaammaksi. Korttejakin voi pelata: niillä saa tehdä pitkälti samoja juttuja kuin näillä päätoiminnoillakin, mutta hieman tehokkaammin tai edullisemmin.
Alieneiden jäljillä
Kaiken tämän toiminnan tarkoituksena on tietysti löytää ne alienit. Se tapahtuu keräämällä jälkiä alieneista. Jälkiä on kolmea väriä ja jokaisella värillä on oma luontainen alkuperänsä. Keltaisia jälkiä löytyy planeettojen pinnalta, joten niitä saadakseen on saatava luotaimia perille. Pinkkejä jälkiä saa voittamalla skannauksia ja sinisiä jälkiä tuottaa tietokoneanalyysi.
Jokaiseen peliin arvotaan kaksi alienia. Kun alienista löydetään yksi jälki jokaista väriä, se avataan ja paljastuu, millaisia olentoja on löydetty. Tässä kohtaa peliin tulee uusia komponentteja ja vähän uusia sääntöjä. Alieneilla on usein kortteja, joita saa kerättyä, ja mahdollisesti muutakin mielenkiintoista. Lisäksi alienin laudalta avautuu uusia paikkoja, joihin merkitä löydettyjä jälkiä pisteiden saamiseksi.
Alieneiden kortit ovat tavallisia kortteja tehokkaampia ja ne tarjoavat muutenkin hyviä keinoja tienata pisteitä, joten ne kiinnostavat varmasti. Kaikki pelin viisi alienia ovat erilaisia ja tarjoavat omanlaistaan tekemistä, joten se tuo mukavasti vaihtelua peliin.
Tarkkaa peliä resurssien kanssa
Arnak on SETI:n lähisukulainen, vaikka pelit monin tavoin erilaisia ovatkin. Niissä on silti samaa ajoittain runsaudeksi purskahtavan niukkuuden tuntua ja vähien resurssien puljaamista. SETI:ssä operoidaan rahalla, energialla ja korteilla. Rahaa tarvitaan korttien maksamiseen ja kaikki toiminnot maksavat myös rahaa ja energiaa. Niinpä nämä resurssit ovat se pahin pullonkaula, joka etenemistä rajoittaa.
Peli tarjoaa kuitenkin paljon mahdollisuuksia keplotteluun. Toimintojen tekeminen kuluttaa resursseja, mutta myös tuottaa niitä. Kiertorataluotaimet tarjoavat hyviä mahdollisuuksia tienata lisätuloja, samoin tietokoneen täyttäminen antaa mahdollisuuden lisätä tuloja. Tulojen lisääminen tapahtuu pelaamalla kortti tulokoneistoon, joten sen onnistuminen vaatii, että kädessä on joutilas kortti, jossa on vielä alareunassa haluttu tulomuoto.
Kortit ovat muutenkin monikäyttöisiä. Niiden ylänurkassa on joko hyvää julkisuutta, luotainten liikkumisaskelia tai dataa: heittämällä kortin pois saa kuvatun resurssin. Julkisuutta voi vaihtaa korteiksi, mutta ennen kaikkea sitä tarvitaan teknologian kehittämiseen.
Enimmäkseen SETI etenee nopeasti, sillä yksittäiset vuorot ovat usein lyhyitä. Toisinaan asiat ketjuttuvat mukavasti ja pelaajan vuoro venyy pidemmäksi. Sellainen ei ole ihan tavallista, joten on aina hauskaa, kun palaset loksahtelevat paikoilleen ja hyvä ketju syntyy.
Nopeasta etenemisestään huolimatta SETI on herkästi aika pitkä peli. Laatikon kyljessä luvataan pelin kestoksi 40 minuuttia pelaajaa kohden. Se on varsin realistinen arvio, ja ripeät pelaajat selviävät jopa alle puolen tunnin. Ensimmäiseen peliin menee helposti pidempään ja hitaampien pelaajien kanssa kesto voi venyä jopa puoleentoista tuntiin pelaajaa kohden. Tietänette, kumpaan ryhmään kuulutte: jos pelaatte pitkiä monen tunnin pelejä Terraforming Marsia tai Ark Novaa, SETI on yhtä lailla pitkä peli.
Monipuolinen scifielämys
SETI on todella hieno peli, jossa kiinnostava pelimekaniikka yhdistyy hienosti kiinnostavaan aiheeseen. Nautin suuresti, millaisen valintojen avaruuden se avaa. Tietyt peruskuviot ovat selkeitä, mutta jo ensimmäisellä kierroksella on paljon mahdollisuuksia. Tuntuu ilmeiseltä, että luotainten lähettäminen on esimerkiksi erittäin fiksua puuhaa, mutta todistettavasti pelissä on mahdollista päästä hyviin pisteisiin (200 pistettä on hyvä tavoite) käyttämättä luotaimia juuri ollenkaan.
Korttien suomat tilaisuudet kannattaa hyödyntää: jos kortit ohjaavat peliä johonkin suuntaan, sinne kannattaa mennä. Toisaalta kortteja voi käyttää joustavasti, eikä niitä sinänsä tarvitse. Perustoimintoja tekemälläkin voi pärjätä. Niinpä SETI ei ihan täysin osukaan suosittuun ”valtava pakka ainutlaatuisia kortteja”-lokeroon. Hauskaa joka tapauksessa on nähdä, miten erilaisia pelikertoja SETI on tarjonnut, peli lähtee helposti kehittymään uudenlaiseen suuntaan, eikä tässä herkästi jumitu pelaamaan samaa peliä uudestaan ja uudestaan.
SETI:ssä on yksinpeli, johon on useampi sivu sääntöjä ohjekirjassa ja lisäkomponentteja. En ole siihen perehtynyt, mutta ilmeisesti se toimii ihan hyvin. Jos olet pelannut, jätä ihmeessä kommenttia kokemuksistasi. Kaksin- ja kolminpelissä ainoa muutos peliin on pieni nopeutus alieneiden löytämisessä: kun pelaajat keräävät pisteitä, alieneihin pelataan automaattisesti jälkiä. Tämä nopeuttaa jonkin verran alieneiden avautumista.
BoardGameGeekin äänestäjät pitävät kolminpeliä parhaana tapana pelata SETI:ä. Minulle asialla ei ole oikeastaan suuresti merkitystä: pelaan SETI:ä yhtä lailla mielelläni millä tahansa pelaajamäärällä. Pelaajien määrä vaikuttaa esimerkiksi skannaukseen ja siihen, millainen kilpajuoksu kuulaskeutumisissa on, mutta kaikki toimii hienosti pelaajamäärästä riippumatta.
Pelin sääntökirjalle pitää antaa kiitosta: se on erinomaisen luettava ja selittää pelin hyvin. Tarjolla on myös virallinen FAQ, jos jokin herättää kysymyksiä. Oikeastaan ainoa juttu, mitä FAQ:sta on pitänyt katsella on se, ovatko korttien vaikutukset pakollisia (yleisesti ottaen ovat, mutta liikkumiset ja tulot saa jättää käyttämättä).
Kun katselee Terraforming Marsin, Arnakin ja Ark Novan menestystä Lautapelioppaan vuosiäänestyksessä, on helppo ennustaa SETI:n uppoavan samalle kohderyhmälle. Yllätyn suuresti, jos SETI ei ole vuoden 2025 äänestyksessä kilpailemassa kärkisijoista, sen verran hyvin uskon tämän pelin vetoavan suomalaisiin keskivertopeliharrastajiin.
Faktat SETI:stä
Suunnittelijat: Tomáš Holek
Julkaisija: Czech Games Edition (2024)
Mutkikkuus: Tällaiseksi laajaksi peliharrastajapeliksi SETI on lopulta aika helppo opetettava. Sääntökirja on myös hyvä. Huolellinen opettelu kannattaa ja symboliviidakossa on alkuun tulkitsemista.
Onnen vaikutus: Satunnaiselementtejä on mukana korttipakkojen myötä, mutta selvää on, ettei vasta-alkajalla ole mitään saumaa kokenutta pelaajaa vastaan. Jo pelin alun avoimuus jättää aloittelijan pään pyörälle, kun kokeneella pelaajalla on mielessä selkeät tavoitteet.
Vuorovaikutus: Pelissä ei ole lainkaan ilkeää vuorovaikutusta. Monessa kohtaa peliä ensimmäinen vie parhaat palkinnot, eli kyse on perinteisestä tehokkuuskilpajuoksusta. Jos päädyt kilpailemaan tehokkaamman pelaajan kanssa samoista asioista, kärsit.
Teema: Avaruuden tutkiminen on hieno teema ja toteutettu pelissä hyvin. Alieneiden löytyminen avaa peliin hauskasti uusia vaihtoehtoja. Toivoisin vain, että alieneita olisi enemmän, jotta olisi vielä yllättävämpää, mitä avaruudesta löytyy – mutta alienipaketti on kyllä se ilmeisin lisäosa peliin.
Uudelleenpelattavuus: Pelissä on sen verran erilaisia lähestymistapoja, että jokainen peli on omanlainen kokemuksensa. Vaikka itse pelaisi samalla tavalla, muiden pelaajien strategiset ratkaisut ohjaavat osaltaan pelin suuntaa. SETI vaikuttaa erinomaisen kestävältä.
Saavutettavuus: Pelissä on paljon erilaisia symboleita ja muutenkin liikkuvia osia aika reippaasti. Kognitiivista kuormaa siis riittää. Korteissa on englanninkielistä tekstiä. Tekstiä ei ole paljon, eikä ole suuri ongelma kysellä toisilta pelaajilta apua korttien tulkintaan, joten sikäli vähän heikommallakin kielitaidolla voi pärjätä.
Pelaajamäärä: 1–4.
Pituus: 40–160 minuuttia, eli nopeilla pelaajilla noin 25–30 minuuttia ja hitailla 60–90 minuuttia pelaajaa kohden.
2 vastausta aiheeseen “SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence”
Tällä arvostelulla kyllä kiinnostus heräsi peliä kohtaan.. kuinkahan raskas tuo sääntökuorma on, lähinnä kieliosuutta mietin.. englanti ei haasteita tuota arjessa, peleissä voi aina kompastuskiviä tulla termistön takia. Toki jos suomenkielistä painosta ollaan suunnittelemassa, niin tämäkin tieto kiinnostaa 😁
Heccu, suomenkielistä painosta en lähtisi tässä vaiheessa odottamaan. Sellainen ei ole mahdoton – SETI sopisi ihan hyvin Lautapelit.fi:n julkaisuohjelman jatkoksi siinä missä Terraforming Mars, Ark Nova ja Arnak – mutta tietääkseni mitään ei ole työn alla, eli parhaassakin tapauksessa joutuu odottelemaan pitkään.
Sääntökirja löytyy verkosta, siitä voi arvioida itse sen raskautta. Pelin aikana luettavaa on vähemmän; tekstiä on toki korteissa, mutta sen osalta SETI ei ole kovin raskas peli. Apulappu on iso ja voi näyttää pelottavalta, mutta ei sitä välttämättä parin pelin jälkeen enää tarvitse.